MP3 prý můžou za špatný prodej hudby

Diskuze čtenářů k článku

Filip Skalka  |  20. 04. 2001 18:48

Na tento okamžik čekám už několik let. Stále nechápu, proč bych měl platit reklamu v televizi a dealery. Prostě si koupím soubor MP3 přímo od autora. Bude tomu ale muset odpovídat cena, která ze zřejmých důvodů nesmí být daleko od 100 Kč.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Taborsky  |  20. 04. 2001 18:48

Podle mne zasadni zustava otazka, jak vubec takovy prodej pres internet udelat. Pokud by to bylo zpusobem, zaplat a pak si stahni, je jasne, ze situace by byla naprosto stejna, protoze by se CD stahlo jednou a pak se opet vesele sirilo dal. Pokud by se melo platit za streamovane audio tak dekuji, takovou kvalitu nechci a opet by se dal tento stream stahnout a sirit dale.
Ja osobne si stahuji spoustu hudby, poslechnu jednou a pokud se mi libi, jdu si ji koupit na CD, protoze porad je tu velky kvalitativni rozdil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  20. 04. 2001 18:48

Z hlediska komfortu do budoucna downloadovaná hudba vede nad jakoukoli jinou: za dva roky bude MP-man, který bude přehrávat "fajly" v lepší než CD kvalitě, na který se vejde deset alb, který vydrží sto hodin na baterky, se kterým budu moci plavat, hrát fotbal...
A já jej budu chtít používat - ale nechci krást hudbu, protože nejsem zloděj; chci si ji koupit, tak jako si ji kupuju dodnes.
Proto se prodej MP3 rozšíří.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rostislav Cibulka  |  20. 04. 2001 18:48

Dobrý den,
dovolte mi, abych zapochyboval nad Vaším trvzením, že hudba zabezpečená proti nelegálnímu kopírování a šířená přes Internet by byla výrazně levnější. Nemyslím si to.
Výrobní cena disku CD, obalu a s klasickou distribucí spojené náklady tvoří jen zlomek celkové ceny, kterou požadují prodejci. Vysoká cena je tvořena především autorskými poplatky (tzv. royalties) interpretům a producentům, přičemž nezanedbatelné náklady také tvoří náklady na marketing (čili reklamu).
Proč je vážná hudba výrazně levnější (často jen 25% ceny hudby populární)? Právě proto, že nárok na autorské poplatky podle mezinárodních úmluv o autorských právech automaticky zaniká po (myslím) 50 letech od smrti autora.
Jestli se snad někdo těší, že si v blízké budoucnosti koupí nové album svého oblíbeného interpreta na Internetu za nějakou rozumnou cenu, pak tedy jen nelegální kopii, jako je tomu dosud.

Rostislav Cibulka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  20. 04. 2001 18:48

Především: royalties jsou SKORO VŽDY počítány jako PROCENTO z určité ceny. Což znamená, že to je více korun z vyšší ceny, nižší procento z ceny nižší. Není to fixní poplatek (obvykle).
Takže: autor/interpret dostává MÉNĚ peněz z kazety, více z CD, ještě více z laserdisku a DVD...

A: víte, kolik jsou skutečná autorská či interpretační procenta? Lidé často žijí v domnění, že interpret má třeba dvě stě korun s cédéčka atd. Běžte se jich zeptat... bývá to spíš desetina z této částky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Dvorak  |  20. 04. 2001 18:48

Dovolim si pochybovat o tvrzeni, ze pokud by se MP3 prodavaly na Internetu, byla by jejich cena znacne nizsi. Pokud se podivame na naklady spojene s vylisovanim jednoho CD , tak cini asi 5-10 Kc (v takovych mnozstvich, jaka jsou vydavana), samozrejme, ze existuji naklady s tim jeste spojene (doprava, distribuce, marketing apod.), ale ty v zadnem pripade nemohou dosahnout takove vyse, jako ceny CDcek v Cechach dosahuji. Proto si myslim, ze ceny nahravek, ktere by bylo mozne ziskat z Internetu, by nebyly o mnoho nizsi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  20. 04. 2001 18:48

Uf, tak to jste tedy hodně mimo.
a) česká CD se lisují v nákladech několika tisíc kusů. To znamená cenu okolo 15-20 Kč na kus. Lisujeme to taky, takže to vím
b) krabička stojí na nákladech (v množství mnoha tisíc kusů) asi 5 Kč
c) přední a zadní booklet vyjde v těchto nákladech taky asi na 10 Kč.
Takže místo 5-10 Kč máte hned 30-35

Dále: jen obchodní rozpětí (mezi výrobcem a koncovým zákazníkem) činí u několikastupňové distribuce, která je častá, až 60%. Tedy "rabat", který je "sežrán" jen distribučním řetězcem.

Dále: Výdaje na marketing u výrobků tohoto typu jsou velmi obvykle NEJVĚTŠÍ položkou v celkových výdajích. To je ověřený fakt, ne "něco, co si myslím".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor