Po zhruba dvou letech Microsoft ukončil společný projekt s SGI na definici „grafiky budoucnosti“, víceméně končí i s OpenGL a veškerou svou energii nyní na poli grafiky směřuje výhradně do vlastního Direct3D. Uškodí to nebo pomůže? A komu?
Po zhruba dvou letech Microsoft ukončil společný projekt s SGI na definici „grafiky budoucnosti“, víceméně končí i s OpenGL a veškerou svou energii nyní na poli grafiky směřuje výhradně do vlastního Direct3D. Uškodí to nebo pomůže? A komu?
První zprávičky potvrzující rozvod Microsoftu s SGI přišly z týmu okolo Windows 2000, minulý týden ji však nepříliš ochotně v některých zprávách potvrdilo i SGI.
Pro ty, kterým se pod pojmem Fahrenheit vybaví jen „nepovedená“ teplotní stupnice, u které je 70 stupňů pořád ještě v pohodě, krátké vysvětlení. Fahrenheit je kódové označení pro společné dílo Microsoftu a SGI, jehož výsledkem měla být „grafika příštího tisíciletí“. Ne přímo hardware, o to se postarají jiní, spíš software a obecně definice grafického systému. Obě firmy mají svou vlastní grafiku, SGI dominuje na poli náročné grafiky a CAD systémů s OpenGL, Microsoft naopak opanoval svět domácích uživatelů a pařanů s Direct3D. Fahrenheit měl jednak poskytovat zpětnou kompatibilitu s aplikacemi i hardwarem, určeným pro Direct3D, měl však přinést špičkový výkon a stát se základním grafickým API pro oblast profesionální i konzumentskou
Snaha o spojení sil a vývoj systému, který by spojoval klady obou zmiňovaných sad se zdál jako zázrak, pozvolná orientace SGI na technologii Wintel tomu dávala ještě větší naděje, ale všechno je nakonec jinak.
Z prohlášení Microsoftu je jasné, že firma končí nejen s projektem Fahrenheit, ale obecně i s podporou OpenGL. Příčinou všeho jsou pravděpodobně Windows 2000 a jejich podpora právě OpenGL. Po řadě problémů se stabilitou a hlavně pomalostí OpenGL ve Windows 2000, které hlásilo množství betatesterů a o kterých se již delší dobu mluvilo na grafických konferencích, přistoupil Microsoft k velmi radikálnímu řešení: žádný z ovladačů ve finální verzi Windows 2000 nebude mít nic společného s OpenGL, případná podpora je jen a pouze v rukou výrobců příslušných zařízení.
Živě komentuje: Postup Microsoftu je v tomto ohledu pochopitelný, není ale tou nejlepší variantou pro uživatele. V okamžiku, kdy je termín uvedení Windows 2000 už po několikáté odložen, na světe je Release Candidate 3 a finální verze klepe na dveře, znamenají jakékoliv potíže nepříjemnosti obrovského rozsahu. Případná pomalost či dokonce nestabilita grafického API, zvlášť u graficky orientovaného operačního systému, je jistě na pováženou. Nemilosrdné odříznutí jakékoliv podpory OpenGL přímo ve Windows 2000 je tak jistě drsným krokem, v současné době však z pohledu Microsoftu jediným možným.
Největší rána to však bude určitě pro tu část uživatelů, kteří jsou na aplikacích s podporou OpenGL takřka bytostně závislí (Microsoft ale tvrdí, že je jich jen minoritních 5-10 %). Doteď to popravdě nebylo nic moc, budoucnost však má být ještě daleko horší. Nezbývá než doufat v podporu ze strany výrobců karet. Někteří však mají už dnes, v tvrdé válce o megapixely za sekundu, problémy s laděním normálních ovladačů, natož se pak piplat s netriviální podporou OpenGL.
A jak dopadne SGI? Radostná zpráva to jistě není i pro nestora počítačové grafiky, vždyť to není ještě tak dlouho, kdy nejkvalitnější počítačová grafika byla spojována právě s výrazem Silicon Graphics.
Projekt podpory a vývoje Fahrenheitu však nakonec přece jen zdá se nezemře a možná se v něm, alespoň okrajově, bude nadále podílet i Microsoft (asi až si vyřeší své povinnosti okolo Windows 2000). SGI plánuje Fahrenheit podporovat na všech svých „strategických“ operačních systémech, což je podle vyjádření IRIX, Linux a Windows (ale až na „třetím“ místě). Dokonce se prý počítá i s tím, že Microsoft bude kooperovat na implementaci Fahrenheitu pro Linux. Že by přece jen změna globálního myšlení?