Microsoft přichází s "kulturním" projektem

Služba Microsoftu se jmenuje Sidewalk a začne - jak jinak - v "rodném" městě Microsoftu Seattle.
Dlouho to viselo ve vzduchu a je skoro neuvěřitelné, že musel přijít až gigantický producent software - totiž firma Microsoft - aby prakticky bez námahy sáhla po zralých a nízko visících hroznech.

O co jde? O "města na Internetu"; o aktuální průvodce vším zajímavým, co se děje ve městě. Dobře udělaná tato služba, informující obyvatele i návštěvníky o všem aktuálním i zajímavém (zábava a jiné kulturní akce, dopravní situace, hotely, obchody, restaurace) prakticky nemůže selhat. Zájem návštěvníků www stránek je zejména u velkých a turisticky atraktivních měst zajištěn; stejně tak ovšem i příjmy. Ty budou z tradiční www inzerce - jen v USA totiž činí příjmy z reklamy v různých místních plátcích a katalozích ohromujících 66 mld. USD ročně.

Služba Microsoftu se jmenuje Sidewalk a začne - jak jinak - v "rodném" městě Microsoftu Seattle (Redmond je jen pár kilometrů od Seattle); koncem roku by mělo být napojeno cca 10 až 15 měst.

Microsoft se chce soustředit nejen na prosté předávání informací, ale také na služby s přidanou hodnotou, jako jsou hodnocení restaurací a koncertů znalci, podrobné doporučování dopravních tras a parkovacích míst apod. Analytici hodnotí tento krok jako vynikající a jako velice silnou hrozbu pro současné (tištěné) inzertní zdroje. Internet má obrovskou výhodu proti tištěným médiím v nákladech: zatímco "médium" časopisu - papír a tisk - je největším výdajem vydavatele, může internetový "vydavatel" tuto položku s úsměvem škrtnout. Ostatní výdaje jsou stejné či rovněž dokonce menší u Internetu, protože s použitím vhodného nástroje je tvorba atraktivní www stránky jednodušší než náročné DTP procesy používající drahé scannery, osvitové jednotky, nátisková zařízení atd. Vydavatelské riziko je tak mnohem menší a cena inzerce může být nasazena lákavě nízko. Vzhledem k atraktivnosti média pak internetového vydavatele určitě nečeká "pět trpkých let", které jsou běžně ve vyspělých zemích nutné k tomu, aby se časopis dostal do zisku.

Microsoft dělá věci velmi dobré, dobré i horší; je však schopen využít své mašinérie a finanční síly k tomu, aby dovedl k úspěchu skoro každou z nich. Sidewalk však hodnotím jako brilantní nápad, na který by mohl být každý jiný vydavatel pyšný - podtrženou jedničku má u mě Microsoft zejména za to, že chce dělat na Internetu opravdovou žurnalistiku, ne žádné "Žluté stránky".

Celý finanční vtip však nespočívá jen v reklamních proužcích a upoutávkách. S rozšiřujícími se elektronickými transakcemi hodlá být síť Microsoftu (MSN - věřme, že bude dobře zabezpečená) centrem, přes který půjdou platby, tj. přes který budou zákazníci nakupovat. Pochopitelně, vždycky nějaký ten centík ukápne - a už jsme u dávného Billova snu, tj. mít halíř z každého obchodu, který se na této planetě uskuteční.

Jak je možné, že tuto ideu začala uskutečňovat právě softwarová firma a ne místní vydavatelé, kteří disponují žurnalistickými štáby, znalostí místní situace a vycvičenými četami inzertních nahaněčů? Důvod je jednoduchý - vydavatelé mají zřejmě od přírody danou vlastnost již za několik let řádně "zkamenět" a prakticky ztratit veškerou progresívnost. To se v oboru "pěstuje", po desítky let byla vydavatelova důvěryhodnost před zákazníky dána ne tím, jak je šikovný a rychle reagující, ale jak mohutně, spolehlivě (a konzervativně) působí. Totéž ostatně platí i o řadě dalších podnikatelských činnostech, ale právě výpočetní technika v první vlně a Internet mnohem silněji ve vlně druhé přinesly nové paradigma, kdy může vyhrát každý, a kdy se naopak progresivita a schopnost rekordně rychlé adaptace velice silně počítá. V informačních a komunikačních technologiích se to už ukázalo: malé firmy porazily porazily dinosaury rozdílem třídy. Je velmi pravděpodobné, že tištěná a další zábavní média budou hned druhé na řadě.

A zbývá jen jedna otázka: kdo takto "udělá" Prahu?

Váš názor Další článek: Weboví týpci

Témata článku: Microsoft, Internet, Projekt, Kulturní akce, Dávný nápad, Nové paradigma, Seattle, Obrovský příjem, Četa, Kult, Vhodná reklama


Určitě si přečtěte

Vybíráme nejlepší monitory: Od úplně levných až po displeje na rozmazlování očí

Vybíráme nejlepší monitory: Od úplně levných až po displeje na rozmazlování očí

** Vybrali jsme nejlepší monitory na práci i pořádné hraní ** Nejlevnější monitor s kvalitním panelem nestojí ani tři tisíce ** Rozlišení 4K a větší obrazovka už není nedostupný luxus

David Polesný | 30

David Polesný
Monitory
Cableporn: Podívejte se na úžasná díla umělců z podnikových serveroven

Cableporn: Podívejte se na úžasná díla umělců z podnikových serveroven

** Uspořádání kabelů můžete vnímat i jako podivný druh umění ** To nejkrásnější se skrývá v datacentrech a serverovnách ** Podívejte se na skutečné „cableporn“ z optiky i kroucené dvojlinky

Vojtěch Malý | 51

Vojtěch Malý
DatacentraServery
Vodafonu se zhroutila kabelovka. Síť bývalého UPC má výpadky
Lukáš Václavík
VodafoneUPC
Air Bank, Fio banka a MONETA zakládají alianci pro bankovní identitu
Jakub Čížek
BankaČeskoeGovernment
Vybrali jsme 12 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče

Vybrali jsme 12 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme stavebnice pro malé caparty i budoucí experty

Jakub Čížek | 10

Jakub Čížek
Stavebnice
Google chystá funkci, která z chytrého Gmailu udělá hloupý Gmail
Lukáš Václavík
SoukromíGmailGoogle

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5