Microsoft spouští stamiliónovou kampaň na podporu MSN

U nás zatím jen nicneříkající tlačítko na dálnici.
Služba Microsoft Network (v USA na adrese www.msn.com) je jedna z věcí, které rozhodně nejsou jednoznačným vítězstvím softwarového giganta: MSN se sice zařadil mezi nejnavštěvovanější weby světa, ale firma do něj také silně investuje (údajně je projekt ve ztrátě ve výši 1-2 miliardy dolarů); přitom konkurenční America Online je daleko vpředu, jak s návštěvností, tak s počtem zákazníků. Služba samotná pak v USA prochází už několikátou redefinicí a „přemalováním tváře“ – to je ale také důsledek faktu, že Internet se průběžně rozvíjí a mění a tento vývoj si jednoduše vyžádal. Microsoft se zřejmě s MSN rozhodl zaútočit, neboť v USA objednal jednu z největších reklamních kampaní vůbec, a to v hodnotě 150 mil. dolarů (cca 5 miliard korun!), která poběží hlavně v televizi. MSN se navíc dočkala svého dalšího překreslení a pak také nového loga, kterého jste si už určitě všimli na české mutaci MSN, webu http://msn.atlas.cz - jedná se o barevného motýlka, který má každé křídlo jiné barvy, přičemž tyto barvy jsou stejné jako barvy v logu Windows, ve čtyřech okenicích onoho „Window“ (tato souvislost zřejmě nikoho vědomě netrkne, ale to nevadí – motýlek je hezčí než to, co bylo, i když bezprostředně nic neznamená).

Motýlek, jakkoli hezký, ale není sám o sobě spásou MSN. Situace u nás, kdy Atlas, přestože má své čestné implicitní místo při startu prohlížeče (jako domovská stránka při nově nainstalovaných Windows a Internet Exploreru), těžce zaostává za Seznamem, se podobá Americe, kde MSN je rovněž velice, velice daleko za Yahoo. Být „daleko druhý“ není situace, na kterou je Microsoft zvyklý; jak ale dál? Navíc se stále více vkrádá otázka, do jaké míry je „takzvaný portál“ tím nejpodstatnějším na českém Internetu: dobrá, chodí na něj sice velice mnoho lidí, ale stejně tak je těžké najít fungující obchodní model, tedy vymyslet, jak z portálu, který vyžaduje náročnou obsluhu a neustálé programování, nějak získat peníze. Inzerenty příliš neláká bezbřehá a přímo na nikoho nemířící adresa; raději hledají „vertikální“, na konkrétního zákazníka zaměřený web; a pokud chtějí adresovat „masu“, zvolí neutrální reklamní síť pokrývající stovky, ba tisíce serverů. Určitou bezradnost jinak výborného Atlasu potvrzuje i reklamní kampaň spuštěná u nás, která se zatím omezila na velké červené tlačítko s nápisem „msn.atlas.cz“ na jinak prázdném dálničním billboardu; není divu, že český národ na toto téma okamžitě vygeneroval několik jedovatých vtipů. (Velké červené tlačítko, automatický symbol pro „záchrannou brzdu“ a vypínač v kritické situaci, je skutečně dokonalou antireklamou, nad kterou lze jenom kroutit hlavou).

Daleko zajímavější iniciativou z hlediska finančních příjmů se mně proto jeví služby zaměřené na jasné podnikatelské či jiné zákaznické skupiny – konkrétně Bcentral (www.bcentral.com), web mířící na velice zajímavou a velikou skupinu malých a středních firem.

Diskuze (1) Další článek: Sony zahlceno při uvedení Playstation

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,