Skládačka začíná do sebe zapadat – firma nejenom že nechce nechávat své portály jiným hráčům, ale má s nimi evidentně vážné plány.
Microsoft oznamuje, že vloží v příštích dvanácti měsících třicet milionů dolarů (cca 1 100 mil. Kč) do podpory svých portálů MSN.“xx“ v jednotlivých zemích v oblasti Evropy, blízkovýchodních zemí a Afriky, se kterými chce zopakovat úspěch, jehož dosáhl v USA – tam se stal druhým nejnavštěvovanějším webem v zemi, předběhl Yahoo a dohání weby America Online. V západoevropských zemích se pak podle nezávislých firem stal Microsoft nejnavštěvovanějším portálem vůbec, když opět předběhl Yahoo a má 28 mil. návštěvníků měsíčně. Je samozřejmě veřejným tajemstvím, že Microsoft má při své propagaci portálu zbraň, která je těžko k poražení – nastavení této stránky jako domovské při každém novém update internetového prohlížeče, který má nyní na světovém trhu drtivou převahu, takže spousta (těžko odhadnout kolik) návštěvníků MSN je „zapsána“ jako návštěvník jenom proto, že se přihlásí k Internetu, otevřou browser a MSN jim automaticky naběhne, ať chtějí nebo nechtějí.
Firma uvádí, že v posledním roce a půl utratila 250 milionů dolarů za vybudování a propagaci svého portálu a že se tyto investice „začínají vyplácet“. Není to až tak nepravděpodobné – tyto investice jsou srovnatelné např. s investicemi Yahoo, které je také v mírném zisku, navíc Microsoft spoustu výdajů ušetřil a rovněž má mezi vlastními lidmi nejblíže k technologiím. Přesto ale firma sama hovoří o tom, že chce portál dostat „do černých čísel“, což znamená, že zatím je ztrátový, i když se ztráta zřejmě zmenšuje.
Microsoft přichází s investicemi v Evropě v době, kdy se jiní naopak z trhu stahují či dokonce krachují. Dělá chybu? Naopak, zdá se to být jako docela lišácký krok firmy, která zatím prokázala, že jak jde o byznys a peníze, skutečně příliš mnoho chyb nedělá. Microsoft nechal zejména v Evropě v uplynulých letech „ty malé, ať se pobijí“; to se stalo, trh řídne, na inzerci a další velké investice už nikdo sílu nemá a Microsoft v podstatě přichází na bojiště, na kterém je dobojováno. Vulgárně řečeno, stačí jenom dorazit raněné.
Reklamní příjmy z Internetu v Evropě se totiž letos podle odhadu Jupiter MMXI zvýší oproti loňskému roku asi o 24 %, což není tak zlé – sice se předpokládal nárůst o asi 70 %, takže redukce odhadů je citelná, ale přesto to silným na uživení může stačit. Navíc se zdá, že velké a agresivní reklamní formáty si nacházejí své inzerenty a v „brandingu“ dosahují velice slušné účinnosti.
Z uvedených fakt se dá trošku „věštit“ další osud portálu MSN.cz, který je nyní implicitně nabízen v nových verzích prohlížeče. Microsoft jej bude podporovat i u nás a dá se očekávat, že na něm vybuduje spíše portfolio jasně cílených a komerčních služeb, podobně jako je americký MSN (providerství, nákupy, finanční poradenství, letenky, kvalitní zpravodajství, služby pro firmy atd.; o totéž se sice pokoušel i jeho předchozí partner Atlas, ale zřejmě ne dostatečně úspěšně podle představ Microsoftu). Dá se také očekávat, že firma si – podobně jako v USA u MSNBC – najde k některým těmto aktivitám partnery: přední domácí firmy, spíše ale z „kamenného“ světa kvůli jejich finanční síle a tržní pozici než firmy z čistě internetové branže. Jsou to ale pouze spekulace a věštby, to nepopírám – uvidíme v nejbližších letech.