YouTube | Reklama

Mnoho youtuberů zatajuje ve videích reklamní spolupráce

Mnoho youtuberů zatajuje ve videích reklamní spolupráce

Když youtuber dostane od firmy zaplaceno, aby ve svém videu zmínil produkt, měl by diváky informovat, že jde o reklamu. Ale často se to neděje. Princetonská univerzita se rozhodla fenomén vědecky zkoumat a zjistila, že realita je skutečně taková – youtubeři o reklamách často neinformují.

Výzkumníci z Princetonu analyzovali více než 500 tisíc videí na YouTube a více než 2,1 milionů příspěvků na Pinterestu. Udělali tak v období mezi srpnem a září 2017. Zjistili, že 3 472 videí a 18 237 pinterestových příspěvků obsahovalo reklamy a z toho jen 7 - 10 % skutečně označilo, že reklamy obsahuje.

Navíc, když už někdo upozornění uvedl, uvedl ho nedostatečně, respektive v objemném popisném textu videa jen někde dole uvedl „AD“. Přitom správně by se měl rozepsat, jestli například z kliknutí na odkaz firmy získává finance a podobně.

Podle vedoucího autora studie Arunesha Mathura je situace o to horší, že výzkum nezkoumal všechny typy spolupráce, například poskytování slevových kódu a z toho plynoucí výhody. Analyzoval ovšem jen psaný text v popisu videa, proto jestli youtuber svoji spolupráci zmínil verbálně, nemohli to zaznamenat. Samozřejmě ale správně by to autoři vždy měli mít psané v popisu videa, takže to není úplně omluva. Mathur sám píše, že je přesvědčen, že „jen velmi malá skupina tvůrců uvádí informace o reklamách jinde, než v popisu videa“.

Může se zdát, že zkoumání podobného problému je hloupost, ale v realitě jde o zásadní otázku. Například v televizi má zobrazování reklamy tak přísné podmínky, že odvysílat product placement bez řádného označení si nikdo nedovolí, protože by následovaly ohromné pokuty. Bez označení jde totiž o manipulaci, a to je neetické.

Právě proto se řeší i reklama u youtuberů. Neuvést, že jde o reklamu, je prostě manipulativní a neetické. Byť studie zkoumala jen anglická videa, můžeme si při pohledu na mnohá videa českých youtuberů domyslet, že se jedná o problém rozšířený i u nás.

Mathur si tak myslí, že pokud označování YouTube videí nedokáže efektivně vyřešit legislativa, variantou by mohlo být rozšíření do prohlížečů, které by na zatajené reklamy upozorňovalo (i když neuvádí, jak by to fungovalo). Výzkumníci z Princetonu se teď pokusí podobný software vytvořit.

Takhle vypadá nová offline aplikace YouTube:

Diskuze (18) Další článek: Facebook měl letos představit chytrý Portal. Kvůli aféře jej ale asi odloží

Témata článku: YouTube, Reklama, Výzkumník, Podobný problém, Zásadní otázka, Slevový kód, Popis, Spol, Finance, Reklamní spolupráce, Anglické video, Princeton, Přísná podmínka, Vid, Ohromná pokuta, Omluva, Youtuber, Podobný software, Český youtuber, Označování, Product Placement, Psaný text, Malá skupina, Divák, REK, Televize na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

** Mapy Googlu mají spoustu funkcí, které jsou často přehlíženy ** Využijte například podrobnější možnosti plánování cest ** Hodit se mohou i tipy na sdílení nebo pohledy do minulosti

Karel Kilián | 25



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu