Monstrum v Čechách: monster.com koupil JobPilot

Největší světová služba v hledání zaměstnání na internetu pohltila svého menšího evropského rivala, a získává tak významnou pozici i u nás.

Americký dot.com v Čechách? Až donedávna bychom hledali prakticky marně – giganti jako Amazon, Yahoo či eBay zatím poloexotickou zemičku s hrubým národním produktem menším než Chicago přehlížejí. Dobývají svět postupně, od největšího cíle k nejmenšímu, a nyní jsou někde u států významu Itálie nebo Španělska. Přesto se k nám však právě v těchto dnech dostal jeden z největších světových dotcomů – firma Monster.com, která navzdory svému poněkud kurióznímu názvu (= netvor, zrůda, příšera, kreatura, potvora, stvůra) reprezentuje zcela normální podnikání, kterým je zprostředkování nabídek a poptávek práce v prostředí internetu. Monster Worldwide Inc. (holdingová společnost) oznámila akvizici jedné z největších evropských služeb tohoto druhu, JobPilot.com, za cenu zhruba 105 mil. dolarů, větší část v hotovosti a menší v akciích firmy. JobPilot.com, který je přítomen i v České republice (www.jobpilot.cz), je divizí jedné z nejvýznamnějších světových firem aktivních ve zprostředkování práce, zejména v oblasti tzv. temporary workers, pracovníků na částečný či zkrácený úvazek. Monster.com samozřejmě nekupuje JobPilot kvůli jeho pozici v ČR, která navíc není příliš silná (vzdálená dvojka za vedoucím Jobs.cz), ale díky slušné pozici ve velkých západoevropských zemích. Cena, kterou Monster.com zaplatil, je asi pětinásobkem (!) ročních tržeb JobPilotu – že by se dot.comová horečka vracela?

Mimochodem, Monster.com už jakousi pozici má v ČR několik let – v Praze pracuje její menší vývojářský tým, a existuje dokonce i nabídka pracovních příležitostí na www.monster.cz, zatím ovšem velmi maličká.

Přesto, že se Monster.com chlubí svou světově vedoucí pozicí, firma na tom v jiných ohledech skvěle není a její výsledky za poslední tři roky představují sestupnou křivku. Zatímco v roce 2001 společnost utržila 1,4 miliardy dolarů a byla v zisku, předloni to bylo 1,1 miliardy a ztráta okolo 100 mil. dolarů, loni pak jen 0,68 miliardy a další ztráta, tentokrát 82 mil. dolarů. Monster navíc loni utrpěl ztrátu partnerství se dvěma z největších portálů na světovém internetu – MSN a AOL, a aby toho nebylo dost, i třetí z hlavní trojky, firmy Yahoo, chce jít svou cestou a službě Monster.com konkuruje. I přesto činí tržní kapitalizace firmy přes tři miliardy dolarů. Monster tvrdí, že jeho služeb využívá 40 milionů osob a že v každém okamžiku nabízí cca 800 000 pracovních příležitostí. Služba existuje v jednadvaceti jazykových verzích.

Co může přítomnost Monster.com přinést u nás? Poklidné vody online recruitmentu se po déle trvajícím období klidu začínají náhle vzdouvat: zatím vedoucímu Jobs.cz bude chtít silně konkurovat Seznam, a další vzruch jistě přidá i Monster/JobPilot. Je nutno říci, že JobPilot toho v ČR zatím mnoho neukázal: byť se jedná o význačnou celoevropskou společnost v této oblasti, k pozici Jobs.cz se nepřiblížil ani o píď a hledí na něj stále z uctivé vzdálenosti. Je vidět, že vůbec služba JobPilot nebyla pro mateřskou firmu Adecco z pohledu příjmů nijak významná a nepředstavovala ani hlavní podnikání firmy. Adecco především provádí „staffing“, tj. zaměstnance sama najímá pro jejich práci pro jiné zaměstnavatele; je největší společností tohoto druhu na světě s obratem 25 miliard (!) švýcarských franků – JobPilot byla tedy jen kapka v moři, která hospodaření firmy neovlivňovala.

Monster však z online recruitmentu žije a je nepochybné, že i na českém trhu přitvrdí; firma například na začátku roku ohlásila, že bude do marketingu investovat přes 120 mil. dolarů (šestinu svých příjmů!). Uvidíme, jestli Českou republiku polepenou billboardy Jobs.cz doprovodí příšerka – typický maskot Monster.com.

Diskuze (16) Další článek: Neoficiální Service Pack pro Windows 98 SE

Témata článku: Akvizice, Holdingová společnost, Čech, Recruitment, Billboard, Monster, Období klidu, Švýcarský frank, Monstrum, Frank, Příšera, Chicago, Vzruch


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 21

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

** Neuronová síť DeOldify obarvuje fotky ** Můžete si ji vyzkoušet sami i bez superpočítače ** YouTube je plný obarvených ikonických videí

Jakub Čížek | 21

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači