Microsoft reorganizuje (ale ještě se nedělí)

Ze struktury vertikální na horizontální: neznamená to ale, že se bude v Microsoftu už jen spát.
Rozsáhlá reorganizace největší softwarové firmy na světě, o které se z různých zmínek vrcholných představitelů firmy vědělo, je konečně oficiálně oznámena. Reorganizace je především dílem prezidenta firmy Steve Ballmera, který o ni usiloval již dříve; podle jeho vlastních slov nemá nic společného s probíhajícím soudem s firmou Microsoft, kde mimo jiné hrozí nucené rozdělení firmy na několik entit.

Reorganizace vlastně mění Microsoft z firmy „vertikální“ na firmu „horizontální“. Co si pod tím lze představit? Microsoft byl od svého začátku rozdělen podle produktových skupin; divize kancelářských programů byla oddělena od divize operačních systémů, kupříkladu. Nynější uspořádání dělí firmu podle zákazníků: jedna skupina se bude zaměřovat na potřeby IT manažerů, další na vývojáře, další na koncového uživatele-konzumenta atd. Divizí bude celkem pět:

  • „business and enterprise“: zaměřuje se na oblast „enterprise“, tj. na oblast softwarových technologií pro velké, podnikové zákazníky.
  • „consumer Windows“: zaměřuje se na koncového uživatele-spotřebitele – jde hlavně o jeho potřeby i do budoucna, ne o to, jestli se vše bude točit okolo produktu Windows nebo ne
  • „business productivity“: má se zaměřit na potřeby pracovníka, pro kterého Microsoft vymyslel pojmenování knowledge worker; nejspíše si jej lze představit jako obchodníka, který používá počítače v kanceláři i na cestách
  • „developer group“: to je jasné, vývojářská divize, pod vedením „hlavního mozku“ firmy, Paula Maritze
  • „consumer and commerce group“: divize zaměřená zejména na Internet a internetovou komerci.
Živě komentuje: každá reorganizace je dlouhodobý, pracný a drahý proces, což je důvod, proč firmy tak často nereorganizují. Pokud Microsoft tuto největší reorganizaci ve své historii a jednu z největších vůbec v historii softwarového průmyslu provedl, musel k tomu mít neobvykle silný důvod. Zdá se, že si firma uvědomila, že byla příliš soustředěná na své jednotlivé produkty, ze kterých dělala určité „modly“, přičemž potřeby jednotlivých zákaznických skupin nebyly dobře vnímány. Microsoft navíc v posledních letech nesmírně rozšířil záběr – ještě před pěti lety byl cílem pouze jeden typ zákazníka, a to obyčejný kancelářský uživatel, nyní dokáže firma oslovit vlastně každého, kdo pracuje s počítačem a Internetem, od serveru po kapesní zařízení. Současné rozdělení, kdy například existovala jedna skupina vytvářející operační systémy (pro server, pro desktop i pro mobilní zařízení) a byla navíc značně oddělená od skupiny vytvářející aplikace (pro stejné zákazníky) a od internetových vývojářů, už byla velmi nelogická a proto Microsoftu stojí za to investovat hodně peněz i času do této reorganizace.

Současně ovšem může být za reorganizací i další důvod – zkušení lišáci jako Ballmer nebo Gates dobře vědí, že firmou je dobré jednou za zhruba deset let „zatřepat“, zpřetrhat vztahy, zrušit teplá místečka a vybudit lidi k novým aktivitám. Bez oficiální reorganizace shora se toto obvykle velmi těžko prosazuje, neboť je to opatření jdoucí tvrdě proti Parkinsonovým zákonům a to je vždy nesmírně těžké. Pokud se ovšem takovýmto nařízením shora firma rozloží na své prvočinitele a pak se složí (už jen z těch kvalitních lidí), zjistí se, že náhle zbývá pár tisíc lidí, kteří nikomu nechybí a mohou se tudíž propustit…

Váš názor Další článek: Omnicom pečuje o velké sítě

Témata článku: Microsoft, Worker, Reo, Zkušený uživatel, Drahé zařízení, Kancelářské potřeby, Obyčejný zákazník, Divize


Určitě si přečtěte

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

** Technologie baterií se stále zlepšuje, ale žádné revoluce se nekonají ** Nejpopulárnějším typem baterií je Li-ion ** Efektivní baterie se stávají důležitější s příchodem elektromobilů

Karel Javůrek | 96

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

Nvidia představila grafické karty GeForce RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070. Známe české ceny

Nvidia představila grafické karty GeForce RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070. Známe české ceny

** Nvidia uvedla nové desktopové grafické karty GeForce RTX 3000 ** Jedná se o modely GeForce RTX 3070, 3080 a 3090 ** K výrobě se používá 8nm technologii od Samsungu

Karel Javůrek | 67

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

** Která klasická webová mapa se vám líbí nejvíce? ** Srovnali jsme šest velkých služeb v několika situacích ** Hlasujte v anketě

Jakub Čížek | 78

Zahodil jsem Windows, přešel na Linux a nezbláznil se z toho

Zahodil jsem Windows, přešel na Linux a nezbláznil se z toho

** Měsíc jsem se nedotkl Windows a byl závislý jen na Linuxu ** Jaká byla pozitiva a negativa přechodu? ** Se kterými aplikacemi jsem (ne)zápasil a které bych doporučil?

Lukáš Václavík | 243


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně