Microsoft za dva týdny na výroční konferenci GDC představí novou technologii DirectSR, která rozšíří rozhraní DirectX. Technické detaily prozradí až na samotné přednášce, ale na blogu již firma prozradila to hlavní. DirectSR pomůže vývojářům her implementovat funkce pro chytrý upscaling obrazu.
Ještě nedávno se spekulovalo o tom, že by Microsoft připravil vlastní technologii tzv. super resolution, avšak DirectSR nakonec jen zastřeší ty, které již existují. Ve světě Windows jde o DLSS od Nvidie, FSR od AMD a XeSS od Intelu.
Všechny se snaží o totéž (převést co nejlépe obraz z nižšího rozlišení do vyššího), využívají k tomu jiné postupy, avšak stejná vstupní data. Jde o samotné snímky (předchozí, aktuální, následující), informace o hloubce, jasu a pohybových vektorech.
A zde zasáhne DirectSR. Vývojáři her by nemuseli implementovat zmíněné tři funkce zvlášť, ale využijí systémové API a Windows 10/11 ve spolupráci s grafickými ovladači aktivují nějakou konkrétní metodu upscalingu. Vstupní data se pošlou ke zpracování té metodě, která bude v počítači dostupná.
Microsoft chce technologii prezentovat spolu s Nvidií a AMD, takže DirectSR vzniká s jejich podporou. Řadu odpovědi ale zatím neznáme, například:
- Různé metody upscalingu dnes mají svá individuální nastavení týkající se kvality (z jakého rozlišení se obraz převádí) nebo doostřování. Budou tyto přepínače pořád ještě ve hrách, nebo až v grafických ovladačích?
- Bude si uživatel moci zvolit z více různých metod? Například GeForce GTX 1000 a starší nepodporují DLSS, ale funguje na nich FSR. Na RTX 4000 lze najednou použít DLSS, FSR i XeSS, bude nutné používat jen DLSS?
- Týká se DirectSR jen upscalingu, nebo zastřeší i funkci pro generování snímků, což dnes umí DLSS 3 i FSR 3?