Mnoho youtuberů zatajuje ve videích reklamní spolupráce

Mnoho youtuberů zatajuje ve videích reklamní spolupráce

Když youtuber dostane od firmy zaplaceno, aby ve svém videu zmínil produkt, měl by diváky informovat, že jde o reklamu. Ale často se to neděje. Princetonská univerzita se rozhodla fenomén vědecky zkoumat a zjistila, že realita je skutečně taková – youtubeři o reklamách často neinformují.

Výzkumníci z Princetonu analyzovali více než 500 tisíc videí na YouTube a více než 2,1 milionů příspěvků na Pinterestu. Udělali tak v období mezi srpnem a září 2017. Zjistili, že 3 472 videí a 18 237 pinterestových příspěvků obsahovalo reklamy a z toho jen 7 - 10 % skutečně označilo, že reklamy obsahuje.

Navíc, když už někdo upozornění uvedl, uvedl ho nedostatečně, respektive v objemném popisném textu videa jen někde dole uvedl „AD“. Přitom správně by se měl rozepsat, jestli například z kliknutí na odkaz firmy získává finance a podobně.

Podle vedoucího autora studie Arunesha Mathura je situace o to horší, že výzkum nezkoumal všechny typy spolupráce, například poskytování slevových kódu a z toho plynoucí výhody. Analyzoval ovšem jen psaný text v popisu videa, proto jestli youtuber svoji spolupráci zmínil verbálně, nemohli to zaznamenat. Samozřejmě ale správně by to autoři vždy měli mít psané v popisu videa, takže to není úplně omluva. Mathur sám píše, že je přesvědčen, že „jen velmi malá skupina tvůrců uvádí informace o reklamách jinde, než v popisu videa“.

Může se zdát, že zkoumání podobného problému je hloupost, ale v realitě jde o zásadní otázku. Například v televizi má zobrazování reklamy tak přísné podmínky, že odvysílat product placement bez řádného označení si nikdo nedovolí, protože by následovaly ohromné pokuty. Bez označení jde totiž o manipulaci, a to je neetické.

Právě proto se řeší i reklama u youtuberů. Neuvést, že jde o reklamu, je prostě manipulativní a neetické. Byť studie zkoumala jen anglická videa, můžeme si při pohledu na mnohá videa českých youtuberů domyslet, že se jedná o problém rozšířený i u nás.

Mathur si tak myslí, že pokud označování YouTube videí nedokáže efektivně vyřešit legislativa, variantou by mohlo být rozšíření do prohlížečů, které by na zatajené reklamy upozorňovalo (i když neuvádí, jak by to fungovalo). Výzkumníci z Princetonu se teď pokusí podobný software vytvořit.

Takhle vypadá nová offline aplikace YouTube:

Diskuze (18) Další článek: Facebook měl letos představit chytrý Portal. Kvůli aféře jej ale asi odloží

Témata článku: YouTube, Reklama, Princetonská univerzita, Zásadní otázka, Youtuber, Finance, Přísná podmínka, Anglické video, Výzkumník, Psaný text, Princeton, Popis, Ohromná pokuta, Podobný problém, Reklamní spolupráce, Slevový kód, Product Placement, Český youtuber, Malá skupina, Podobný software

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost