Microsoft pohltil tři bezpečnostní firmy – a co nyní?

Microsoft v poslední době pohltil tři významné vývojářské firmy zabezpečovacích technologií a plánuje zahájit vývoj vlastních produktů. Přesto jeho konkrétní strategie a deklarovaná úloha v této oblasti zůstává stále nejasná. Má softwarový gigant vyvíjet a prodávat vlastní antiviry, nebo usilovat o to, aby žádné nebyly potřeba?
Microsoft pohltil tři bezpečnostní firmy – a co nyní?

Související odkazy

Slovník
antivirus
firewall
spam
virus

Na sugestivní otázku v podtitulku se zdá, že evidentní odpovědí je „B“, avšak nepředbíhejme. Microsoft v poměrně krátké době pohltil tři spíše drobné firmy, které vytvářejí produkty pro ochranu informačních systémů před různými útoky. Na konci předminulého roku byla pohlcena rumunská firma GeCad, producent relativně známého produktu RAV Antivirus.

O rok později Microsoft získal společnost s poněkud barnumským názvem Giant Company Software. (Pro milovníky slovních hříček - příliš doslovný překlad oznámení „Microsoft buys Giant Company Software“ je: miniaturní softwarová firma kupuje gigantickou softwarovou firmu.) GCS byl producent technologií, které chrání počítač před spyware a podobnými útočníky. Poslední akvizicí je pak koupě firmy Sybari, ohlášená před několika dny. Sybari vyrábí antivirové programy pro e-mailové a groupwarové produkty Microsoft Exchange a SharePoint.

Proč vyvíjet technologii, když ji lze koupit

Na první pohled vše jasně zapadá do strategie Trustworthy Computing, kterou Microsoft oznámil cca před dvěma lety, tedy učinit vlastní software bezpečnější. Firma sama vyvíjí nejrůznější bezpečnostní technologie, avšak nezávislého výrobce, který je ve vývoji dále, odkoupí. Akvizice tří firem ale není důkazem neschopnosti Microsoftu přijít s vlastními bezpečnostními produkty.

Vývoj v této oblasti chce čas a pokud už má někdo za sebou pět či deset let vlastního vývoje (nejstarší je GeCad), je zbytečné chodit v jeho stopách, když je možné vyvinutou a vyzkoušenou technologii pohltit. Spíše namítáme, proč Microsoft tyto akvizice neučinil podstatně dříve: zdá se totiž, že uplynulé dva roky „Trustworthy Computingu“ byly spíše dvěma lety strávenými marným čekáním na něco skutečně trustworthy. Ano, přišel Windows XP SP2, ale je to jako jiskřička naděje tam, kde má plát vatra.

Nejasnosti přicházejí až v okamžiku, kdy začneme uvažovat o tom, zda Microsoft bude vytvářet jen bezpečnostní technologie, které se stanou interní součástí jeho systémů, či zda to budou produkty, které budou existovat odděleně – případně, které se budou i odděleně prodávat. Microsoft se totiž může dostat do konfliktů dobře známého typu v jednom i druhém případě. Každopádně mu bude možné vždy vytýkat, že provádí typický „monopolizing“, tj. že navěsí na svůj dominantní produkt (Windows) jiný program nebo jiné technologie, a tím dostane ze hry nezávislé konkurenty.

Integrovaný produkt nebo diskriminace konkurence?

Analytik společnosti Gartner Jim Pescatore říká, že tyto kroky Microsoftu srazí ceny jiných bezpečnostních programů na trhu o průměrně 20 % - a to je v součtu několik miliard dolarů, které jistě bude někdo po Microsoftu zase rád chtít. Bohužel třetí cesta – tj. nevyrábět vůbec žádné bezpečnostní technologie – je pro Microsoft stejně tak nepřijatelná.

Analytická firma Gartner vystoupila ve svém stanovisku neobvykle razantně proti těmto snahám firmy Microsoft. Říká, že se softwarový gigant má „raději snažit o zabezpečení Windows než o to, aby konkuroval jiným softwarovým firmám, které vyrábějí bezpečnostní produkty“. Gartner uvádí, že Microsoft zatím jasně nesdělil, jakou roli chce v oblasti bezpečnosti hrát, a že by tak měl učinit co nejdříve (respektive že tak měl učinit už dávno). Gartner také prognózuje, že Microsoft někdy v polovině roku vypustí na trh kompletní integrovaný produkt, který bude chránit všechna typická „dvířka“ do počítače – tedy že půjde o antivirus, antispam, anti-spyware, případně firewall.

Souhlasíme s názory Gartneru, že Microsoft dosud své plány v bezpečnostních technologiích a vlastním bezpečnostním software nesdělil a že tak měl učinit. Komerční firma obvykle nevytrubuje do světa a svým konkurentům, co hodlá dělat, ale v oblasti bezpečnosti platí trochu jiná pravidla hry – například je známé, že takřka všechny světové antivirové společnosti spolu pilně spolupracují. Okamžitě si vymění nově zjištěné viry a informace o nich, tedy že skutečně vystupují jako jacísi „lékaři“ počítačového světa. Microsoft by neměl na oblast bezpečnosti nahlížet svým obvyklým komerčním a mocenským pohledem.

Na druhé straně by ale Microsoftu nemělo být zakazováno vyrábět vlastní „krabicové“ bezpečnostní produkty. Po Microsoftu je žádána „bezpečnost osobního počítače“ a to je příliš rozsáhlá oblast, než aby ji bylo možné zvládnout jen nějakými lépe zabezpečenými Windows. Uživatel potřebuje antivirus – to za něj nikdy žádný operační systém sám nevyřeší. Administrátor poštovních systémů potřebuje produkt, který mu umožní vytvářet pravidla pro poštovní provoz v boji proti spamu (a antivirus také). Serveroví admini potřebují mít firewally a další separátní produkty proti jiným typům útoků, a tak dále.

Vzniknou „MultiWindows“?

Microsoft by pochopitelně mohl toto všechno zabudovat do Windows jako jeho „funkce“, i když by se v podstatě o oddělené programy jednalo, ale to je ještě mnohem horší postup než v případě zcela oddělených programů. Bezpečnostních produktů jsou dnes stovky a každému vyhovuje něco jiného. Firmy jako je Symantec atd. mají navíc před Microsoftem tak velký vývojářský náskok, že v podnikovém nasazení zřejmě o první „my taky“ produkty od Microsoftu velký zájem nebude.

Výjimečně tak není Microsoftu co závidět: ať udělá v otázce bezpečnosti cokoli, zřejmě se nevyhne dalším popotahováním ze strany bezpečnostních firem, kterým „monopolisticky“ vezme kšeft. Nicméně si za současnou situaci může sám. Pokud by přišel s bezpečnostními produkty i technologiemi někdy před sedmi lety, kdy byl trh malý, hrozby ještě menší, a kdy v podstatě o nic nešlo, do dnešní situace by se nedostal.

Témata článku: Microsoft, Windows, Produkt, Rozsáhlá snaha, Známý systém, Komerční let, Diskriminace, Velká naděje, Nejstarší typ, Komerční firma, Raven, Giant, Slovní útok, Dnešní situace, Malá hříčka, Antivirová firma, Softwarový produkt, Známá akvizice

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu