Monster MX300 vs. SoundBlaster Live!

11. května 1999
Computer 9/99 SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Monster MX300 od Diamond Multimedia a SoundBlaster Live! od firmy Creative jsou výjimečné karty. Cenou se od sebe příliš neliší (MX300 vs. Live! Value), a obě přináší nejvyšší kvalitu. Přesto je mezi nimi podstatný rozdíl, který může výrazně ovlivnit výběr té nebo oné karty.
V současné době je na trhu velký výběr zvukových karet, které se liší jak kvalitou, tak i cenou. Mezi nimi jsou však dvě výjimky: Monster MX300 (dále jen MX300) od Diamond Multimedia a SoundBlaster Live! (dále jen SB Live!) od firmy Creative. Obě karty se cenou příliš neliší (pokud uvážíme cenu za variantu SB Live! Value, která je srovnatelná s MX300), a obě přináší nejvyšší kvalitu. Přesto je mezi nimi podstatný rozdíl, který může výrazně ovlivnit výběr té nebo oné karty.Ještě je potřeba poznamenat, že všechny uvedené údaje pro SB Live! jsou ve stejné míře platné pro SB Live! Value, pokud nebude výslovně uvedeno jinak.Nejprve se ve zkratce podívejme, co obě karty nabízí:
- Monster MX300 SoundBlaster Live!
Výrobce Diamond Multimedia Creative Inc.
Zvukový procesor AU 8830 (Aureal Vortex 2) E-MU10K1 (E-mu systems)
Vnější analogové přípojky
(jack 3,5 mm)
2 stereo výstupy,
1 mikrofonní vstup
1 stereo vstup
2 stereo výstupy
1 mikrofonní vstup
1 stereo vstup
API podporovaná přímo v hardwaru DirectSound, DirectSound3D, A3D (1.0 a 2.0) DirectSound, DirectSound3D, EAX (zatím 1.0)
Počet hlasů pro Midi 64 hardware
+ 256 software
nejvýše 320 celkem
64 hardware
+ 448 software
nejvýše 512 celkem
DirectSound (hardware) 96 131
DirectSound3D (hardware) 16 (nejvýše však 76) 32
A3D (1.0, 2.0) (hardware) 16 + 60
Zkušební počítač
Pentium II 233 MHz, zákl. deska FIC VB-601, 192 MB RAM, Stealth II G460, WDC 22500, pro poslech byly použity reproduktory Cambridge SoundWorks FourPoint Surround a sluchátka Sony MDR CD-470Ovladače pro MX300 verze 1.02 (4.06.2017), pro SB Live! původní se záplatou LiveWare (4.05.1033).
Instalace
Pokud se rozhodnete použít ovladače, které jsou dodávány spolu s kartou a které jsou většinou už zastaralé, musíte je pak buď přeinstalovat (MX300) nebo doinstalovat záplatu (SB Live!). Proto se vyplatí podívat se, jestli není novější verze na webu pro MX300 nebo pro SB Live!.
Sluchátka, stereo nebo quadro?
Obě karty umožňují připojení sluchátek a dvou nebo čtyř reproduktorů. U MX300 lze připojit dva reproduktory a sluchátka současně, u SB Live! to nejde, protože výstup na dva reproduktory a na sluchátka je totožný.Čtyři reproduktory lze u MX300 zapojit buď jako zdvojené stereo (zadní a přední hrají symetricky totéž) nebo jako quadro. V zapojení zdvojené stereo je potřeba vybrat jeden výstup, který bude použitý pro A3D zvuk (tj. používá HRTF), druhý pak hraje jen stereo. Při použití 4 reproduktorů a uspořádání quadro je pro A3D automaticky určen přední pár, a zadní pár vytváří pocit umístění zvuku pouze různou úrovní hlasitosti v jednotlivých kanálech. Pro větší přesnost jsou pro nastavení reproduktorů dvě volby – reproduktory zabudované v monitoru a klasické „satelity“.SB Live! naproti tomu nabízí možnost zapojit buď sluchátka, nebo dva případně čtyři reproduktory. V případě čtyř reproduktorů ještě rozlišuje, zda jde o zapojení přes jeden (Stereo Surround) nebo dva výstupy (Quadro).Pro A3D je nejlepší používat sluchátka. Optimalizace prostorového zvuku pomocí HRTF je založená na výpočtu výsledného zvuku právě v uších posluchače. Při použití dvou reproduktorů se algoritmus výpočtu liší právě umístěním reproduktorů, což nelze dopředu přesně předvídat, takže tolerance systému musí být větší a tím pádem je menší přesnost. U čtyř reproduktorů platí analogicky totéž, co pro dva. V nejhorším případě tedy dostanete stejný zvuk jako u dvou, respektive čtyř reproduktorů, které využívají pro umístění zvuku pouze regulovanou hlasitost (SB Live!).U SB Live! platí, že čím více reproduktorů, tím lépe. Způsob reprodukce je stejný jako u DirectSound3D, tedy bez HRTF a s primitivním rozlišením v pravo-levém a předo-zadním směru. Creative však připravuje zcela nový algoritmus přehrávání prostorového zvuku pro čtyři reproduktory, který by měl používat HRTF na oba páry (přední a zadní) spolu se vzájemným odrušením přeslechů. Ten by měl být dodán v rámci balíku LiveWare 2.0 (viz http://www.3dss.com).
Poslech
SB Live! má oproti MX300 výrazné výšky a to i při normálním nastavení. Toto posílení výšek se však týká pouze zvuku, který karta sama vytváří, při přehrávání CD je zvuk vyvážený. Pro úpravu výšek a hloubek slouží u SB Live! dva regulátory na panelu hlasitosti. U MX300 je dostupný desetipásmový grafický ekvalizér, který lze použít na libovolný zvukový zdroj (například i CD).Obě karty používají na výstupu digitální mixer (Codec AC97) se vzorkovací frekvencí 48 kHz, což zajišťuje dostatečný odstup signálu od šumu. Překvapením byl jen konstantní šum u SB Live!, patrný při použití sluchátek. Zatímco u MX300 odpovídala hlasitost šumu nastavení hlasitosti výstupu (a při normální poslechové úrovni nebyl patrný), u SB Live! byl při poslechu ve sluchátkách patrný šum konstantní hlasitosti, nezávislý na nastavení hlasitosti výstupu. Je ovšem třeba poznamenat, že při použití reproduktorů nebyl šum z obou karet ve srovnání se šumem zesilovače rozeznatelný.
Měření zatížení procesoru
Pro porovnání byl použit program AudioWinbench 99, který měří zatížení procesoru při přehrávání zvuku prostřednictvím rozhraní DirectSound, případně DirectSound3D.Při přehrávání kanálů DirectSound a to v počtu 8, 16 a 32 nebylo s SB Live! naměřeno žádné(!) zatížení. MX300 měl při stejné zkoušce hodnoty zatížení mezi 1,5 až 8 procenty podle počtu kanálů a vzorkovací frekvence u původních ovladačů a hodnoty menší než 1% u nových „pre-realease“ referenčních ovladačů od Aurealu (verze 2030.22).V případě DirectSound3D byly hodnoty pro SB Live! (opět zkoušeno 8, 16 a 32 kanálů) mezi 0,3 až 3,5 procenta. MX300 zatím zvládá hardwarově pouze 16 DS3D kanálů (32 bude až v nové verzi ovladačů), hodnoty pro 8 a 16 byly v rozmezí 3 až 8 procent a u ref. ovladačů 1,5 až 2,5 procenta.Pokud se podaří uvést nové ovladače pro MX300, které by měly stejné parametry jako zkoušená „pre-release“ verze, bude výkonnost obou karet téměř stejná.
Test v Half-Life
byl vybrán jako zkušební program, protože umožňuje zvolit jak EAX (1.0) tak A3D (2.0). Použité grafické rozlišení bylo 800 x 600 v 16bitové barevné hloubce s použitím knihovny OpenGL.Rozdíl mezi oběma kartami byl překvapivý, přičemž každá překvapila jinak. Předně, při použití SB Live! byla hra o poznání rychlejší, odhadem tak o 10 až 20 procent. Ozvěna byla u něj výraznější. EAX používá pro vytvoření pocitu prostoru právě ozvěnu a SB Live! tuto ozvěnu počítá sám. Ozvěna, tak jak ji chápe EAX ve stávající verzi 1.0, je ovšem statická, tedy po celém prostoru stejná, což se při hraní projevuje při přechodu mezi dvěma prostory, které mají různou ozvěnu (např. velká místnost a chodba), pocitově jako „průchod zdí“, tj. zvuk nečekaně změní svůj charakter (z dunivého na tlumený apod.). Těžko čekat, že by ozvěna sama o sobě, mohla stačit na vytvoření pocitu zvukového prostoru, protože jí chybí právě dynamika, kterou přináší A3D. V tomto smyslu je A3D daleko věrnější, byť ozvěna v některých místnostech u SB Live! dodává ději dramatičnost.A3D používá „wavetracing“, tedy výpočet výsledného zvuku z odrazů nebo průchodů přes překážky, s tím, že uvažuje vlastnost materiálu od kterého se zvuk odráží nebo jím prochází. Výsledkem je velice věrný pocit prostoru, zvláště ve chvílích, kdy se jak posluchač tak zdroj zvuku pohybují, nebo přechází z jednoho prostředí do druhého. To se týká například zvuků zbraně (vzhledem k hráči je pořád stejně daleko a na stejném místě). Měníte zásobník samopalu a krčíte se u zdi, zásobník zacvakne a vám je jasné, že za sebou máte zeď, ani se nemusíte otáčet. Stojíte na vozíku a vozík se řítí do tunelu, přitom slyšíte jak se blíží čelo tunelu. Stinnou stránkou je pak daleko větší zatížení procesoru (zmiňovaných 10 až 20 procent). Je pravdou, že vypnutím některých vlastností se dá hra zrychlit, projeví se to ovšem na kvalitě. Aureal slibuje podstatné zrychlení u novějších her, ovšem zároveň podotýká, pokud máte hráčský hardware (což podle nich znamená PII 300 – 400 MHz).V souvislosti se sliby Aurealu, je vhodné zmínit, že zatímco Aureal slibuje podstatně rychlejší ovladače do půlky června, tak Creative slibuje novou verzi EAX 3.0, která by mohla nabídnout výrazná zlepšení právě ve vytváření pocitu zvukového prostoru (ta by měla být 16. května).Další program, který může odhalit případné slabiny v reprodukci prostorového zvuku je poměrně kompaktní Minerva (poslední verze 1.08w ke stažení na http://www.aureal.com/download/do_mine.htm), která obsahuje i podrobný popis, jak se různé vlastnosti a funkce projevují, jak je vyzkoušet a jak poznat chyby. Minerva je ovšem zaměřena výhradně na prostorový zvuk, takže zvládne kromě DirectSound, ještě DirectSound3D a A3D.Obecně lze říci, že EAX (1.0) vytvoří prostorový zvuk typu DirectSound3D (slyšíte to před sebou, za sebou, vedle sebe, ovšem ne nad sebou nebo pod sebou), ke kterému byla přidána statická ozvěna, která byť by byla sebevěrnější, nemůže konkurovat dynamickému výpočtu odrazů a průchodů, které provádí A3D. V A3D (2.0) totiž slyšíte nejen prostorový zvuk (a to i nad sebou a pod sebou), ale hlavně díky odrazům a průchodům slyšíte zvukový prostor, tj. že jdete od kraje místnosti ke středu, že „venku se něco děje“ atd.
Podpora her
Většina „3D akčních her“ bude patrně podporovat A3D, protože nemá jinou volbu. Jsou ovšem hry, kde prostor není tak složitý, nebo nemá příliš velký význam ve hře, takže není nutné „jít s kanónem na vrabce“, takže lze očekávat z čistě obchodních důvodů podporu pouze EAX. Jinak lze říci, že do staré hry málokdo A3D přidá, u EAX by to mělo být jednoduší, takže je to i pravděpodobnější. U nových her to vypadá tak, že kromě případů, kdy by podpora jednoho nebo druhého API byla vyloženě zbytečná, budou podporovat s obchodních důvodů obě.
Závěr
Zatím je situace nerozhodná. Kdo má dostatečně rychlý stroj, nebo mu nevadí zpomalení hry, ale zato si potrpí na věrný prostorový zvuk, má šanci s MX300. Kdo dá přednost plynulému obrazu nebo má pomalejší počítač, pak si s MX300 moc neužije a v SB Live! získá asi nejrychlejší (!) kartu na trhu. Pokud se podaří Creativu dodělat pro SB Live! podporu pro zvukové API, které bude používat geometrii zvukového prostoru (ať už jako A3D 2.0, nebo v rámci vlastního plánovaného EAX 3.0) může se rázem stát králem, je totiž možné, že SB Live! má dostatečný výpočetní výkon na to aby takové API zvládnul, zatím se ovšem Creative stále snažil zavést svůj model statické ozvěny, která z technologického hlediska je spíše krokem vzad a dost tím sobě i uškodil. U MX300 lze předpokládat zlepšení ovladačů a snížení zatížení procesoru, ovšem hlavní slovo už Aureal potažmo Diamond s MX300 řekly.
Diskuze (7) Další článek: Computer 9/99

Témata článku: Hardware, Hudba, filmy, seriály, Použitý hardware, Sluchátko, Dostatečná úroveň, Zvukový procesor, Použitý ovladač, Diamond, Mixer, Stereo, Minerva, Zvuk, Sound, Technologická zkouška, Zvukový projev, Stejný hardware, Vortex, Tunel, Poslech, Stejná kvalita, Samopal, Nová sluchátka, Zvukové karty, Původní úroveň, Zadní pár


Určitě si přečtěte

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

** Šifrovaný web je dnes už samozřejmost ** Jeden díl skládačky ale ještě chybí – DNS ** Firefox už začal a teď se na šifrované DNS chystá i Chrome

Jakub Čížek | 95

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 138

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Dnes proběhla další velká prezentační akce Applu, na které došlo k odhalení nových iPhonů a dalších novinek. Událost jsme sledovali online, a tak se můžete podívat na chronologický zápis těch nejdůležitějších informací.

David Polesný | 136

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

** Waze není jen navigace – je to i sociální síť s dopravními informacemi ** Mobilní aplikace skýtá široké možnosti nastavení ** Vybrali jsme pro vás 16 nejzajímavějších tipů a triků

Karel Kilián | 49


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky