Molekuly na kolečkách - budoucnost computingu?

Přes to, že nové technologie výroby čipů stále odsouvají technický limit integrace a zejména rychlosti počítačových čipů, za který už nebude možné jít, je stále jasnější, že se časem tento limit stane nepřekročitelným a také neposunutelným, a že bude nutné hledat nové alternativy. Je to velmi podobné jako například u fosilních paliv nebo čerpání nerostných surovin - i když se stále objevuje více zásob ropy, plynu či kovů než se jich ročně vyčerpává, je jasné, že to nepotrvá věčně a že lidstvo bude muset najít alternativu, má-li přežít.
V oblasti computingu se už několik let hovoří o tzv. nanotechnologiích. Ty by měly být postaveny (zjednodušeně řečeno na tom), že úlohu "jedničky či nuly" bude hrát jediná elementární částice, jediný atom či jediná molekula, která se vydá buď směrem jedním či opačným. I přes miniaturizaci čipů a miniaturizaci jejich výkonů je dnes k provedení jediné binární operace potřeba stovek tisíc elektronů. Nanotechnologie by tak mohly překročit dnešní výkonnost počítačů snad až o desítky řádů, tedy na nepředstavitelnou úroveň - problémem ovšem je, jak přinutit tyto částice k poslušnému chování.
Jeden z nejnadějnějších objevů poslední doby se však podařil výzkumnému týmu IBM; ti oznámili objev tzv. "molekulárních koleček", molekul se strukturou podobnou ložiskům, které se rychle otáčejí. Je jasné, jak tohoto lze využít - molekuly se buď otáčejí nebo jsou v klidu, a již zde máme tolik potřebné, jednoznačně určitelné stavy nuly a jedničky. Roztočení a zastavení molekuly se přitom provádí nepatrným elektrickým impulsem.
K nano-počítači je samozřejmě ještě nesmírně daleko, nicméně výzkumníci označují tento objev za nejslibnější v posledních letech. Je kuriózní, že svět počítačů může skončit tak, jak začal, tedy vlastně mechanickým počitadlem, sestaveným z miliard titěrných abakusů.
Váš názor Další článek: Druhý pokus o cenzorství Internetu je opět kontroverzní

Témata článku: Budoucnost, Elektrický impuls, Elementární částice, Elektron, Molekula, Technický limit, Nano, Nová molekula, Fosilní palivo, Opačný směr, Computing, Jednička, Jediná molekula

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 6