Facebook testuje umělou inteligenci v neobvyklém nasazení. Jejím úkolem je nahradit zavřené oči otevřenými, a dělá to pozoruhodně přesvědčivým způsobem. Za vším stojí Facebook, který má pravděpodobně více fotek mrkajících lidí než jakýkoli jiný subjekt v historii.
Proces otevírání zavřených očí začíná strojovým učením. Během něj se umělá inteligence „učí“ na snímcích, kde má fotografovaná osoba otevřené oči. Z nich si vytvoří vzor, obsahující mimo jiné barvu, tvar a další vlastnosti. Cílem je vyškolit ji tak, aby rozpoznala a přesvědčivě replikovala otevřené oči.
Po absolvování „výcviku“ software dokáže na základě získaných informací „domalovat“ oko na místo zavřených víček. Výsledky jsou poměrně realistické – na výsledných obrázcích není vidět žádný nesoulad barev nebo přechody a otevřené oči působí přirozeně. Při testování vzorků na lidech respondenti ve více než polovině případů nedokázali poznat, zda se jedná o původní, nebo upravenou fotografii.

Umělá inteligence vám otevře oči
Technologie otevírání očí pomocí umělé inteligence je teprve ve fázi výzkumu. Odborníci se potýkají s několika nedostatky – potíže činí například brýle nebo fotky pořízené z neobvyklého úhlu. Funkce také selhává a vytváří zvláštní artefakty v situacích, kdy oko částečně zakrývají vlasy. Právě z těchto důvodu není pravděpodobné, že by se brzy objevila v rámci sociální sítě.
Technologie mimo jiné ukazuje schopnost umělé inteligence manipulovat s fotografiemi, a to často způsobem, kdy lidské oko nepozná, že se jedná o dodatečnou úpravu. Na jedné straně je tu klad v podobě dokonalých fotek, na straně druhé však může vyvolat otázky ohledně autenticity.
V době, kdy se v mobilních telefonech stále častěji objevují různé „režimy krásy“, schopné jemně retušovat snímky obličejů, se však dá odpovědět, že tomu, co vidíme na fotkách, už se dnes stejně nedá stoprocentně věřit.