Minolta a Konica se spojí; silnější je překvapivě Konica

Svět se změnil z analogového v digitální a je potřeba s tím něco dělat
Do záměrů japonských firem není zdaleka tak vidět jako do gigantů amerických, kteří jsou v médiích podrobovány ustavičnému zkoumání a které jsou také ve svých plánech, ze zákona i ze zvyku, otevřenější; přesto ale sloučení japonských firem Minolta a Konica (odkazy uvádím tentokrát na jejich české weby, neboť japonština zřejmě nebude nejoblíbenějším cizím jazykem čtenářů Živě) je překvapením. Japonské společnosti se totiž neslučují a nepožírají navzájem zdaleka tak často jako americké, což souvisí se stylem podnikání v této zemi, vyhraněnými firemními kulturami (např. enormní, celoživotní loajalitou k zaměstnavateli) a dlouhodobými strategiemi firem. Nicméně k tomu dojde – obě firmy ohlásily spojení, které nastane až v srpnu příštího roku (rovněž typické dlouhé japonské plánování). Když se podíváme na fúze v této branži v Japonsku, nalezneme za dlouhých dvacet let jen dvě: Kyocera pohltila Yashicu v roce 1983, a opět Kyocera pohltila Mitu v roce 2000.

Zajímavé je, že o něco silnějším partnerem v tomto spojení se stane Konica, což určitě odporuje ustálené představě našince – ten nepochybně vnímá Minoltu jako světového hráče v kopírkách, tiskárnách a fotoaparátech, zatímco si obtížněji vybaví produktové portfolio i význam firmy Konica; možná si vzpomene na to, že dělá filmy do fotoaparátů. Ve skutečnosti je Konica o něco větší v tržbách (asi o 5% v loňském roce), má o něco méně zaměstnanců (17 000 vs 20 000 u Minolty), ovšem, co je podstatné, je v zisku, zatímco Minolta byla v uplynulých dvou letech ve ztrátě – letos očekává mírný zisk. Mimochodem, Konica je jedna z nejstarších japonských firem v této branži, její počátky sahají až do roku 1873.

Obě firmy sice patří k dlouhodobě významným společnostem v oblasti označované jako „precision machine manufacturing“, ale nejsou mezi lídry. Velká trojka v branži, tedy Canon, Fuji a Ricoh totiž má troj- až pětinásobně větší tržby než Konica či Minolta, a spojení obou firem má výslednému subjektu (zřejmě s názvem Konica Minolta) pomoci lépe konkurovat na světových trzích. Součet jejich obratů má činit asi devět miliard dolarů. V oblasti kopírek jak Konica, tak Minolta jen asi pětiprocentní podíl (na japonském trhu), a obtížně bojují např. se silnější Toshibou a Sharpem.

Spojení těchto firem má příčinu ve změně trhu od analogového k digitálnímu – nejen v oblasti fotografie. Dříve dva zcela oddělené trhy se totiž nyní spojují v jeden, takže konkurence prudce roste – výrobcům fotoaparátů například nyní začínají silně konkurovat firmy, které předtím vyráběly počítače a periferie. Konsolidace trhu je tedy potřebná a zřejmě bude pokračovat – např. analytici z Gartner Group tvrdí, že je to jen první krok, po kterém budou následovat další. Obě firmy spolu dobře spolupracovaly už dříve, a spojení má vést k celkem logickým a standardním změnám: propouštění lidí (asi 4000 „redundantních“ pracovníků si bude muset hledat nové místo), spojení výzkumu a vývoje, zmenšení celkového množství produktů o ty, které se na trhu překrývají a podobně. Budeme určitě zvědavě sledovat, jaký vývoj bude obě značky provázet na českém trhu, kde je Minolta díky své brzké přítomnosti velice dobře etablovaná.

Diskuze (1) Další článek: MV2 Player – český a skvělý

Témata článku: Japonský gigant, Dlouhý rok, Fuji, Kopírky, Enormní množství, Minolta, Spojení, Ricoh, Kopírky canon, Velké propouštění, Dlouhá léta, Konica Minolta, Kyocera

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost