Molekuly na kolečkách - budoucnost computingu?

Přes to, že nové technologie výroby čipů stále odsouvají technický limit integrace a zejména rychlosti počítačových čipů, za který už nebude možné jít, je stále jasnější, že se časem tento limit stane nepřekročitelným a také neposunutelným, a že bude nutné hledat nové alternativy. Je to velmi podobné jako například u fosilních paliv nebo čerpání nerostných surovin - i když se stále objevuje více zásob ropy, plynu či kovů než se jich ročně vyčerpává, je jasné, že to nepotrvá věčně a že lidstvo bude muset najít alternativu, má-li přežít.
V oblasti computingu se už několik let hovoří o tzv. nanotechnologiích. Ty by měly být postaveny (zjednodušeně řečeno na tom), že úlohu "jedničky či nuly" bude hrát jediná elementární částice, jediný atom či jediná molekula, která se vydá buď směrem jedním či opačným. I přes miniaturizaci čipů a miniaturizaci jejich výkonů je dnes k provedení jediné binární operace potřeba stovek tisíc elektronů. Nanotechnologie by tak mohly překročit dnešní výkonnost počítačů snad až o desítky řádů, tedy na nepředstavitelnou úroveň - problémem ovšem je, jak přinutit tyto částice k poslušnému chování.
Jeden z nejnadějnějších objevů poslední doby se však podařil výzkumnému týmu IBM; ti oznámili objev tzv. "molekulárních koleček", molekul se strukturou podobnou ložiskům, které se rychle otáčejí. Je jasné, jak tohoto lze využít - molekuly se buď otáčejí nebo jsou v klidu, a již zde máme tolik potřebné, jednoznačně určitelné stavy nuly a jedničky. Roztočení a zastavení molekuly se přitom provádí nepatrným elektrickým impulsem.
K nano-počítači je samozřejmě ještě nesmírně daleko, nicméně výzkumníci označují tento objev za nejslibnější v posledních letech. Je kuriózní, že svět počítačů může skončit tak, jak začal, tedy vlastně mechanickým počitadlem, sestaveným z miliard titěrných abakusů.
Váš názor Další článek: Druhý pokus o cenzorství Internetu je opět kontroverzní

Témata článku: Budoucnost, Jediná molekula, Nano, Opačný směr, Technický limit, Elektron, Elektrický impuls, Fosilní palivo, Nová molekula, MOL, Computing, Molekula, Elementární částice, Jednička

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 33

David Polesný
VánoceNotebooky
Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

Lukáš Václavík | 36

UWBIoTTechnologie
Pozor na tyto doplňky pro Chrome a Edge. Mohou obsahovat malware, varuje Avast
Jakub Čížek
MalwareProhlížeče
Google spouští vlastní VPN a konkurenci se to vůbec nelíbí
SoukromíVPNGoogle
Velký den pro Apple: Uvedl tři nové Macy s vlastním procesorem M1
PočítačeApple
10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

** Notebooky s cenou do deseti tisíc korun jsou plné kompromisů ** Existuje několik modelů dobře použitelných pro nenáročné použití ** Vhodnou alternativou jsou tablety nebo repasované počítače