Mnoho youtuberů zatajuje ve videích reklamní spolupráce

Mnoho youtuberů zatajuje ve videích reklamní spolupráce

Když youtuber dostane od firmy zaplaceno, aby ve svém videu zmínil produkt, měl by diváky informovat, že jde o reklamu. Ale často se to neděje. Princetonská univerzita se rozhodla fenomén vědecky zkoumat a zjistila, že realita je skutečně taková – youtubeři o reklamách často neinformují.

Výzkumníci z Princetonu analyzovali více než 500 tisíc videí na YouTube a více než 2,1 milionů příspěvků na Pinterestu. Udělali tak v období mezi srpnem a září 2017. Zjistili, že 3 472 videí a 18 237 pinterestových příspěvků obsahovalo reklamy a z toho jen 7 - 10 % skutečně označilo, že reklamy obsahuje.

Navíc, když už někdo upozornění uvedl, uvedl ho nedostatečně, respektive v objemném popisném textu videa jen někde dole uvedl „AD“. Přitom správně by se měl rozepsat, jestli například z kliknutí na odkaz firmy získává finance a podobně.

Podle vedoucího autora studie Arunesha Mathura je situace o to horší, že výzkum nezkoumal všechny typy spolupráce, například poskytování slevových kódu a z toho plynoucí výhody. Analyzoval ovšem jen psaný text v popisu videa, proto jestli youtuber svoji spolupráci zmínil verbálně, nemohli to zaznamenat. Samozřejmě ale správně by to autoři vždy měli mít psané v popisu videa, takže to není úplně omluva. Mathur sám píše, že je přesvědčen, že „jen velmi malá skupina tvůrců uvádí informace o reklamách jinde, než v popisu videa“.

Může se zdát, že zkoumání podobného problému je hloupost, ale v realitě jde o zásadní otázku. Například v televizi má zobrazování reklamy tak přísné podmínky, že odvysílat product placement bez řádného označení si nikdo nedovolí, protože by následovaly ohromné pokuty. Bez označení jde totiž o manipulaci, a to je neetické.

Právě proto se řeší i reklama u youtuberů. Neuvést, že jde o reklamu, je prostě manipulativní a neetické. Byť studie zkoumala jen anglická videa, můžeme si při pohledu na mnohá videa českých youtuberů domyslet, že se jedná o problém rozšířený i u nás.

Mathur si tak myslí, že pokud označování YouTube videí nedokáže efektivně vyřešit legislativa, variantou by mohlo být rozšíření do prohlížečů, které by na zatajené reklamy upozorňovalo (i když neuvádí, jak by to fungovalo). Výzkumníci z Princetonu se teď pokusí podobný software vytvořit.

Takhle vypadá nová offline aplikace YouTube:

Diskuze (18) Další článek: Facebook měl letos představit chytrý Portal. Kvůli aféře jej ale asi odloží

Témata článku: YouTube, Reklama, Podobný software, Product Placement, Slevový kód, Finance, Zásadní otázka, Youtuber, Přísná podmínka, Reklamní spolupráce, Omluva, Princeton, Divák, Malá skupina, Psaný text, Anglické video, Označování, Podobný problém, Ohromná pokuta, Výzkumník, Popis, Princetonská univerzita, Český youtuber


Určitě si přečtěte

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily

Jakub Čížek | 50

Co udělat s novým počítačem s Windows, než ho začnete používat

Co udělat s novým počítačem s Windows, než ho začnete používat

** Čerstvě zakoupený počítač je vhodné trochu připravit ** Věnujte pozornost instalaci a předinstalovaným aplikacím ** Zamyslete se nad zálohou a antivirem

David Polesný | 80


Aktuální číslo časopisu Computer

Odhalte skryté funkce Windows 10

Test levných Androidů do 4 000 Kč

Srovnání úsporných minipočítačů

Změřili jsme rychlost 10Gb/s ethernetu