(placená inzerce) Globalizace se bez nadsázky dotýká nás všech. Firmy dnes musejí myslet holisticky, neboť jejich partneři i potenciální zákazníci mohou být kdekoli na světě.
Globalizace se bez nadsázky dotýká nás všech, ať už jednotlivců nebo právnických subjektů, které jí pociťují snad nejvíce. A není divu, podniky již nejsou izolované manufaktury, které si vystačí s pravidelnými dodávkami výrobních surovin. Firmy dnes musejí myslet holisticky, neboť jejich partneři i potenciální zákazníci mohou být kdekoli na světě – a tak se v rámci zvýšení pružnosti snaží o zvýšení mobility svých zaměstnanců.
Růst mezinárodní spolupráce přímo vyžaduje, aby zaměstnanci nebyli vázáni jen na svou kancelář a mohli svou funkci vykonávat také na cestách. Bez ohledu na digitální věk navíc zůstává velká potřeba osobního kontaktu s obchodními partnery (smlouvy se nepodepisují přes Skype – většinou). V důsledku toho se očekává, že se v letech 2008 až 2023 objem letecké přepravy zdvojnásobí.
Stále více času přitom tráví mimo své pracovní stoly nejen obchodní zástupci, nýbrž i řídící pracovníci, manažeři a oboroví experti. Když vezmeme v potaz, že tito vysoce kvalifikovaní jedinci přispívají největší měrou k vytváření firemních hodnot, je jasné, jakou hodnotu má jejich čas. Organizační průzkum odhalil, že je zadokumentováno jen 20 % firemních znalostí, zbývajících 80 % se nachází právě v mozcích zaměstnanců. Podniky tak čelí výzvě jak zpřístupnit vědomosti pracovníků, kteří jsou právě na cestách.
Dnešní situace
Již dávno nestačí mobilní řešení, kdy každý zaměstnanec dostal firemní mobilní telefon a mohl si jít po svém. Z přenosných zařízení lze dnes díky mobilnímu internetu dělat prakticky vše a zaměstnanci často využívají vlastní přístroje, to však přináší jistá úskalí. Začlenění chytrých telefonů a tabletů do podnikové infrastruktury je totiž složitý úkon, při němž je třeba brát v potaz mnoho bezpečnostních požadavků a nároků na vzájemnou provozní součinnost (dostupnost přitom musí být stejná jako u kancelářského hardwaru a softwaru).
Strategie chytré mobility proto musí splňovat dva požadavky: za prvé podporovat široké spektrum přístrojů a služeb, které splňují různá očekávání zaměstnanců, za druhé splňovat vysoké standardy bezpečnosti a zajišťovat kompatibilitu se standardizovanými rozhraními firmy.
Jasnou strategii infrastruktury mobility a řešení šitá na míru zatím realizovalo málo podniků. Typické je, že zaměstnanci používají přístroje, které nejsou oficiálně schváleny ani odpovídajícím způsobem podporovány. To paralyzuje možnosti poskytování efektivní podpory pracovníkům. Nejběžnějšími problémy mobilních zaměstnanců jsou např. příliš složitý software, přístroje s omezenou funkčností, nedostatečná integrace s firemními sítěmi, zdlouhavé správní procesy a pracovní toky, které nejsou v souladu se skutečnou mobilitou atd.
A když přijde na bezpečnostní rizika, je jim tímto vystaveno mnoho firem. Přední společnosti pro výzkum trhu a poradenské firmy odhadují, že je v mobilních přístrojích umístěno minimálně 70 procent firemních dat. Avšak pouze jedna ze čtyř firem implementovala komplexní politiku správy a bezpečnosti.Bez ústředního bodu správy, který by umožňoval monitoring všech mobilních přístrojů, může firma navíc snadno ztratit přehled o tom jaká citlivá či důvěrná data jsou uložena ve kterých přístrojích.
Co s tím?
Aktuálně jsou na trhu mobilních řešení patrné dva trendy:
1. Podniky se snaží zvyšovat produktivitu začleňováním služeb (Skype, YouTube, Wikipedia, různé mobilní aplikace atd.) a zařízení (např. iPhone nebo mobily s Androidem), které již zaměstnanci používají soukromě. Využívání spotřebitelských trendů pro podnikové účely je přitom dvousečné: Např. Facebook zaměstnance podněcuje ke komunikaci, může však též odvádět jejich pozornost od práce.
2. Mnoho firem se, ve snaze zajistit si, aby jim neunikla žádná inovace, odmítá „upsat“ jedinému prodejci. V současné době je na výběr z mnoha chytrých telefonů (Nokia, Sony Ericsson, HTC, Samsung, Apple, RIM a další), které se horečně snaží zvýšit svůj podíl na trhu. Na tomto pozadí je radno podporovat a integrovat s prostředím firemních systémů různé platformy. Inovací kteréhokoli prodejce lze využívat rychleji a pružněji. Získávají i uživatelé, neboť si mohou vybrat přístroj, který nejlépe vyhovuje jejich zvyklostem a preferencím. Polovina všech podniků proto již podporuje dvě či více mobilních platforem.
Existují přitom tři základní přístupy k mobilitě, každý s důrazem na odlišný aspekt (kontrola, spokojenost uživatelů a svoboda výběru), většina podnikových mobilních strategií však tyto tři prvky kombinuje.
Všechny interní útvary IT ovšem nedisponují zdroji potřebnými k efektivní správě a poskytování řešení mobility. V takovém případě je vhodnou vyčlenění (outsourcing) infrastruktury mobility. Specializovaní poskytovatelé telekomunikací a IT služeb mají nejen technické znalosti k poskytnutí bezpečných řešení na výši dnešních výzev. Mají rovněž zdroje, aby mohli nabídnout standardizovaný přístup.
Poskytovatel služeb sjednává roamingové poplatky s operátory mobilní telefonie, spravuje zařízení, pracuje s roll-outy a správou bezpečných aplikací, kontroluje faktury a přiřazuje náklady podnikovým jednotkám nebo individuálním zaměstnancům. Podniky takto mohou implementovat spolehlivá, bezpečná a novátorská řešení mobility a mít prospěch z nízkých globálních poplatků a transparentních nákladových struktur.