Může být internetový obchod monopolem?

Antimonopolní úřad dostal podnět k prošetření následků plánovaného spojení Kasa.cz a Obchodní dům.cz. Může ale vůbec vzniknout monopol mezi internetovými obchody?
Může být internetový obchod monopolem?

Kasu a Obchodní dům to k sobě táhne

Do světa internetového byznysu vkročil trochu nečekaně antimonopolní úřad. Může za to připravovaná fúze dvou významných e-shopů, Kasa.cz a Obchodní dům.cz. Je ale vůbec možné, aby tímto krokem vznikl nějaký náznak monopolu?

Je pravda, že pokud se Kasa.cz a Obchodní dům.cz spojí, stane se patrně vzniklý holding největším hráčem na trhu českých e-shopů. To se samozřejmě nemůže líbit dalším konkurentům a jeden z nich proto podal proti připravovanému spojení námitku k antimonopolnímu úřadu (tedy Úřadu pro hospodářskou soutěž). Identitu stěžovatele ÚOHS zatím nezveřejnil, podle obvykle dobře informovaných zdrojů jde ale o společnost Internet Mall.
Podávání stížností a různé soudní spory se už zabydlely i v našem podnikatelském prostředí, tentokrát se ale zdá, že stěžovatel (ať už je jím Internet Mall, nebo kdokoliv jiný) trochu přestřelil. Antimonopolní úřad má zabránit situaci, kdy dominantní firma na trhu zneužívá svoje postavení a zejména pomocí vyšších cen potom zneužívá i zákazníka.

Internet je všudezdejší

To samozřejmě funguje třeba u klasických obchodních řetězců – bude-li ve vašem městě jen jeden provozovatel supermarketů, nemáte moc na výběr (a obchodník pak může zvyšovat ceny až tak daleko, než se vám vyplatí začít jezdit do města sousedního). U internetových obchodů je ale situace zcela jiná, levnější obchod je vždycky jen „o adresu vedle“. Ačkoliv je tedy možné, že nějaká skupina méně zkušených uživatelů bude nakupovat ve „svém“ e-shopu bez ohledu na ceny, mnohem větší bude určitě ta část, která porovnává a vybírá.

Vzhledem k síle ostatních internetových obchodů a maržím, jaké panují v e-shopovém byznysu, není pravděpodobný ani opačný vývoj. Při něm by se dominantní hráč mohl extrémně nízkými cenami snažit vytlačit své konkurenty z trhu. Poté by si opět mohl diktovat cenovou politiku. I tento případ by fungoval u výše zmíněného boje supermarketů, není ale reálný u e-shopů. Fůze obou společností bude jistě relativně nákladná (jak už to v takovýchto případech bývá), ceny příliš znižovat nejde a především – dobyté území by, stejně jako v předchozím případě, velmi rychle opět přišlo nazmar. Metoda „o adresu vedle“ prostě platí i zde...

V případě českého trhu, na kterém je mnoho relativně silných hráčů, patrně nelze o nějkém ohrožení trhu ani mluvit a domnívám se, že podobně vyzní i výrok ÚOHS. Co si o podobných stížnostech myslíte vy?

Témata článku: Byznys, E-shopy, Shop, Supermarket, Mall

23 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Roman Langer 5. 12. 2008 8:45:28
    ... ale to tam přece leží od loňska... ;-)
  • _ef_ 5. 12. 2008 8:20:31
    "zejména pomocí vyšších cen potom zneužívá i zákazníka" Tak tohle mi...
  • angel721 4. 12. 2008 20:09:36
    No co si budeme namlovat stejne ve finale zalezi na G-ranku popripade na...
Určitě si přečtěte

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 32

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

** Na černém trhu mohou zaměstnanci továren za kradené součástky inkasovat částku ve výši ročního platu ** Velké množství informací je vyneseno i z centrály Applu ** Díly jsou pašovány v botách, podprsenkách i odpadem

21.  6.  2017 | Stanislav Janů | 24

11 tipů, jak efektivně a přesně sledovat počasí pomocí internetu

11 tipů, jak efektivně a přesně sledovat počasí pomocí internetu

** Sledujte počasí z více zdrojů a podrobněji, přesněji tak určíte, jaké počasí vás potká na dovolené ** Na webu najdete hromadu pokročilých předpovědí počasí, ale i specializované meteorologické služby ** Vybrali jsme 14 služeb na počasí, které se vám můžou hodit

23.  6.  2017 | Jakub Čížek | 18


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky