MSN od Microsoftu roste v návštěvnosti rychleji než rivalové

Automatická domovská stránka samozřejmě pomáhá nejlépe, ale je nutno říci, že i jeho obsah a služby jsou na americkém trhu kvalitní.
Se službou MSN (Microsoft Network) se světový softwarový gigant chce vyrovnat soupeřům, za nimiž zatím zaostává: na americkém trhu to je největší portál Yahoo! a největší provider AOL Time Warner, ale i na jiných trzích většinou MSN, pokud vůbec v lokální verzi je, není největší. V překotném bujení Internetu jej – jak dobře ukazuje příklad českého Internetu – předběhli rychlejší soupeři, kteří příliš nepřemýšleli nad nějakými globálními strategiemi, ale hlavně rychle uváděli na trh to, co si návštěvníci přáli. Také ovšem nemůžeme zmínit roli rizikových investorů, kteří napumpováním peněz pomohli k dnešní pozici u Yahoo! stejně jako u českých portálů. Přece jenom, globální firma uvažuje konzervativněji a jen zcela výjimečně jde do projektů stylem „hop nebo trop“.

Poslední statistiky od renomované firmy Jupiter MMXI ukazují, že i když jsou růsty největších světových internetových „dominátorů“ už poměrně malé, MSN.com své soupeře pomaličku dohání. Rychlost dohánění není závratná – v lednu si MSN připsalo šestiprocentní růst, Yahoo pět procent a AOL čtyři procenta – ale důležitá jsou i globální čísla. V nich je překvapivý počet zákazníků u MSN jako internetového providera: má už 7,7 miliónu zákazníků. Je stále o několik koleček za lídrem AOL (33,2 miliónu celosvětově), ale už to není pozice typu „dvacet ku jedné“ jako před několika lety.

Microsoftu samozřejmě velmi pomáhá to, že stránka MSN se nastavuje jako domovská při instalacích Windows a při významných upgradech prohlížeče. Výhodu tohoto druhu má kromě Microsoftu už jen AOL, jehož zákazníci používají speciální, upravený prohlížeč, který taktéž neodvolatelně míří na domovskou stránku AOLu; Yahoo ji naopak postrádá a také v globální návštěvnosti klesá dolů – loni byl Yahoo.com ještě po většinu roku výrazně před Microsoftem, v lednových číslech už je o čtyři milióny návštěvníků za ním. MSN naopak dotahuje na AOL, prohrává s ním v boji o měsíční počet návštěvníků v poměru 75:83 (v miliónech). Počet „nedobrovolných“ návštěvníků, kteří ani nevědí, co to je domovská stránka, a kteří si myslí, že když se připojí k Internetu, musí nechat to, co jim tam naskočí, doběhnout, aby se třeba něco nepokazilo, bude určitě velký, ale jeho odhadování je věštění z křišťálové koule.

Přiznejme ale Microsoftu jedno: kvalita obsahové nabídky MSN.com je dobrá. Většinu obsahu dělá Microsoft s partnery, kteří patří mezi nejlepší v branži: sport s jasnou jedničkou ESPN.com, pracovní příležitosti též s jedničkou Monster.com, zpravodajství s NBC, zdravovědu s WebMD a podobně, nicméně i jeho vlastní služby patří mezi nejúspěšnější (Carpoint, Money, Expedia atd.). Microsoft se dokázal dobře poučit z chyb svých konkurentů, které „velkoryse“ pustil před sebe, a kráčí již vyšlapanými cestičkami – nic proti tomu, musí na druhé straně zase dohánět jejich tržní náskok. Nebuduje jalové služby a pracně nevytváří rozcestník, která pouze míří na weby jiných; buduje „impérium“ jasně pojmenovaných služeb se zřetelným obchodním modelem.

Co zůstává stále nejasné, je, jak bude MSN postupovat na malých trzích, jako je například Česká republika nebo další nám blízké země. Prostá prohlídka adres (www.msn.pl, www.msn.sk, www.msn.hu, www.msn.si, www.msn.hr, www.msn.ua atd.) odhalí, že král je zatím nahý. Na polské adrese sídlí „Mój Servis Neruchomosci“, maďarská je mrtvá, slovenská aliasuje českou včetně názvu „MSN Česká republika“ a tak dál, pouze www.msn.ru obsahem odpovídá té naší. Česká verze MSN je tedy z regionu jednoznačně nejdále, nicméně stále je to „nic“ ve srovnání s bohatostí verze americké. Takto Microsoft český Internet nevyhraje; je otázkou, zda ale v současné době, když je trh maličký a ještě se o něj rve spousta zoufalých dravců, o to má vůbec zájem.

(Pro zajímavost: seznam padesáti nejnavštěvovanějších amerických webů včetně jejich návštěvnosti v lednu 2002 naleznete na adrese http://www.jmm.com/xp/jmm/press/mediaMetrixTop50.xml).

Diskuze (12) Další článek: Hewlett-Packard získal podporu pro návrh převzetí Compaqu

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,