Mosty mezi starou a novou ekonomikou

Jan Kudera není typický rizikový kapitalista. Novým podnikům nabízí "staré kompetence" a starým cestu do nové ekonomiky. Sám investoval jako "byznys anděl". Jako jednatel bmp CR Invest spravuje fondy bmp a Cash Reform ve střední Evropě a vyhledává synergie a sítě mezi firmami ve středoevropském regionu. Chce, aby prodávaly svoje myšlenky a koncept, nikoliv pouze zboží.
Tento článek je přetištěn z časopisu e-biz. e-biz je praktický: dává konkrétní rady pro podnikání, neteoretizuje. Píše o e-businessu, ekonomice, investování, financích, zákaznících a reklamě na Internetu, o úspěšných (i neúspěšných) firmách - a píše čtivě, stručně a zábavně.

Pavel Pospíšil: Jan Kudera není typický rizikový kapitalista. Novým podnikům nabízí "staré kompetence" a starým cestu do nové ekonomiky. Sám investoval jako "byznys anděl". Jako jednatel bmp CR Invest spravuje fondy bmp a Cash Reform ve střední Evropě a vyhledává synergie a sítě mezi firmami ve středoevropském regionu. Chce, aby prodávaly svoje myšlenky a koncept, nikoliv pouze zboží.

Mám nápad, chci založit společnost, založíte vy mě? Investujete do mého projektu peníze?

Dopředu vás upozorňuji, že cíl, na který se při tom soustředím, jste vy jako osoba. Kvalita zakladatele, tvůrce budoucího úspěchu, inovátora, manažera je rozhodující a má největší váhu, padesát i více procent. Pokud byste měl geniální myšlenku, ale tyhle kvality nikoliv, pak bychom se v lepším případě mohli bavit o nějaké licenční smlouvě, vašem podílu na budoucích výnosech a podobně.

Když projdu úspěšně tímto kolem, jaké parametry potom musí mít moje myšlenka?

První zásadní věc je inovativnost, musí to být myšlenka, se kterou jste první. Nikoho neopakujete a buď vytváříte novou hodnotu nebo novou funkci na trhu, nebo máte koncept, který se rychle na trhu rozšíří, nikdo před vámi s tím ještě nepřišel a není to s ničím podobné. Inovace je zásadní věc! Nic nekopírovat, ale být první!

Druhá otázka je velikost trhu. Zásadně neděláme lokální projekty, takže pokud například řeknete - mám projekt, jak propojit všechny okresní úřady v ČR -, řekneme fajn, dobrá myšlenka, ale je to lokální projekt. Musí to být produkt realizovatelný globálně. Současná velikost trhu je nulová, třeba trh ještě neexistuje, ale zajímá nás jeho budoucnost.

Třetí indikátor, dynamika růstu - jaký má projekt růstový potenciál? Nezajímají nás projekty, kde dosáhnete růstu deset, dvacet, třicet procent ročně. Tím byste neprorazili na globální trh, nebo by to trvalo dvacet až padesát let a trh by byl dávno překonaný. Nejlepší je, když vaše firma může růst tempem 1 - 10 - 100 - 1000 ... To je to správné tempo pro firmu v nové ekonomice, která má reálnou šanci na globální úspěch.

A potom je samozřejmě důležitá otázka branže. Projekt musí být v nové ekonomice ve správné branži, aby by atraktivní pro investory.

Poslední a základní věc je exit, neboli co se základní myšlenkou chcete dosáhnout. Je dostatečně atraktivní pro investory? Tím myslíme investory, kteří do projektu přistoupí během jeho vývoje, a i ty strategické, konečné, kteří v určité fázi musejí nastoupit a vybavit projekt něčím, čemu říkáme odvětvové kompetence.

Kolik takových podnikatelů a business plánů za měsíc vidíte?

Nedávno jsem slyšel konkurenční názor, že měsíčně je osloví dvacet kvalitních projektů a úspěšně zrealizují jeden nebo dva. Myslím si, že v České republice není reálné, abyste měsíčně potkal dvacet kvalitních projektů a každý měsíc zrealizoval jeden nebo dva. Tolik kvalitních projektů tady není.

Pokud se tedy měsíčně potkáme s jedním až s dvěma kvalitními podnikateli, kteří mají takovéto parametry, jsme moc spokojeni, je to perfektní a stačí nám to.

Co naopak poradíte podnikateli, který firmu založil před pěti, deseti lety?

Firmy ve stavu úplného začátku se samy snaží něco rozvinout, ale pěti- až desetileté firmy to už asi nedokážou. A chyba je právě v lidech. Kdyby tady byla kvalita zakladatele, podnikatele, tak přes všechny nářky, které jsou na podnikatelské prostředí, nefungující legislativu - což je pravda - by se firmy dávno prosadily. Ať tady u nás nebo venku; šly by ven se svou myšlenkou.

Proč to firmy dávno neudělaly?

Lidé ve střední Evropě neumí tři věci: globálně komunikovat, prodávat a financovat se. To jsou tři zásadní věci pro jakýkoli úspěch a ty nabízíme.

Tady i v Německu jsme začali bez kapitálu v roce 1993, první kapitál přišel až v roce 1997. To vedlo k tomu, co nabízíme do dneška, "smart money". Nabízíme všechno ostatní než peníze, nabízíme mnohem víc. Peníze jsou málo, nestačí a úspěch vám neudělají. Rozhodující jsou "staré kompetence", jako je strategické poradenství, jako je interim management a networking kompetencí. Bez nich se úspěch udělat nedá.

Od 90. let nastala změna v prioritách. Původně byl na prvním místě kapitál, na druhém místě management a na třetím místě stáli investiční bankéři. Dnes se to obrátilo, dnes na prvním místě stojí management, ten, kdo dokáže peníze řídit, dokáže se starat o hodnotu. Ten je nejcennější a nejdražší. Teprve na druhém místě je kapitál, který k tomu potřebuje.

Kdybyste tedy měl dát managementu těch deset let nefungujících firem praktickou radu, co zlepšit ...

Zásadní věc na začátku, kterou v Česku nikdo nechce slyšet, špatně se poslouchá a už vůbec nikdo ji nechce platit, je strategie. Nadefinovat si koncept vlastního businessu, který mám, anebo který chci dělat.

Nekoncentrovat se na produkt, nemyslet si, že je můj produkt geniální, že mám geniální technologii, ale investovat moře času, abych vymyslel koncept. Prostě pouze myšlenku, kterou budu prodávat samu o sobě, která nemusí být hmotná, nemusí to být hardware ani zboží, nemusí na ni být žádná továrna. Ale je to třeba nápad, který bude sestávat ze šesti jiných nápadů dohromady, šesti jiných firem. Ten potom realizuji a prodám na světovém trhu.

Druhá zásadní věc - musím si představit, co je mým cílem. Co chci dosáhnout jako podnikatel nebo manažer? Proč to vlastně dělám? Chci si přilepšit svůj měsíční příjem nebo chci být slavný, chci být každý týden vláčen v novinách, že jsem inteligentní a geniální, nebo chci vydělat hodně peněz? Nebo chci všechno proinvestovat a chci podnikat podle přístupu jednoho ze dvou zakladatelů firmy Hewlett-Packard, který se mi hrozně líbí. Ten říká, že přestane podnikat pět roků po své smrti a ve svých 86 letech stále investuje jak v pětadvaceti. Ale ne každý je ochoten připustit, že se nebude věnovat rodinnému životu, že nemůže jet na dovolenou, že nemůže jet na chalupu ... A tohle všechno musíte obětovat hned na začátku, ne až jste v půlce!

Třetí věc - pokud podnikáte už deset roků a nikam to nevedlo, bude asi chyba v managementu a pak řeknu: Najděte si profesionální management na řízení, na finance, na prodej, na komunikaci a nedělejte to. Možná, že jste měl dobrý nápad, jste inovátor, vizionář, ale neřiďte vlastní firmu, nechte to profesionálům.

Co je vaším osobním mottem při podnikání?

Má osobní motivace je v tom, že veškeré projekty, na kterých pracuji, jsou skvělá zábava. Celý život a podnikání je jedna velká hra a vy jste hráč, který hraje. Kapitál, který postupně vyděláváte, je hrací kapitál v kasinu. Neustále ho ukládáte do hry a dál vyhráváte, prohráváte, kapitál se neustále rozmnožuje, a pokud máte soutěživého, sportovního ducha, je to pro vás stejné jako hrát třeba squash, fotbal, volejbal nebo něco podobného a bavíte se celý život.

Úspěch nebo štěstí ale přeje jenom odvážným a připraveným. Když se někdo rozhodne, že všechen potenciál, který má, ať už ten lidský, který je nejcennější, nebo i majetkový, hmotný, investuje do svého nápadu, musí nejprve investovat a pak teprve žádat někoho, aby mu pomohl. Potom úspěch přijde a není to náhoda, není to štěstí a není to loterie!

A jaká je tedy daň ve vašem případě?

Daň je hlavně v tom, že mám málo času na rodinu.

*1959, jednatel bmp CR Invest a majitel Cash Reform Group.

V roce 1990 odešel do Německa studovat European Business School ve Frankfurtu nad Mohanem. V Německu začal pracovat v konzultantské firmě Roland & Berger, odkud v roce 1992 odešel a založil se dvěma partnery firmu bmp Management Consultants. Zároveň založil firmu téhož jména u nás, která se specializuje na poradenství ve střední Evropě.

V roce 1995 firma bmp poprvé investovala do podniku nové ekonomiky, od roku 1997 je akciovou společností, na začátku roku 1998 zakládá první fondy rizikového kapitálu a od následujícího roku je sama kótovaná na frankfurtské burze. Její fondy se zaměřují na informační technologie a biotechnologie v Německu a regionu střední Evropy (Česko, Slovensko, Maďarsko, Polsko). Na konci roku 1999 držely podíl v 51 mladých společnostech v celkovém objemu 65 milionů eur.

V roce 1997, kdy toto slovo ještě zdaleka nepatřilo do běžného slovníku, zafungoval Jan Kudera jako "byznys anděl", když jeho společnost Cash Reform Group financovala úspěšného českého vývojáře počítačových her Illusion Softworks (nyní v této firmě drží podíl i fond bmp CR Invest).

Mezi další investice Cash Reform Group patří výrobce laserových technologií LIMTEK, akciová společnost INET, nejnovější jsou investice do vývoje a distribuce hlavolamů Thomas Ball, implementačního modelu Economic Value Added firmy INFA-Value Added a internetové platformy East-Life Kft. v Budapešti.

Fondy bmp drží 50procentní podíl v brněnské firmě INET. Ta se stala známou díky internetovému obchodnímu domu shop.cz. Svoje zkušenosti s vlastním internetovým shopem zúročila ve firmě Qbizm Technologies, která je vývojářem nástrojů pro elektronický business.

Má smysl startovat nový podnik a obětovat mu všechno ve staré ekonomice?

Teď máme období několika roků, kdy se totálně zavrhla stará ekonomika. Nezajímají nás šroubárny, nezajímají nás potravináři, nezajímají nás železnice apod. Jenže jak jinak chceme splnit obrovská očekávání investorů než ve staré ekonomice? Prostě i do budoucna někdo dál musí vyrábět potraviny, auta, železnice, papír, knihy a nábytek. Nová ekonomika by k tomu měla vytvářet podmínky v tom, že máme nové technologie, které mohou rychleji, efektivněji, snadněji, levněji komunikovat, prodávat, dopravovat, rychleji se orientovat, ale obsah a naplnění najdeme především ve staré ekonomice.

Má nová ekonomika šanci změnit nějaká zásadní, doposud platná pravidla?

Největší zvrat je v komunikaci, v rychlosti, snadnosti komunikace. Zvláště když jste příslušník malého národa, malé země a ještě navíc máte východoevropský komplex, je toto jedinečná šance jak lépe komunikovat.

Investovali jsme do malé laserové firmy LIMTEK. Je to výrobce speciální laserové techniky a na světě má ve svém oboru pouze dva konkurenty, z nichž jeden je Hewlett-Packard. V komunikaci ale padají bariéry a díky novým technologiím máme zákazníky ze Singapuru, Japonska, Ameriky, celého světa; více ze světa než z oblasti střední Evropy. Na tom vidím ten absolutně největší převrat. Kdyby toto nebylo, v životě bych neinvestoval do laserové firmy. V životě bych se nedal do křížku s Hewlett-Packardem, protože bych neměl jako "no-name" šanci.

A neskončí to nakonec tak, že strategickým investorem bude třeba právě Hewlett-Packard? Že prostě "staré peníze" skoupí novou ekonomiku?

To se může klidně stát! Zásadní věc je, že nelpíte vůbec na ničem, co v životě děláte. Nezakládáte firmu proto, aby ve firmě pracovali vaši pravnuci, tak jak to bylo dřív, ale proto, že máte v jistém čase jistý nápad, který rychle zastará. A v určitých fázích musíte dělat rozhodnutí jako zakladatel. Nastartoval jste nápad, třeba bez kapitálu a bez cizí pomoci, a teď jste ve fázi, že zrovna potřebujete peníze. První peníze, ne velké, třeba deset miliónů korun. Musíte už najít partnera, který investuje do vašeho nápadu, a půjdete o kousek dál.

A zjistíte - aha, potřebuji novou technologii, kterou neovládám, přitom na vývoj není čas a většinou se to nevyplatí, a zase musíte hledat peníze a partnera. Jdete dál, potřebujete moře peněz na globální marketing - miliony dolarů - a musíte jednat rychle. V žádné fázi nemáte vůbec čas a potřebujete růst, potřebujete kvalitní lidi a potřebujete výsledky.

Musíte se rozhodnout. Pokud chcete být dále budoucím vítězem, protože tím chcete být stále, budete se třeba muset nějak spojit, nebo se prodat, sloučit se strategickým partnerem, třeba i s Hewlett-Packardem. Nakonec skončíte např. se sedmiprocentním podílem na vlastní firmě, ale hodnota vašeho podílu bude daleko větší, než kdybyste byl stoprocentním vlastníkem firmy Voráček, s. r. o.

Většina trhů je už stejně dávno v situaci, že na nich jsou prakticky jenom dva nebo tři významní hráči ...

Když se podíváte na strukturu zdravé ekonomiky, máte v ní obrovské firmy, které vytváří dvacet až třicet procent národního důchodu. Pak máte řekněme čtyřicet procent středních firem a potom asi čtyřicet procent malých firem a živnostníků. Ti jsou tím nejzdravějším v ekonomice. Trend je, že střední firmy postupně vymizí. Nemají šanci přežít. Dnes se slučují a vznikají z nich právě větší celky, větší firmy, a malé firmy startují mezi velké.

K tomu je ovšem nutné říct, že ne všechny fúze jsou úspěšné. Podle statistik zhruba kolem dvou třetin fúzí a akvizic úspěšných není; to je obrovské číslo. Ne všechno se podaří, ale o tom se moc nepíše, píše se jenom o úspěších a to je trošku zavádějící.

Má šanci na středoevropském trhu vzniknout fúzemi nějaký globální podnik?

Ve středoevropském regionu je nejzajímavější určitě Polsko. Z hlediska lokálního trhu má 40 milionů obyvatel, zajímavý potenciál, ne tak rozbitou infrastrukturu a větší kapitálový trh. Ale pokud chcete v tomto regionu podnikat, je ideální, když vytváříte koncept pro všechny tyto země dohromady. To znamená, pokud máte nápad, v každé z těchto zemí ho realizujete úplně stejně. A protože celý tento prostor bude přistupovat do EU a rozšiřovat se, můžete potom velice zajímavě vydělat.

Do jakých oborů míří vaše investice?

Bylo rozhodující, že jsme v Německu byli s investicemi do nové ekonomiky jedni z prvních. Dnes tento byznys kopíruje spousta dalších firem. Nyní se v Německu podílíme ve více než šedesáti firmách nové ekonomiky, z toho typicky internetových firem je kolem čtyřiceti. Biotechnologie tvoří zhruba patnáct procent našich investic, ale mají mnohem větší váhu do budoucna. Myslíme si, že do dvou let budou biotechnologie největší trend - tam se poslední 2-3 roky investovalo mnoho. Což se zatím neprojevilo na výsledcích a na burze, ale do dvou let by se to mělo změnit.

Také se nám hodně líbí oblast zábavního průmyslu. Takže jsme dokonce jako bmp otevřeli kancelář v Hamburku, což je hlavní město zábavního průmyslu. Snažíme se o vytváření sítě, synergie mezi jednotlivými firmami tak, aby dohromady vznikala co největší hodnota. Samozřejmě s tím souvisí i vydavatelství, média. V Německu jsme založili měsíčník o nové ekonomice "brand eins".

Jak probíhá váš vstup do firmy?

Investuje se minoritně, ale platí to jen pro vyspělé ekonomiky, nikoliv náš rozvojový trh. Tady ve východní Evropě platí opačná zásada, majoritní od začátku - z důvodu neexistujícího právního prostředí, infrastruktury atd. Na začátku upřednostňujeme mít business pod kontrolou.

Zásadní věcí u všech našich projektů je ale samozřejmě exit. My ho plánujeme krátkodobý, zhruba kolem tří roků. Zatím se dělaly čtyři IPO za poslední dva roky a šest trade sales. Na každý kvartál máme nyní připraveny jeden až dva IPO.

Co bude vaší příští investicí v Česku?

Pokud je naší vlajkovou lodí Illusion Softworks, další projekty, které vyhledáváme, už chceme nějak napojit na to, co máme. Tak, aby to vytvořilo větší potenciál než "jedna a jedna jsou dvě".

Internet vás nezajímá?

V oblasti Internetu je dnes v Česku až přehnaná poptávka. Je zde obrovský přetlak kapitálu, který jde po internetových firmách. Myslíme si, že je to jenom o penězích. Všichni mluví o penězích - mají peníze, mají mnoho peněz, na kterých sedí - a rádi by je investovali do něčeho, co tady už něco znamená.

Přetlak vede k tomu, že pak už nezbývá prostor na networking a vytváření synergií mezi firmami. Protože jedna malá česká firma má mnohem menší šanci než síť třeba pěti východoevropských firem, které už dohromady mohou být výhodně umístěny na nějakém zahraničním kapitálovém trhu.

Většinou se dělají jenom trade sales, kdy zahraniční investor koupí jednu z vedoucích tuzemských firem v oblasti informačních technologií nebo Internetu. Ale do start-upu se zase tak moc nikdo nehrne. Jen kolem deseti procent investorů jde do start-upu, protože v něm jsou velká rizika.

Jaká bude první česká firma uvedená na zahraniční kapitálový trh?

V republice se pracuje na několika projektech, které mají ambice udělat první IPO na zahraniční burze, a o některých se ani neví. Projekty jsou už dost daleko, takže je to spíše otázka překvapení, kdy se kvartál před IPO na zahraniční burze dozvíme, že původní český projekt plánuje IPO v příštím kvartálu. Ale spíš bude součástí nějakého většího celku, ať už ho vymyslel český podnikatel - zakladatel, nebo se stal jeho součástí. Není to podstatné. Důležité je být součástí úspěšného celku.

Vy působíte v Brně. Jak se vám podniká jinak než z centra?

Když jsem se vracel z Německa v devadesátém třetím roce, s partnery jsme se radili, kde rozbijeme hlavní stan, a všichni logicky říkali - přece v Praze. V Praze se děje všechno, v Praze se hraje muzika. Ale i jinde než v ČR jsme zvyklí být mimo hlavní město, a proto jsme zvolili Brno. Jednak z toho důvodu, abychom byli blíž klientům, protože naši klienti jsou většinou na venkově. Označení "venkov" ale u mě nemá žádný negativní nádech ... Logisticky je Brno ideální pro cestování po republice. Nejen po republice, ale dobře se nám odtud cestuje třeba na Slovensko a všude.

A pak je to samozřejmě otázka nákladů. Máme tady třetinové náklady oproti Praze na personál, na kanceláře. Zdejší personál je loajální - a to je výhoda oproti třeba Praze, kde je přece jenom větší poptávka, personál není tak stabilní a je potřeba ho více motivovat. Ale v Praze jsme dva dny v týdnu, u nás nelze být bez Prahy a Prahu využíváme jako místo pro setkávání.

Nesedíme v kanceláři a nevyřizujeme věci na dálku, ale jezdíme ke klientům, do jejich podniků, do jejich businessů, abychom co nejlépe pochopili, jak to funguje, a co nejvíc se s tím sžili. Klienti to ocení a vy minimalizujete rizika, pokud tam jste. Řídit z kanceláře se tento business nedá.

Myslíte si, že nová ekonomika přinese i decentralizaci? Mnoho se mluví třeba o homeworkingu.

Elektronický business se dnes rozšiřuje takovým tempem, že je vám v podstatě jedno, jestli firma, u které si objednáváte zboží, je v Anglii, v Německu nebo v Česku.

Ale faktem je, že nikdy nenahradíte osobní styk a osobní kontakt mezi lidmi. Prostě můžete být doma měsíc zavřený a elektronicky komunikovat se světem, ale za ten měsíc budete mít obrovský hlad po kontaktu s lidmi. Budete mít chuť jít si třeba nakoupit do supermarketu zboží, které nebudete potřebovat, protože vám bude scházet kontakt s okolím. Ten se nikdy nedá nahradit elektronicky a tak to bude vždycky. Ale rozhodně elektronická komunikace podporuje menší centra a je to jenom v dobrých lidech a kvalitních nápadech.

Co by měla vláda dělat pro to, aby se nová ekonomika stala hnacím motorem celé české ekonomiky?

V Británii se mi líbí, že vláda nástup nové ekonomiky pochopila jako jedna z prvních na světě. Dala si ambiciózní cíl, že se stanou centrem internetového byznysu, a dělá pro to všechno. Od daňových úlev přes budování infrastruktury a podporování elektronického byznysu telekomunikačními poplatky.

Nechci zlehčovat, ale viděli jste ten rozdíl, že v jistou dobu, kdy třeba v Americe světová globální špička jedná o tom, jaké budou technologické trendy, kdy se rozhoduje o byznysu, budoucnosti trhu, kdo z něho co urve, u nás se řeší staré problémy, jak podržet krachující podniky tím, že prodloužíme jejich agonii. V tom je ten obrovský kontrast. Takže by u nás mělo být ministerstvo pro novou ekonomiku, které by mělo potenciál a pravomoci, aby pomáhalo vytvářet infrastrukturu. Mělo by například upravit platební styk, omezit bariéry vstupu. Je úkolem vlády, aby umožnila přístup na Internet deseti miliónům obyvatel, počínaje studenty a důchodci konče.

Diskuze (12) Další článek: PS/2 klávesnice jako příslušenství k Palmu

Témata článku: Byznys, Nový management, Myšlenka, Obchodní váhy, Cizí pomoc, Skvělá zábava, Ball, Globální podnik, Velká hra, Obrovské peníze, Invest, Negativní nádech, Speciální laser, Největší hodnota, Nový rok, Strategická investice, Business plán, Dobrá myšlenka, Chci, Rozvojový trh, Business, Globální úspěch, Reform, Roland, Kvalitní projekt


Určitě si přečtěte

Windows 10 podle našich čtenářů: Poslali jste nám skoro 300 nápadů, jak je vylepšit

Windows 10 podle našich čtenářů: Poslali jste nám skoro 300 nápadů, jak je vylepšit

** Microsoft aktualizuje Windows 10 dvakrát ročně ** Jenže praktických novinek už není tolik jako dříve ** Poslali jste nám skoro 300 tipů, co by se měly Desítky ještě naučit

Jakub Čížek | 139

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

** Domácí 3D tisk je dnes už finančně dostupný prakticky všem ** Lacinou tiskárnu pořídíte za pár tisíc korun ** Jak vlastně tisk probíhá a jak navrhnout, co vytisknout

Jakub Čížek | 67

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 98

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 103

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

** Google představil nový kvantový čip s 53 qubity ** Oznámil, že díky němu lidstvo poprvé dosáhlo kvantové nadvlády ** IBM toto tvrzení zlehčuje

Karel Javůrek | 15

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

** Nejmodernější český železniční tunel je prošpikovaný technologiemi ** Za tři tisíce koupíte počítač, který je překoná ** Seznamte se s Nvidia Jetson Nano

Jakub Čížek | 50

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

** Máte špatný signál Wi-Fi? Mesh systémy to vyřeší ** Už vás nezruinují, meziročně ceny příjemně spadly ** Jak systém funguje a čím je výjimečný?

Jiří Kuruc | 106


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky