Muži versus ženy na Internetu

Má vaše firma stránky optimalizované spíše pro muže nebo pro ženy? Že nevíte o čem je řeč? Díky designu stránek zaměřenému na muže můžete ztrácet ženské návštěvnice. A naopak. Je čas optimalizovat podle pohlaví.

Rozdílné vnímání

Rozdílný přístup mužů a žen k různým oblastem lidské společnosti je stará známá věc. Muži často nadávají na "ženskou logiku", ženy naopak vyčítají mužům přílišnou agresivitu, ale toto jsou jen jedny z mnoha obvyklých klišé. Jak se mohou tyto rozdíly promítnout i do takové oblasti jako je kupříkladu webdesign se zabýval jeden zajímavý výzkum na University of Glamorgan.

To, že muži hledají na Internetu často jiné informace (či zábavu) než ženy je samozřejmé. Stejné je to u televize, rádia, časopisů. Internet je jen další médium, jiná forma téhož. Rozdíly jsou i ve vnímání zobrazovaného obsahu a pokud je některá stránka tak říkajíc šitá na míru mužům, mohou mít ženy problémy s nalezením patřičných informací, zkrátka s navigací po serveru vůbec. Toto ovšem platí i naopak.

Vzhledem k tomu, že však již dávno neplatí, že 90% uživatelů Internetu jsou muži, mohou některé "špatně navržené" stránky komplikovat druhému pohlaví například nákup v e-shopu, zjištění důležitých obchodních informací na prezentačních stránkách firmy a podobně. To pak může v konečném důsledku způsobit i vyčíslitelné ekonomické ztráty pro danou společnost. Stále více tedy platí, že stránky musí být tvořeny s ohledem na cílovou skupinu čtenářů či zákazníků.

Mužské stránky více formální

Zmiňovaný výzkum se právě touto problematikou zabýval. Na počátku bylo zkoumáno 60 osobních stránek studentů univerzity - polovina patřila mužům, druhá polovina ženám. Bylo definováno 23 základních oblastí, které byly na stránkách sledovány - od vizuálního vzhledu, přes navigaci, použitý jazyk a podobně. Velmi záhy byly odhaleny očividné rozdíly mezi oběma skupinami.

Podle zkoumaného vzorku stránek dávají přednost muži obvykle rovným čarám (ženy naopak upřednostňují oblé linie), používají jen málo barev písma i pozadí a celý styl je více formální. Formálnost je patrná i v použitém jazyce, často se objevuje i jazyk odborný, se zkratkami. Více je také patrná snaha prezentovat sebe sama a své znalosti.

Těžko říct, jak se do podobného průzkumu promítne to, že byl zvolen právě vzorek studentů. Pokud se jednalo o "oficiální" stránky například na serveru univerzity, je jistě pochopitelné, že se zde muži vyjadřovali velmi formálně a odborně a možná se snažili udělat i dojem svými vědomostmi. Pokud by byly zvoleny "běžné" mužské stránky, výsledek by zřejmě také vypadal poněkud jinak. Na  druhou stranu je ovšem pravda, že ženy v tomto vzorku byly rovněž studentky a podobnou formu jazyka nepoužívaly (resp. většinou).

Většina stránek šitá na míru mužům

Výzkum však pokračoval dále. Vzorek zkoumaných stránek byl poté ukázán další skupině respondentů - opět rozdělených půl na půl na ženy a muže. Ti měli ohodnotit přitažlivost stránek. Prakticky ve všech případech dávaly ženy preference stránkám, které vytvořily rovněž ženy, muži pak preferovali stránky vytvořené muži. Samotná metodologie výzkumu byla pochopitelně daleko komplikovanější a statisticky podložená. Výsledek je pak jasný a pravděpodobně ani není moc překvapivý. Muži i ženy dávají přednost stránkám vytvořeným jejich pohlavím.

Takto získané údaje a z nich odvozené typické mužské a ženské "styly" na webových stránkách byly poté aplikovány na domovské stránky dalších 32 vzdělávacích institucí. Důvod, proč byly zvoleny jako cíl právě stránky škol, je ten, že v těchto institucích je poměr mezi muži a ženami zhruba půl na půl, v posledních letech dokonce ženy mírně převládají (výzkum proběhl ve Walesu). Výsledek byl velmi zajímavý. Z testovaných stránek bylo 94 % orientováno více na mužskou část populace, 2 % pak vykazovala typicky ženské znaky.

V číslech budeme ještě trošku pokračovat. Podle dalších výzkumů je téměř 74 % stránek produkováno muži (nebo týmem, kde převažuje mužská část), pouze 7 % je pak tvořeno ženami. I další čísla jsou zajímavá. Téměř 78 % stránek, které jsou zaměřené například na módu a podobná témata a jejichž cílovou skupinou jsou ženy, jsou vytvořeny muži.

Průzkum tedy zjistil, že alespoň akademické instituce nemají stránky vytvořeny tak, aby jaksi korespondovaly s cílovou skupinou. Dá se pak předpokládat, že ani stránky firem či dalších institucí na tom nebudou o mnoho lépe. Potenciál takových stránek je pak nedostatečně využit, neboť není v souladu s cílovou skupinou.

Pro ověření zjištěných údajů byl poté průzkum proveden i na náhodně zvoleném vzorku studentských stránek ve Francii a Polsku. Výsledky byly shodné, takže lze předpokládat, že zde prakticky nehraje roli ani národnost.

Optimalizace podle pohlaví?

Jaké tedy plynou z toho všeho závěry? Dnešní stránky nejsou příliš optimalizované pro své cílové skupiny ve smyslu pohlaví. Obsahují drtivou většinu "mužských" znaků, přičemž tento poměr neodpovídá tomu, jaké je složení návštěvníků stránek. Dočkáme se tedy časem nového standardu? Tvůrci dnešních webových stránek se zaměřují především na validitu (ta by měla být samozřejmostí), nezávislost na platformě i prohlížeči a trend je rovněž "optimalizovat" stránky pro libovolné zařízení (mobilní telefony, čtečky pro nevidomé apod.). Jak se však ukazuje podle tohoto průzkumu, měly by se brát v úvahu i další faktory.

Možná se tak časem dočkáme dalších ikonek na webových stránkách, které budou hlásat poměr mužských a ženských prvků na stránce. V každém případě je to zajímavé a velmi podceňované téma. Poprosil bych zejména ženy ať se zkusí vyjádřit v diskusi, jak se orientují na současném "na muže zaměřeném" Internetu? Vadí vám některé konkrétní zvyklosti (např. v navigaci), které se časem staly nepsaným standardem a které třeba ženám nemusí tolik vyhovovat?

Diskuze (41) Další článek: Ke stažení: All-In-One komunikační klient zdarma

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,