Microsoft utratí půl miliardy za start XBoxu

Ballmer tvrdí, že firma bude tento hardware dotovat!
Ještě nikdy neutratil softwarový gigant tolik peněz za kampaň při startu nového produktu – včetně jakékoli verze Windows nebo Office – jako se chystá vrhnout do marketingu XBoxu, firemní herní konzole. Částka 500 milionů dolarů je skutečně nebývalá a jak uvádí poměrně bezelstně šéf divize her „musíme vytvořit poptávku“ – čímž přiznává, že po tomto typu produktu zatím žádná poptávka není.

Steve Ballmer pak potvrdil, že firma bude tento hardware dotovat, tj. prodávat jej pod nákladovou cenu. Zde ale není Microsoftu co vyčítat, protože úplně stejně se chovají i ostatní výrobci her, což je ostatně jediný důvod, proč jsou konzole tak levné ve srovnání s podobně výkonnými pécéčky. Konzole je totiž, stejně jako třeba inkoustová tiskárna, pevně svázána se svým „spotřebním materiálem“ – hrami, které monopolně produkuje stejný dodavatel jako základního hardware a na kterých má naopak podstatný zisk.

Ballmer dále uvádí, že pokud má mít XBox úspěch, bude to jen díky jedinečným, skvělým hrám; firma na to nasadila armády programátorů, kteří mají v krátké době připravit třicet her, dalších několik set programátorů pracuje na hrách v nezávislých softwarových firmách. Ve hrách sice pomůže spíše výborný nápad a provedení, tedy spíše „dotek génia“ než armáda programátorů, ale Microsoft musí vymazat ztrátu, kterou má za konkurenty (Sony, Sega, Nintendo), které ke svým konzolím mohou dodat rozsáhlý katalog herních produktů – Microsoftí XBox bez her by samozřejmě nikdo nechtěl. Jestli se ale firmě skutečně podaří hned ze startu vytvořit kvantum špičkových her, je na pováženou – některé tituly mohou a budou přeportovány, ale obecně chce tvorba her spíše trpělivost a soustředěnou, nápaditou tvorbu než hrubou sílu.

Na XBoxu a jeho obrovských marketingových výdajích je zajímavé ještě jedno – Microsoft jde už zcela naplno, bez skrupulí do velkých hardwarových projektů. Nikdy nebyla koncentrace jednoho výrobce u pécéčka (neboť XBox je stále jen modifikovaným PC) tak velká jako bude nyní: operační systém, aplikace i hardware samotný a dokonce i základní periférie, vše od jednoho výrobce. Co to znamená pro budoucnost, nikdo z Microsoftu neřekne: je to „jenom takový pokus“ o herní konzoli, nebo to znamená, že za rok se setkáme i s obyčejným PC z dílny Microsoftu, vržení partnerů jako je Compaq, Dell, HP & spol. přes palubu? Kupodivu by to totiž dávalo smysl právě nyní. Microsoft se totiž nachází v „softwarovém ohrožení“ ze strany free software, a to jak na straně operačních systémů, tak u aplikací. Situaci ale může čelit právě tím, že vyrobí vlastní PC, na který své produkty předinstaluje („zadarmo“) a bude své zisky hledat právě v prodeji hardware; ostatní výrobci hardware by se mohli vzepřít a přestat od Microsoftu odebírat jeho programy, ale tím by právě Microsoftu mohli v jeho úspěšném vstupu na trh PC nejlépe pomoci.

Diskuze (19) Další článek: Antiviroví hlídací psi v boudě

Témata článku: Hardware, Microsoft, Xbox, Sega, Herní konzole xbox 360, Půl, Nezávislý titul, Obrovská poptávka, Velký smysl, Hero, Obrovský smysl, Ostatní výrobci, Skvělá budoucnost

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů