Žádné neštěstí, chatovat se dá na tisíce místech. Lze ale na chatech vydělávat?
Internetové veřejné míněné, pokud něco takového existuje, docela vzrušila zpráva o tom, že Microsoft oznámil zrušení služeb internetového chatu v 28 zemích světa. Chat na stránkách MSN bude k 14. říjnu tohoto roku zrušen v Evropě, na Středním Východě, v Africe a v několika zemích Latinské Ameriky – podle informací se to dotkne několika miliónů lidí, kteří si tak budou muset hledat jiný chatovací domov. V USA a Kanadě Microsoft služby chatu nezruší, ale výrazně omezí tím, že jej zpoplatní; chat zde bude nadále nemonitorovaný.
Oficiální důvod, který Microsoft uvádí, je vysoký výskyt nežádoucích jevů, jako jsou spameři („tapetáři“, osoby, které do chatu opakovaně vkládají různé, například spammerské hlášky), propagace a nabízení nelegálních sexuálních praktik, často pedofilního zaměření. Chatovací kroužky jsou často považovány za místo, kde se takříkajíc před zraky policie (kdokoli může chat monitorovat), ale bez možnosti jakékoli protiakce (chatující vystupují pod přezdívkami, používají kódy) domlouvají nelegální aktivity, jako je například distribuce drog, zbraní, obchod s nelegální pornografií. Mluvčí Microsoftu prohlásil, že chat byl jednou z věcí, která byla „hipsterská“ (hippyish), zdarma a otevřená, ale „malá menšina to zkazila“. Z oficiálního odůvodnění je bohužel cítit nevěrohodná korporátní novořeč na sto honů: „Zhodnotili jsme situaci uvážlivě a vyváženě a zjistili jsme, že je v zájmu uživatelů tuto službu uzavřít“ (Mark Whittingham z MSN, Velká Británie. Ještě že je pan Whittingham, který sám nejlíp ví, co je a co není v zájmu statisíců občanů, v bezpečí za Kanálem). Rozhodnutí firmy je dále odůvodňováno jako „strategické, založené na zkušenostech spotřebitelů, ochraně dětí a investici do MSN Messengeru“, což jsou argumenty docela zajímavě poskládané vedle sebe. Povolené chatroomy budou nadále svázány s účtem v MSN Messengeru a budou zpoplatněny.
Microsoft, stejně jako kdokoli jiný má jistě právo zrušit službu, která je zadamo, pokud v ní neuzavřel (na dálku, přes kliknutí). Na rozdíl od služeb, které nabízejí někteří čeští poskytovatelé, kteří směle tvrdí, že je nabízejí „navždy“ nebo „na celý život“, si na toto dávají poskytovatelé v USA velký pozor – pokud by nějakou takovou službu nabídli a pak ji byli nuceni zrušit, nejbližší právník by si okamžitě radostně zamnul ruce a podal by jménem nicnetušících zákazníků hromadnou žalobu o pár miliard, kterou by zřejmě vyhrál.
Argumentace se ale nezdá být v pořádku. Nevinná mládež se zrušením chatroomů na MSN nijak neochrání, přejde jinam (Lycos, Yahoo či Freeserve pokračují v provozování volných, nemoderovaných chatů), v tomto směru bude mít opatření stěží zamýšlený účinek. Kdyby Microsoft ono zneužívání dětí (a chatroomů) vzal skutečně za své a chtěl proti němu bojovat, jistě by dokázal vymyslet systém, který by s velmi dobrou účinností tyto jevy z chatroomů likvidoval – to dobře znají provozovatelé mnoha chatů, kteří jsou schopni napsat a neustále zdokonalovat roboty (přesněji „bot-y“), kteří zabrání valné většině nežádoucích hlášek ve vstupu do chatu. Nic není dokonalé a je to hon na četníky a na zloděje, stejně jako se spamem; pečliví provozovatelé chatů obvykle kombinují své robotky s lidskou obsluhou, která vyháže to, co po robotcích v chatech závadného zůstalo – je to ovšem pracné a drahé. Microsoft by mohl, jak je jinde jeho zvykem, své technologie v automatickém čištění spamů šířit, aby je přijali za své prozovatelé velkých chatroomů všude po světě – mohl by dělat skutečně velmi mnoho za chat bezpečnější a čistší, ale chová se jako rodič, který zjistí, že si jeho nezletilá dítka prohlížejí doma pornografické fotky a vyřeší to tím, že je pošle si je prohlížet k sousedovi. Jistě někteří uživatelé zcela přestanou chatovat tím, že bude služba MSN Chat zrušena, u většiny by se ale dalo očekávat, že přejdou na jiné chaty, které mohou být ještě daleko horší – například na nikomu nepatřící a v tomto směru zcela nejvíce „ušpiněný“ IRC, který údajně užívá přes 20 miliónů lidí na světě.
Jak se shodují téměř všichni komentátoři, je zmíněný oficiální důvod zástupný nebo jeden z méně důležitých. Pravá příčina budou zřejmě peníze; chat Microsoftu je velmi populární vzhledem k využívání technicky výborného MSN Messengeru, který umožňuje snadné „mimo-webové“ chatování. Údržba této služby zadarmo ale je drahá a nepřináší návratnost, služba MSN je dlouhodobě ztrátová, s čímž se už Microsoft nechce smířit a hledá cestu k profitu rovněž úsporami, škrtáním nevýdělečných služeb.
Mezi nimi jsou internetové chaty pověstné jako nejvíce „jalové“ stránky, na kterých je téměř nemožné prodat reklamu. Mezi inzerenty mají pověst stránek, kterým je dobré se při zadávání reklamy raději vyhnout: navštěvuje je poměrně malý počet lidí na počet zobrazených stránek a cílová skupina je málo bonitní. Přinejmenším to druhé tvrzení je sporné, chaty nenavštěvuje žádná nestandardní, špatná cílová skupina, odlišná například od cílové skupiny některých pořadů v TV. Problém ovšem je v tom, že inzerent nemá rád takové médium, ve kterém nezná dopředu jeho obsah – nechce, aby se jeho inzerát objevoval na stránce, na které se pak může objevit cokoli jiného včetně nepěkných věcí, které se mu nelíbí nebo jej mohou poškozovat. Toto během času provozovatelé internetového chatu poznali a z tohoto podnikání maličko vystřízlivěli – poznáme to i na českém Internetu, na kterém kdysi docela hořely bitvy o přetahování návštěvníků chatů (případ xko versus xchat, chat na Seznamu atd.). Dnes už internetové chaty nikdo nepropaguje a pokud je navštívíme i v inzertně lukrativních sezónách, placenou inzerci hledáme marně.