MP3man Thomson Lyra – bližší recenze

Po prvním pohledu je tu podrobnější recenze přehrávače Thomson Lyra. Přečtete si, co se nám líbilo a co ne.
Asi v polovině prázdnin se na trhu v USA poprvé objevil MP3man společnosti Thomson. Zájem o tento přehrávač byl opravdu veliký a nyní jsme se konečně dočkali i u nás. Světoznámý výrobce audio-vizuální techniky Thomson se tak stal druhým dostupným prodejcem MP3manů v ČR. Kvůli aféře s prodejem přehrávačů Diamond RIO v ČR ztratil přehrávač RIO u řady uživatelů důvěru, proto také Thomson počítá s tím, že Lyra bude mít v ČR větší úspěch.

Lyra je dodávána v dosti objemné krabici. Celý komplet po vybalení obsahuje přehrávač Lyra, kvalitní sluchátka (s velmi zajímavým polstrováním), CD s dodávanými programy, dvě tužkové baterie, kabel a zapisovací zařízení pro paměťové karty CF (CompactFlash), jednu CF kartu o kapacitě 64 MB, stereo kabel pro externí hudební zařízení a vícejazyčné manuály a registrační kartu. Český manuál jsme ještě neměli, ale v prodávaných verzích by již měl být.

Po zapnutí Lyry se objeví logo výrobce Thomson a dále seznam všech písní, které jsou nahrány na CF kartě (s využitím platných ID3 tagů – všechny názvy mohou být maximálně 16 znaků dlouhé). Samozřejmostí u Lyry je také plná podpora systému CDDB. Na velké obrazovce se zobrazuje platný název písničky, skupiny a alba (přehledně pod sebou). Dále nahraný formát, DSP mód, programovací funkce, pořadí písničky a odehraný čas. Lyra obsahuje 7 funkčních tlačítek na přední straně přehrávače a na boku je regulace hlasitosti. Mezi základní tlačítka patří: přehazování DSP módů, zapínání Lyry/přehrávání, pauza, podsvětlení, vypnutí/zastavení, posouvání ve skladbě dopředu či dozadu, skákání mezi skladbami a změna programovacích módů. Jednotlivé písničky lze libovolně posouvat a měnit. Zajímavé jsou programovací funkce typu: repeat 1x, repeat all, shuffle, shuffle repeat, program a program repeat. Jde o základní programovací funkce dnešních CD přehrávačů. Přehrávač Lyra samozřejmě obsahuje DSP procesor s podporou základních módů: flat, bass, rock, pop, jazz a ekvalizér. Samotný ekvalizér je řešen docela prakticky – lze zde nadefinovat 5 frekvenčních pásem (60, 250, 1 k, 4 k a 12 k) v rozsahu –15 dB až +15 dB. Při změně samotných výšek je přenos mírně zkreslený, ale tento menší nedostatek je zanedbatelný.

Pro správný chod celého kompletu je nutné nainstalovat čtecí zařízení karet CF do PC. Je k tomu potřeba volný LPT port (kabel obsahuje rozdvojku pro tiskárnu). Menším problémem při instalaci je nutnost napájení čtecího zařízení CF karet. Řešeno je to napájením z PS/2 klávesnice, která se zapojí přes dodávaný kabel nebo koupenou redukci. Po instalaci externího čtecího zařízení CF karet je potřeba z dodávaného CD nahrát ovladače čtecího zařízení. Jako program pro nahrávání a kompletní manipulaci s MP3 nahrávkami do Lyry byl zvolen RealJukebox.

Celková komunikace je skvělá a bezproblémová. Pro nahrání vámi požadovaných písniček do Lyry stačí pouze vložit paměťovou kartu CF 64 MB do čtecího zařízení a spustit v RealJukeboxu nahrávání. Celé nahrání CF karty o objemu 64 MB dat trvá 5–8 min (rychlost zápisu se pohybuje kolem 450 kbps). Podporované formáty jsou MP3 a Real G2 (MP3 standardně v 128 kbps a Real G2 v 56 kbps). Nahrávání skladeb do paměťové karty je možné pouze prostřednictvím dodávaného RealJukeboxu (společně s přesunem písniček se na kartu ukládá speciální software podporující přehrávání). Velkou výhodou je také možnost překopírovat celý obsah CF karty kamkoliv na disk a zpětně ho později nahrát zase do Lyry. Tím se dá snadno obejít zdlouhavé převádění MP3 nahrávek do Lyry přes program RealJukebox (na CF kartě si Lyra vytvoří svůj specifický formát mpx). RealJukebox dále umožňuje přímo převést z AudioCD jednotlivé hudební stopy do MP3 formátu a poté je nahrát přímo do přehrávače, a to bez nutnosti nějakých velkých zásahů.

Celkové ovládání je velmi snadné a snadno srozumitelné. Dodávaná sluchátka jsou opravdu solidní a poslech s nimi je velkým zážitkem. Vyzkoušel jsem také klasická špuntová sluchátka do uší (používají se standardně u walkmanů) a bylo mně zřejmé, že to není ono a některé vyšší tóny zde byly zkresleny. Propojení Lyry s externím Hi-Fi zařízením nevypadá o moc lépe. Některé vyšší tóny jsou podobně jako u méně kvalitních sluchátek zkresleny a při maximálním zeslabením externího zesilovače je slyšet šum a drobné praskání (záleží na konkrétních písničkách). Thomson zřejmě moc dobře věděl, proč zvolil právě tato dodávaná sluchátka. Další věcí, která se musí ocenit, je možnost připojení Lyry na externí napájecí zdroj. Pokud byste Lyru používali často večer, můžete využít krásně modrého podsvětlení displeje. Užitečný je také klip na zadní straně přehrávače, díky kterému tento přehrávač snadno a bezpečně upevníte na jakýkoliv opasek. Mile jsem byl překvapen délkou životnosti baterií – uváděných 12 hodin je opravdu skutečností. Další předností oproti konkurenčním přehrávačům je velikost a váha (115 x 42 x 21 mm a 175 g). Jako bonus Thomson ke své Lyře zdarma dodává 6 písniček ve formátu MP3. Poslední věc, která mně u tohoto přehrávače vadí, jsou vysunutá funkční tlačítka. Pokud přehrávač máte na opasku či v kapse, snadno se stane, že se vám Lyra sama vypne nebo přepne na jinou skladbu (stačí menší tlak na tlačítka)

Já osobně jsem z Lyry docela nadšen. Dost mě mrzí, že tento MP3man standardně neobsahuje FM tuner a hlasové nahrávání (u řady Mpmanů je již standardem), ale věřím, že se po této stránce Lyra v brzké době polepší. Samotná reprodukce by se také měla určitě zlepšit. V ČR byla cena Lyry stanovena na 9 900 Kč a dnes je již Lyra k dispozici. Thomson pro tento přehrávač vytvořil speciální server s názvem www.thomson-lyra.com, kde je celá řada informací a novinek o něm. Můj osobní celkový dojem z MP3 přehrávače Lyra je kladný a široké veřejnosti tento přehrávač vřele doporučuji.

Diskuze (5) Další článek: Intel bude zlevňovat dříve, než se čekalo