Microsoft nabízí 45 miliard dolarů za konkurenční Yahoo!

Oživeno: Microsoft učinil astronomickou nabídku akcionářům Yahoo! Za 45 mld. dolarů chce posílit vlastní online byznys.
Microsoft nabízí 45 miliard dolarů za konkurenční Yahoo!

Chvilku poté, co internetová společnost Yahoo! oznámila, že propouští tisícovku svých zaměstnanců, se okolo ní vyrojily další zajímavé informace. Microsoft totiž v pátek 1. února ve 14:30 našeho času nabídl za její převzetí 44,6 miliard amerických dolarů (přibližně 800 miliard českých korun) a posléze to potvrdil v oficiální tiskové zprávě a na tiskové konferenci.

Microsoft tak po měsíci spekulací potvrzuje záměr posílit svou pozici důležitého hráče na poli internetových služeb. Přistupuje k tomu tradiční taktikou, tedy skupováním významných, úspěšných a potenciálně zajímavých společností. K nákupu Yahoo jsme původně byli skeptičtí, neboť firemní politikou Microsoftu je nekupovat velké firmy. Nabídnutá cena navíc rozhodně ani pro Microsoft není malým soustem. Stejná částka by zvládla devětkrát pokrýt vývoj Windows Vista, stejně jako jí příliš neschází na naplnění objemu ročního státního rozpočtu České republiky.

Microsoft nabídl konkrétní částku ve výši 44,6 miliardy dolarů v hotovosti a akciích. Konkrétně nabízí jednatřicet dolarů, nebo 0,9509 vlastní akcie za jednu akcii Yahoo, což je více než dvaašedesátiprocentní přehodnocení vůči ceně (19,18 dolaru), za níž Yahoo 31. ledna uzavíralo obchodování na akciovém trhu NASDAQ. Pokud akcionáři Yahoo na nabídku přistoupí, budou si moci zvolit vyrovnání v penězích, akciích či půl na půl.

Vysoký nabídnutý převis ceny je signálem, že Microsoft po Yahoo doslova touží. Kromě tržního podílu na vyhledávání a systémech pro rychlé zasílání zpráv získá samozřejmě i know-how a zejména velmi cenné reklamní partnery a vůbec celý online reklamní byznys, který v současnosti ovládá Yahoo. Tím vším Microsoft zejména posílí svou pozici v souboji s online gigantem Google. Bude zajímavé sledovat, jakou v případě akvizice Microsoft zvolí marketingovou strategii - zda se rozhodne spojit své vlastní značky s těmi, které získá s Yahoo, nebo naopak bude provozovat dvě konkurenční služby. Kořist, kterou Microsoft cítí, je bezesporu velmi lákavá: Trh online reklamy by totiž měl mezi lety 2007 a 2010 vzrůst ze čtyřiceti na osmdesát miliard amerických dolarů ročně.

Klepněte pro větší obrázek
Projekce růstu trhu online reklamy mezi lety 2007 a 2010

„Yahoo máme v největší úctě. Společně můžeme nabídnout stále se zlepšující sadu řešení pro naše zákazníky, vydavatele a zadavatele reklamy a přitom budeme mít lepší pozici na trhu online službami,“ komentoval nabídku šéf Microsoftu Steve Ballmer. „Věříme, že spojení obou firem přinese vysoké zhodnocení našim akcionářům, a ještě lepší inovace našim zákazníkům a obchodním partnerům.“ Ballmera doplnil zhodnocením situace Ray Ozzie, hlavní softwarový architekt Microsoftu: „Naše životy, náš byznys, dokonce i naše společnost byly webem přeměněny. Yahoo! hrálo v této přeměně roli pionýra a vůdce provozováním konkurenceschopných služeb a infrastruktury. Kombinace našich týmů nám umožní společně nabídnout našim zákazníkům šíři nových zážitků, jíž by žádná z firem nebyla schopna provozovat sama o sobě.“

Microsoft věří, že by transakce mohla být dokončena v druhé polovině roku 2008. Akvizice by neměla narazit na problémy s antimonopolními úřady. Přítomnost nového silnějšího hráče by naopak například na trhu vyhledávačů byla žádoucí. Zatímco totiž Google drží 77,11 % tohoto trhu, rozšířený Microsoft by ovládl pouze 12,23 procentních bodů navíc oproti současným 6,02 %, které má na službách MSN Search a Windows Live Search. Jeho celkový tržní podíl by tak činil pouhých 18,25 %. Nejbližším dalším konkurentem je AOL se 2,13 %. Údaje vychází z lednového průzkumu společnosti Net Applications.

Oživeno 1. 2. 2007 v 19:00

Komentátor Long Zheng publikoval tabulku produktů a služeb, v nichž se Yahoo a Microsoft střetávají, tedy si přímo konkurují. Pokud se transakce mezi oběma firmami podaří, bude zajímavé sledovat, jak Microsoft s jednotlivými službami naloží. S Longovým svolením přinášíme český překlad tabulky.

Služba

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Obsahový portál

Yahoo.com

Msn.com

Místní obsahový portál

např. Yahoo7.com.au

např. Ninemsn.com

Správa účtu

Yahoo ID

Windows Live ID

Domovská stránka

My Yahoo!

Live.com

Vyhledávání

Yahoo Search

Live Search

Online hry

Yahoo Games

MSN Games

Mapy

Yahoo Maps

Live Maps

Rychlé zasílání zpráv

Yahoo Messenger

Live Messenger

E-mail

Yahoo Mail

Live Hotmail

Komunitní služby

Yahoo Answers

Live QnA

Sdílení fotografií

Flickr

Live Spaces

Blog

360°

Live Spaces

Miniaplikace

Yahoo Widgets

Windows Sidebar

Reklama v hledání

Yahoo Search Marketing

Microsoft adCenter

Mobilní přístup

Yahoo Mobile

Live Mobile

Vývoj webových aplikací

Yahoo Developer Network

Dev.Live.com

Webové míchanice

Yahoo Pipes

Popfly

Hostingové služby pro firmy

Yahoo Small Business

Office Live

Geocities

Události

Upcoming

Live Events

Záložkový systém

del.icio.us

(Smlouva s Digg)

Obchod hudbou

Y! Music/MusicMatch

Zune Marketplace, MSN Music

Hudební software

Music Jukebox

Windows Media Player

Témata článku: Microsoft, Byznys, Windows, Yahoo, Live, Search, Windows Live ID, Windows Live Mail, Yahoo Mail

36 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jan 11. 2. 2008 18:30:36
    Koupím Yahoo!, Google, Microsoft, Apple a Seznam. Cena: 999 miliard...
  • FRiDGE 7. 2. 2008 13:18:53
    A ty se podívej do EULA jakéhokoli jiného programu, speciálně antivirů....
  • kyselina sírová 2. 2. 2008 18:22:31
    Má to být 800 miliard Kč? Microsoft by těžko kupoval Yahoo za koruny......
Určitě si přečtěte

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 32

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22

11 tipů, jak efektivně a přesně sledovat počasí pomocí internetu

11 tipů, jak efektivně a přesně sledovat počasí pomocí internetu

** Sledujte počasí z více zdrojů a podrobněji, přesněji tak určíte, jaké počasí vás potká na dovolené ** Na webu najdete hromadu pokročilých předpovědí počasí, ale i specializované meteorologické služby ** Vybrali jsme 14 služeb na počasí, které se vám můžou hodit

23.  6.  2017 | Jakub Čížek | 18

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

** Na černém trhu mohou zaměstnanci továren za kradené součástky inkasovat částku ve výši ročního platu ** Velké množství informací je vyneseno i z centrály Applu ** Díly jsou pašovány v botách, podprsenkách i odpadem

21.  6.  2017 | Stanislav Janů | 24


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky