Modré stránky reagují na kritiku Živě

Přinášíme a komentujeme dopis Ivany Gorgolové, ředitelky agentury Modré Stránky, reagující na kritický článek na Živě.
Vážený pane Hlavenka,

i když se s Vaší kritikou našich produktů nesetkáváme poprvé, dovolte mi, prosím, jednou na ni zareagovat. Vede nás k tomu fakt, že Váš názor na katalog Modré stránky, týkající se malého počtu zveřejněných firem, nesdílíte jen vy, ale podobnou reakci jsme obdrželi v průběhu letošního roku už asi od dalších dvaceti uživatelů. I když by se tato skupina vůči nákladu Modrých stránek mohla zdát zanedbatelným zlomkem (0,03%), názorům našich čtenářů přikládáme velkou váhu a snažíme se vždy vyhovět jejich požadavkům. Protože sám zastupujete české vydavatelství, budete nejlépe vědět, že jakékoliv výrazné obsahové i strukturální zásahy do periodika během kalendářního roku jsou jen velmi obtížně realizovatelné. Problém není v dynamičnosti firmy, ale v povinnostech a závazcích vůči svým klientům (např. celoroční objednávky prezentace, zařazení do mediálních plánů, v našem případě pak i slevy na podzimní vydání aj.). Nepochybuji o tom, že když jste náš katalog velmi podrobně prohlížel a podroboval své kritice, že jste nepřehlédl také úvodní slovo p. šéfredaktora Řiháka, ve kterém právě oznámil tuto podstatnou změnu, a jen nás mrzí, že právě tento fakt, který by měl být pro Vaše čtenáře tím nejzajímavějším, jste bohužel "opomenul" uvést. Pokusíme se to tedy nyní napravit: od roku 1999 bude tištěný katalog Modré stránky (katalog WWW stránky se již stal) opět pravidelně přehledem neomezeného počtu firem, které o uvedení základních informací zdarma projeví zájem, ať už prostřednictvím redakce, nebo prostřednictvím internetu (http://modre.stranky.cz/pridej_adresu.asp)

Už poněkud zvláštně však na nás zapůsobila kritika poskytování auditované návštěvnosti elektronického obchodu. Jako odborník v tomto oboru víte, že každý elektronický obchod neplní jen funkci prodeje zboží.Jak je údaj o návštěvnosti na poli prodeje reklamy nesmírně důležitý, aby firma, která věnuje své prostředky pro propagaci nebyla podvedena, není jistě třeba dodávat. Z jednání Asociace poskytovatelů obsahu sítě Internet s největšími mediálními agenturami vyplynulo, že přestože se již reklama většinou prodává dle CPT, je tento nezávislý audit jednou ze základních podmínek zadávání inzerce. Měřítkem úspěšnosti prodeje zboží je samozřejmě jistě mnoho jiných kritérií, z nichž jeden z nejpodstatnějších je obrat prodeje zboží. Ani s tímto údajem se Agentura Modré stránky nikde netají a naopak, pokud je mi známo, na přímý dotaz redakce MF Dnes byla jedinou firmou provozující elektronický obchod v ČR, která byla tyto zatím skromné údaje ochotna poskytnout (plán. obrat jen za zboží cca 2,5 mil. Kč/rok, měsíční obraty, průměrná cena objednávky aj.).

Doufám, že naše alespoň částečná obhajoba Vašeho ne příliš objektivního článku nevyvolá reakci další vlny dopisů a současně pevně věřím, že v žádném případě nenaruší naše, až doposud dobré, obchodní vztahy.

Děkuji

Ivana Gorgolová

ředitelka Agentury Modré stránky

člen EPA LLC USA

mailto:iva@stranky.cz

Autor komentuje: vážím si úsilí Modrých stránek v obhajobě vlastní věci. Ale ani umná slova nezakryjí skutečnost, a tou je, že kdysi výborný katalog firem se postupně stal jen tunami barevné makulatury - a paradoxní je, že právě novináři by si jej přáli ze všeho nejvíce, když pro své články shánějí informace a kontakty na firmy, kde se dá. Přál bych Modrým stránkám kvalitní katalog, třebas prodávaný (a ne rozdávaný) bez přílišné rušivé reklamy, která dále brání v jeho snadném používání a vyhledávání v něm. Dovolím si poznamenat, že kdybychom na jakýkoli náš produkt obdrželi celých dvacet stížností, považoval bych to za nesmírně signifikantní špatné znamení, neboť to neznamená, že pouhých 0.03% je s produktem, nespokojeno, ale že je natolik nespokojeno, že se odhodlali sednout za pracovní stůl a napsat dopis kritizující produkt, který notabene dostali zdarma.

Nejsem si jistý, zda lze situaci zvrátit tím, že se Modré stránky opět otevřou firmám zdarma - pověst katalogu je na bodu mrazu a rok 1999 už není rokem 1994, je zde například Internet, poskytující daleko více informací a snáze. To ostatně nepostihuje jen Modré stránky - všimněte si, že ze zhruba dvacítky kdysi veleúspěšných katalogů firem nepřežil skoro žádný, zkrachoval i Edit a drží se jen telefonní Žluté stránky, i když i jim příjmy z inzerce výrazně poklesly.

Návštěvnost elektronického obchodu je, uznávám, téma pro diskusi. Nicméně se asi shodneme na tom, že internetový obchod má jako primární cíl prodej a veškeré další cíle jsou zde pouze proto, aby bylo obchodu napomoženo - a pravdou je, že mezi ně patří zejména zveřejňování zajímavých článků, recenzí, kritik, rozhovorů s autory atd. Koncepci, kterou se obchod stává současně médiem, považuji za velmi správnou - podívejme se například v hudbě na http://www.ubl.com, http://www.allmusic.com a jejich vzájemné provázání; pak má návštěvnost jasný a logický důvod. Jenomže obchod Modrých stránek tam prakticky žádné tyto informace, které by jej činily médiem¸ nemá - a musím bohužel přiznat, že naše Vltava zatím taky ne. Navíc v posledním Auditu firmy DCCI již Český Amazon není uveden, což poněkud zpochybňuje výše uvedená slova ředitelky Gorgolové.

Je mně vytýkána neobjektivita v hodnocení - přiznám se pouze k ostřejší kritice, než mám ve zvyku, která je výsledkem zklamání člověka, který celý svůj profesionální život nedělá nic jiného, než že "vydává", nad zpackaným dílem.

Jiří Hlavenka

Váš názor Další článek: Co dělat, když po upgrade z Windows 95 na Windows 98 nefunguje tisk

Témata článku: Internet, Nezávislý audit, Obchodní váhy

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost