Mobilní byznys je pro Google další velká věc

(Komentář) Z posledních finančních výsledků Googlu lze vyčíst jednu věc - mobilní byznys je pro tuto firmu naprosto klíčový do budoucna a přinese veliké peníze.
Mobilní byznys je pro Google další velká věc

Finanční výsledky z konce minulého týdne, výmluvná řeč Larryho Page a dlouhodobá strategie firmy mluví jasně – Google si v budoucnu slibuje největší komerční růst v oblasti mobilních služeb. V posledním fiskálu příjmy společnosti z mobilní reklamy poskočily o 33 % a čistý zisk o 26 %. Page navíc v konferenčním hovoru s akcionáři uvedl, že v příštím roce čeká nárůst příjmů v tomto sektoru až dva a půl krát na 2,5 miliardy dolarů.

Podíl Googlu v mobilním internetovém vyhledávání dosahuje podle statistik StatCounter až 97 %, což firmu staví do velice výhodné pozice do budoucna. Internetový obr navíc masivně investuje do rozvoje mobilních technologií a jeho platforma Android ukusuje stále větší podíl z tržního koláče. Jak už zástupci Googlu dříve upozorňovali, strategií firmy je tzv. „mobile first“. To mimo jiné znamená, že mobilní produkty budou k dispozici minimálně stejně rychle, jako klasické desktopové verze.

Mobil není desktop

Otázkou ale je, zda se Googlu podaří najít klíč ke generování větších a větších příjmů z mobilních služeb tak, jak si plánuje. Chování uživatelů na mobilních zařízeních je totiž naprosto odlišené od jejich chování u klasického počítače a webového prohlížeče. Je to dáno nejenom způsobem ovládání, rychlostí internetu a velikostí displeje, ale také aktuálním rozpoložením a náladou. Když používáte mobilní služby, buďto se potřebujete zabavit, nebo něco velice rychle nalézt a dostat co nejpřesnější a nejrychlejší odpověď.

Klepněte pro větší obrázek
Google+ tu není náhodou a nejde pouze o reakci na Facebook. Sociální sítě jsou na mobilních zařízeních hojně používány a je v nich ukrytý veliký komerční potenciál.

Příjmy samozřejmě primárně pramení z reklamy, která, stejně jako zmiňované chování uživatelů, na mobilech a tabletech funguje jinak. Klasická reklama v mobilním vyhledávání nemá takový dopad a účinek a inzerenti za ní platí méně, než na klasickém webu. Namísto toho funguje spíše tzv. display reklama a inzerce na sociálních sítích.

Google se proto musí snažit přizpůsobovat a kromě různých forem reklamy hledat také další cesty, jak vydělat. K reklamě ve vyhledávání a dalších jeho službách například přibyly podíly z každé prodané aplikace v rámci obchodu Android Market, který se postupně rozrůstá také na tabletech. Do budoucna jsou zde vyhlídky na podíly z prodeje elektronických knih a možná také hudby. V Mountain View se ale pečou také další novoty, včetně speciálně připravených landing pages pro inzerenty. Také vznik Google+, který už má přes 40 milionů uživatelů, je jednoznačně aktivitou pro získání lepší pozice na mobilním trhu.

Google udělal chytrou věc

Larry, Sergej a jeho tým zřejmě vidí mnohem dále, jinak by mobilnímu byznysu v Googlu nenastavovali nejvyšší prioritu. „Vidíme mnoho příležitostí k růstu v mobilním segmentu,“ sdělil šéf firmy v konferenčním hovoru. „Jsme v této oblasti stále na začátku. Uvidíte, že je to neskutečně fascinující byznys. Je zde mnoho věcí, se kterými je možné pracovat,“ doplnil nadšeně. „Udělali jsme velice dobrou věc, když jsme na mobilní byznys vsadili jako na dlouhodobou strategii,“ ukončil Page svoji sebejistou řeč.

Klepněte pro větší obrázek
Provize z prodeje mobilních aplikací je jenom jeden z dílků celkových příjmů. Jak je ale vidět na příkladě Applu a jeho App Store, peníze zde lze generovat obrovské.

A asi má pravdu, jen my, běžní smrtelníci a ne tací vizionáři, nemůžeme vidět tak daleko. Možností generovat mnoho peněz je a bude hodně. V budoucnu se nabízí rozšířená realita, reklama postavená na vaší aktuální poloze, vysoce personalizované vyhledávání postavené na vašem chování na mobilních zařízeních, tomu přizpůsobené reklamy, stále se navyšující příjmy z prodeje aplikací a mobilního obsahu a mnoho dalšího.

Ostatně, rostoucímu vlivu a oblibě chytrých telefonů a tabletů by se měli začít přizpůsobovat také samotné firmy a inzerenti. Více o tom v samostatném komentáři.

Diskuze (7) Další článek: Microsoft chce mít interaktivní dotykový obraz všude, i na ruce (video)

Témata článku: Google, Byznys, Larry Page, Chytrá věc, Obrovský příjem, Věc, Mountain View, Klasická reklama, Rostoucí vliv, Chytré vyhledávání, Velká věc, Připravená strategie, Android Market, Google+, Dlouhodobá strategie, Mobilní byznys, Mobilní vyhledávání, Komerční potenciál, Výstřižek, Tablety s androidem na Mall.cz


Určitě si přečtěte

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

** Tušíte, kolik je u nás hřbitovů a jak jsou velké? ** Dokážete si představit mapu českých řek a potoků? ** Udělali jsme to všechno za vás nad daty ČÚZK

Jakub Čížek | 10

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

** Lamphone je další bizarní technika odposlechu ** Zneužívá obyčejnou stropní lampu ** Podívejte se na další bizarní experimenty

Jakub Čížek | 17

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 76

Apple vychrlil novinky: Nové operační systémy a příprava na vlastní procesory

Apple vychrlil novinky: Nové operační systémy a příprava na vlastní procesory

** Apple dnes představuje novinky ** Tradiční keynote v rámci konference WWDC probíhá jen online ** Nové operační systémy, ale i něco navíc

David Polesný | 108


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11