Firefox | Soukromí | GDPR

Mozilla v celosvětovém měřítku zavede CCPA – kalifornskou obdobu GDPR

Evropa má svoje GDPR a podobný zákon na ochranu osobních údajů hledají i ve Spojených státech. Byť si občas někteří z GDPR utahují, faktem zůstává, že evropská legislativa dává do rukou svých občanů mnohem vyšší ochranu nad daty, která o nich sbírají společnosti od portugalského pobřeží po slovenské Košice.

Nejblíže se k evropskému GDPR přiblížila jeho kalifornská státní obdoba CCPA (California Consumer Privacy Act), která se inspirovala i v dalších nařízeních EU. CCPA vstupuje v platnost právě nyní, a jelikož v Kalifornii sídlí většina technologických společností, CCPA se může projevit i v globálním měřítku.

Stane se tak například v prohlížeči Firefox, Mozilla se totiž na svém blogu nechala slyšet, že pravidla CCPA zavede od příštího týdne celosvětově ve všech svých produktech.

Právo na výmaz všech dat

V čem přesně nastane změna? CCPA zavádí právo vědět:

  • jaká data o uživatelích z Kalifornie firmy sbírají,
  • právo tato data získat,
  • opravit
  • a také smazat.

Jde o všechny informace počínaje běžným uživatelským účtem a konče dokonce sesbíranými telemetrickými daty. Právě kompletní smazání všech myslitelných dat nyní v globálním měřítku zavede i Mozilla, která se zároveň dušuje, že jich už dnes ukládá naprosté minimum.

Oč se přesně jedná? Autoři webových prohlížečů mohou sbírat třeba údaje o tom, jaký operační systém používáte. Není to žádný odposlech v pravém slova smyslu – vývojáři statistická data potřebují proto, aby se mohli soustředit třeba na Windows 10, pokud zjistit, že je to právě tento OS, který je mezi jeho fanoušky nejtypičtější.

V rámci CCPA tedy uživatelé Firefoxu získají právo k totálnímu smazání všeho, co o nich provozovatel služby vlastně ví. A to nehledě na to, jestli žijí v San Francisku anebo třeba v Řeporyjích. Podobně Mozilla v minulosti aplikovala v celoplanetárním měřítku také evropské GDPR.

Diskuze (4) Další článek: DigiD8: Domluvte si genetické rande přes internetové seznamky

Témata článku: Prohlížeče, USA, Firefox, Evropa, Mozilla, Evropská unie, Soukromí, GDPR, Kalifornie, Obdoba, Data, MER, Měřítko, Globální měřítko, Košice, Celosvětové měřítko



Vlk se nažral a koza zůstala celá. Google bude dál špehovat i bez cookies

Vlk se nažral a koza zůstala celá. Google bude dál špehovat i bez cookies

Podle posledních informací Google v polovině příštího roku odstraní z Chromu takzvané cookies třetích stran. Přidá se tak k většině ostatních prohlížečů. Co to bude znamenat pro běžné uživatele?

Jan Spěšný
Články z Computeru
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech
Filmy, které musíte vidět
Rodina na baterky: vzpoura umělé inteligence jako cesta k překonání neporozumění v rodině [recenze filmu]

Rodina na baterky: vzpoura umělé inteligence jako cesta k překonání neporozumění v rodině [recenze filmu]

Animovaný film, tematizující rodinné vztahy i propojení člověka s moderními technologiemi.

Marek Čech
Recenze filmů
Ohromující růst Realme o 4104 procent. Značka už je v TOP 4 v Česku, Řecku i ve Slovinsku

Ohromující růst Realme o 4104 procent. Značka už je v TOP 4 v Česku, Řecku i ve Slovinsku

Producent chytrých mobilních telefonů realme pokračuje v úspěšném tažení. Za 12 měsíců od vstupu na český trh se vypracoval do TOP 4 nejdodávanějších značek u nás a dle dat výzkumné společnosti Canalys vykázal ohromující meziroční nárůst o 4104 procent. Značce realme se daří i v Řecku a ve Slovinsku.

tisková zpráva