window.open=PrxRealOpen;
Mne určitě nemůžete osočit z toho, že bych někdy popíral, že některé pojmy jsou definovány jen vágně. Já totiž vím,
že všechny pojmy jsou definovány mlhavě a nepřesně - a ani jinak být nemohou. Jsou to totiž jen myšlenkové modely
reality, ne realita sama.
Ale zpět k tématu, k vašemu "veřejnému zájmu". Vy jste ten pojem použil jako řečnický manévr eristické dialektiky.
Je pěkné odvolávat se na "veřejný zájem", protože to implikuje v myslích posluchačů cosi posvátného a těžko
napadnutelného. Kdo už by se chtěl stát tím, že nesouhlasí s něčím, co je ve "veřejném zájmu", "veřejným
nepřítelem", že?
A já se vám tuhle zbraň pokusil vyrazit z ruky poukazem na to, že pod "veřejný zájem" lze schovat cokoli (kdo zažil
reálný socialismus, ví přesně, o čem mluvím) a že nejde o nic posvátného, čím se lze libovolně zaklínat. Protože
"veřejný zájem" je v nejlepším případě jen vůle a zájem určité, řekněme dostatečně velké části obyvatel. Nanejvýš
jen to a nic jiného, často však ani to ne - třeba právě v tomto případě. Jestli jsem tím váš rétorický manévr takto
neutralizoval, to nechť posoudí ostatní.
Horší by ovšem bylo, kdybyste sám věřil, že označí-li se něco za "veřejný zájem", je to automaticky posvěceno a
učiněno nedotknutelným a je to něco víc než "my, tedy já, moje žena a kamarád Franta to chceme". To byste byl totiž
modlář a slovo vaším fetišem.
Vůbec do toho netahejte právo - právo je jen to, co se učí na právnické fakultě. Právo vám nic neřekne o realitě,
protože ji žádným způsobem nepopisuje. Právo je jen deklarací vůle jednotlivců a skupin lidí, která může být
principiálně jakákoli. Z práva se nikdy nedozvíte, jak se věci mají, z toho se nanejvýš dozvíte, jak by někteří lidé
rádi, kdyby se měly. A co se týče právních pojmů, dva soudci jeden a tentýž zákon vykládají třemi vzájemně
rozpornými způsoby, to je přece známo. Z práva se o realitě nedozvíte zhola nic. Pozor, to není žádný argument proti
"přirozenému právu", tedy proti vaší poněkud demagogické argumentaci všeobecným odsouzením vražd - to jsou právě ty
případy, kdy se shoduje vůle drtivé většiny lidí, protože je v dané věci určena samou lidskou přirozeností. Ovšem
rozšiřovat tyto případy na, řekněme, zákony týkající se software, je jedním slovem hloupé. Koneckonců, i ve věci
těch vražd se, půjdeme-li do detailu, dva lidé neshodnou.