Microsoft začíná investovat do kabelovek doslova ve velkém

Po nenápadném začátku kupuje Microsoft provozovatele kabelové televize jako na běžícím pásu. A již je jasné, o co mu jde.
Když před nějakou dobou investoval Microsoft do americké kabelovky ComCast, vzbudilo to v branži povytažení obočí: co tu proboha ta softwarová firma chce, do čeho se plete? Analytici se shodli, že to je „jen taková malá pojistka“, pohlídání si zajímavé, nadějné technologie pro oblast dalšího rozvoje Internetu.

Jenomže od té doby Microsoft provedl několik dalších investic do kabelovek a v poslední době jej v tomto postihla doslova nákupní horečka – firma investuje nejen v USA, ale i v Evropě a prakticky v každé významné zemi už má zaseto semínko. Souhrn investic už dosahuje několika miliard dolarů a Microsoft se tak stal docela nenápadně vlastně firmou s největším vlivem v oblasti kabelové televize na světě. Současně pokračuje v investování do technologií přenosu dat v širokopásmovém Internetu a také do společností, které atraktivní obsah vlastní nebo jej vytvářejí.

Náhle začíná původní „jakoby pokus“ Microsoftu dávat jasný smysl: firma zde vidí hlavní prostor pro budoucí rozvoj tzv. konzumentského Internetu a chce se zde stát dominantním gigantem, kterému patří jak infrastruktura, tak technologie přenosu a navíc ještě vlastní data. Microsoft nechce málo, ale přesně ví, proč to tak chce: vždyť právě „obklíčení“ zákazníka, takže nemá jak uniknout, mu přineslo jeho neuvěřitelně silnou pozici v oblasti software.

Stávající investice do kabelových společností zatím Microsoftu nepřinesly nic – „kabelový“ Internet je v naprostých plenkách, a zatím to pouze vypadá, že si firma dobře uložila peníze investicemi do významných firem s dobrou budoucností. Jenomže změna může přijít prakticky přes noc; kabelový Internet se může stát velice rychle vyhledávaným hitem a jeho šíření nebude stát nic v cestě – většina drahých technologií je totiž již zde.

Strategie Microsoftu, která se stala zejména díky třem posledním investicím do evropských kabelovek velice zřetelnou, vyvolává velkou pozornost a také spoustu napodobovacích aktivit. Nejsilnějším konkurentem Microsoftu, ve vlastnictví infrastruktury silnějším než Microsoft sám, je AT&T; firma má i spoustu aliancí v USA a také mimo americký kontinent. Na kabelovou televizi se nyní upírají zraky průmyslu téměř jako na jakéhosi dalšího „světlonoše“ Internetu, který převezme pochodeň od příliš tenkých telefonních linek. Hodně zajímavé je právě to, jak Microsoft silně investuje do kabelovek mimo USA: v Americe je totiž dobře liberalizovaný telekomunikační trh a o levného připojovatele širokopásmového připojení k Internetu tam zakopáváte na každém kroku – evropský trh ale liberalizovaný není a byť je ve většině zemí monopol buď už formálně ukončen, nebo ukončen záhy bude (Česká republika není výjimkou), je jasné, že skutečné konkurenční prostředí a otevřený trh jen tak brzy nevznikne. Proto mohou být aktivity v kabelovém Internetu díky sníženému konkurenčnímu prostředí v evropských zemí lukrativnější než v USA.

Váš názor | Chystá se další velké vyšetřování: po Microsoftu Intel

Témata článku: Microsoft, Internet, Silný vliv, Comcast, Naprostá většina, Kabelová televize, Zajímavý trh, Hlavní prostor, Nákupní horečka, Atraktivní obsah, DOS, Poslední pokus

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší