Microsoft s Intelem vyvíjejí herní konzoli

Proč až nyní, když Japonci drží trh pevně v rukou?
Diskuse „PC nebo konzole?“ je u gamesáků podobně legendární jako souboj PC vs. Mac, popřípadě Windows vs. Linux. Obě strany se vášnivě potírají a snášejí horlivě důvody proto, proč opačná strana musí během pár let zahynout na úbytě a o kolik je nevýhodnější ji používat. Jak tomu u náboženských sporů bývá, nevítězí ani jedna strana: i u herních strojů se dobře daří jak pécéčkám, tak konzolím, specializovaným strojům vyráběným obvykle jednou ze tří firem: Sega, Nintendo, Sony. Podle různých průzkumů se za tyto stroje ročně utratí patnáct miliard dolarů; to je samozřejmě podstatně méně než za PC (okolo dvou set miliard), ale zase PC se nekupují jen pro hraní her (doufejme).

Tábor PC vedený Microsoftem a Intelem řadu let prohlašoval, že platforma konzolí je slepá ulička; nyní však podle zpráv potvrzených řadou třetích zdrojů obě firmy společně usilují o vytvoření platformy pro herní konzoli, postavenou na jejich produktech (čipy od Intelu a Windows CE). I když se k tomu obě firmy nevyjadřují, řada třetích zpravodajců uvádí, že vývoj probíhá a že platforma, na které budou stavět třetí výrobci (tj. konzole nebude vyrábět ani Microsoft, ani Intel, ale budou pouze dodávat základní komponenty, stejně jako u PC), má brzy spatřit světlo světa.

Živě komentuje: jednu dobu se skutečně zdálo, že PC nad konzolemi zvítězí; nyní se zdá skoro opak – že pro hry budou ještě dlouho nabízet konzole vlastnosti nedostižné na univerzálních počítačích. Přitom konzole si zachovávají podstatně nižší cenu než počítače (až o řád) a nabízejí pokročilejší vlastnosti – viz nově chystané modely PlayStation2 a Sega Dreamcast.

Kde mohou být silné stránky Microsoftu a Intelu? Pro Microsoft hodně hovoří Internet, kde je firma podstatně silnější než zmínění Japonci – viz například aliance Microsoftu s kabelovkami, jeho WebTV atd. Hraní „přes Internet“ je hitem dneška, u vysokokapacitního Internetu získá ještě více. Intel umí dělat výkonné čipy levně, ve velkých množstvích; navíc dnes vlastní slušné, i když ne světově nejlepší grafické technologie.

Souboj s japonskými firmami ale bude těžký: tyto tři firmy dohromady jednoznačně ovládají konzolový trh, mají milióny loajálních uživatelů a tisíce vývojářů. Jejich trh je stabilní a firmy jej mají pevně v rukou, podobně jako jejich další kolegové spotřební elektroniku.

Váš názor Další článek: A další dírka do HotMailu

Témata článku: , , , , , , , , , , ,