Microsoftí google: na pokoření giganta to zatím nestačí

Firma odvedla dobrou práci, jenomže síla značky hlavního konkurenta je příliš mocná.

Související odkazy

Slovník
betaverze
cluster
doména
msn
Yahoo

Microsoft dodržel své slovo, že hodlá Googlu konkurovat ve vyhledávání na Internetu svou vlastní technologií, a před několika dny skutečně přišel s originálním produktem. Byť jej stále nazývá „betaverzí“ a prezentuje na stránce beta.search.msn.com, jedná se o produkt nabízející velice vyspělé a rychlé vyhledávání, nepochybně v kvalitě druhé na světě a vedoucímu Googlu dýchající na záda.

Microsoft to neumí?

Vlastní uvedení služby MSN Search na trh nebylo příliš šťastné. Firma této velikosti by se už mohla vyvarovat uvádění služeb v betaverzích: toto má smysl snad v případě, kdy zákazníci tak hladově čekají na produkt, že vezmou za vděk i nedokončeným koláčem, ale v situaci, kdy zde existuje hotový a naleštěný Google, nepůsobí to, že konkurence se slavnostně vytasí s betaverzí, vůbec dobře.

První den byl navíc pro Microsoft trpkou porážkou: jednak služba vykazovala několik hodin nedostupnost a výpadky, jednak se Google „vysmál“ proklamovanému největšímu indexovanému množství stránek na světě u MSN Search (5 miliard) tím, že v den spuštění konkurenční služby oznámil, že již neindexuje 4, ale 8 miliard stránek a že je tedy o více než polovinu větší než konkurent. Obojí jsou samozřejmě marketingové triky: jde o relevanci, nikoli o sám o sobě bezobsažný počet stránek bez komentáře, kde Google své další 4 miliardy takhle ze dne na den nabral a o jaké stránky se jedná.

Co nám může nabídnout

Po technické stránce je MSN Search dobrý, a jeho porovnávání s Googlem je spíš otázkou osobního vkusu. Přímému porovnání se vyhneme, protože ten, kdo dlouhodobě a výlučně používá Google, tedy každý, kdo má v hlavě mozek, je na jeho ovládání i používání zvyklý a je tudíž v porovnávání poněkud zaujatý; dvě věci ale přece jen zmíníme.

Microsoftu se především podařilo sestavit to, co Google často prezentuje jako svou výlučnost a náskok před ostatním světem – cluster, který rozkládá zátěž dotazů a který je schopen dávat velmi rychlé odpovědi (rychlost MSN Searche je dokonce o něco vyšší než u Google; ovšem zátěž MSN Searche je rovněž o řád nižší). Pokročilí uživatelé pak ocení „Search builder“, tedy nástroj pro formulování a upřesňování vyhledávacích dotazů. (Něco podobného je možné také u Google, ale uživatel musí znát poměrně krkolomné přepínače a parametry zadávané z řádky Googlu).

Má Microsoft šanci porazit Google svými tradičními metodami?

Předpokládejme, že Microsoft během pár měsíců odstraní nedostatky, zvětší index, zlepší relevanci a vůbec se dorovná Googlu ve všech ohledech: má šanci na to, aby dnes světovou vyhledávací jedničku porazil? To, co bude za deset let, odhadnout neumím, ale domnívám se, že po několik příštích let bude Google stále s převahou první.

Microsoft totiž může stěží se svým MSN Search provést to, co s běžným vlastním softwarem: vyblokovat konkurenci tím, že jej zabuduje napevno do Windows. MSN Search už ve vyhledávání ve Windows jaksi zabudovaný je, ale bez jakéhokoli výsledku – lidé jsou naučeni na to, že se vyhledává „přes nějaký portál“ a nikoli cestou Start-Hledat-Vyhledávat v Internetu. I když zabuduje MSN jako domovskou stránku do prohlížeče, což také činí, není to také záruka úspěchu – dělá to už řadu let a web MSN si rozhodně nezískal na trhu nějaký „95,6%“ podíl.

Novorozenec to se jménem nevyhrál

Pro Microsoft bude také obtížné MSN Search marketingově prosazovat. Prvním negativním faktorem je už sám název: stačí porovnat, jak zní a jak se intuitivně zadává „MSN Search“ a „Google“ (už při zkoušení se mi často stane, že „intuitivně“ napíšu msn.search.com, a nebudu jistě sám). Microsoft si sice pohlídal doménu msnsearch.com, ale už ne searchmsn.com, která je správné adrese – tj. search.msn.com – podstatně blíže.

Navíc, jak potvrdí každý zkušený webmaster, adresy nezačínající „www“ jsou uživateli odmítány. Ostatně i to „MSN“ je divná, neznělá a nic neevokující zkratka (co to je „Microsoft Network“? nic konkrétního) a směle si zkusím zavěštit: kdyby Microsoft dnes mohl, rád by se vrátil o pár let zpět a své internetové královstvíčko přejmenoval na něco podstatně hezčího. Firma si nepochybně dělá výzkumy o povědomí jednotlivých internetových značek, takže ví, jak zde „MSN Search“ dopadá.

Čistoskvoucí Google a výrobce Windows

Google má navíc dnes neposkvrněnou, vynikající image, čili pověst. Firma je mladá, šikovná, dynamická, provedla na Internetu revoluci, nikoho neotravuje reklamou, všechno dává zadarmo – je na světě ještě příliš krátce, než aby si svou pověst stačila zkazit (všechno přijde). Váha slova „Microsoft“ je pochopitelně stále nesrovnatelně větší než Google, jenomže Microsoft je a ještě řadu let bude vnímán jako „výrobce Windows“. Tak jej budou mít všichni lidé na světě zaškatulkovaný a budou se bránit si pod ním představit i něco jiného.

Pokud by se Mercedes rozhodl vyrábět například vysavače, měl by přesně stejný problém s identitou – „vysavač Mercedes“ zní uším konzumenta stejně bizarně a nepravděpodobně jako „vyhledávač Microsoft“. Setkáváme se s mnohokrát popsanou a vyzkoušenou situací: specialista, úporně a pečlivě se držící svého kopyta, je obvykle schopen porazit soupeře, který produkuje všechno možné.

Proč Microsoft tak hýří?

Je mimochodem vůbec otázkou, proč se Microsoft o vlastní vyhledávací technologii tak usilovně snaží. Stojí jej to nemalé investice, které by se jistě lépe vyjímaly investované do jeho základních produktů, například do nové verze Internet Exploreru (přitom se Microsoft na dotaz k několikaleté nehybnosti a dnes už nepochybného zastarání MSIE vyjádřil právě ve smyslu, že nyní jsou všechny vývojářské síly upřeny na Longhorn, bezpečnost atd. atd. Pravda to, jak je vidět, není: Microsoft se rozptyluje pro něj nepodstatnými věcmi, jako je právě MSN Search).

Logická odpověď by mohla znít, že to Microsoft dělá pro peníze: ale i pokud bychom si hypoteticky představili, že by Microsoft inkasoval dnes všechny peníze, které dnes proudí přes internetové vyhledávače, jako je např. Yahoo a Google, zvýšily by se jeho celkové příjmy jen asi o desetinu. Microsoft se navíc v poslední době, například ústy Billa Gatese, několikrát opakovaně přihlásil k „core businessu“, tedy k produkci software, nikoli k nějakému podnikání na Internetu.

Je ovšem možné, že MSN Search firmě nějak do této strategie zapadá, jen ještě nevíme jak; a je rovněž možné, že Microsoft prostě uvažuje čistě mocensky, tak jako několikrát v minulosti, a snaží si předem vyřídit účty s firmou, která by mu mohla být konkurentem.

Témata článku: Google, Microsoft, Relevance, První komentář, Popsaný výzkum, Tradiční trik, Nepodstatný parametr, Marketingový trik, Mercedes, Gigant, Tradiční metoda, Google+, Novorozenec, Search

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu