Microsoft se v rámci tažení proti spamu snaží nabídnout systém založený na nepeněžním placení za každý odesílaný email. Vývojáři mají k dispozici několik technologií, ale už teď se zvedá vlna odporu.
Microsoft na svých stránkách zveřejnil informace o výzkumném projektu s označením Penny Black. Cílem tohoto projektu je zamezit hromadnému odesílání nevyžádané elektronické pošty. Jméno projektu vychází z první poštovní známky, která měla černou barvu a stanovila pevnou cenu za doručení zásilky, přičemž platil odesílatel a nikoliv příjemce, jak tomu bylo do té doby.
Podle Microsoftu totiž adresáti elektronické pošty platí dnes za doručení emailů ztrátou času a produktivity práce kvůli velkému objemu nevyžádaných emailů, se kterými si musí poradit. Další výdaje se spamem mají internetoví provideři, kteří zajišťují datové přenosy nevyžádané pošty. Cílem projektu Penny Black je potom snížení objemu spamu zavedením plateb pro odesílatele.
Microsoftí tým zatím zvažuje několik způsobů platby jako je počítačový čas, využití paměti, podstoupení Turingova testu (důkaz, že odesílání je účasten člověk) nebo „starou dobrou hotovost“. Existuje několik systémů, jak placení zavést: odesílatel může platit vypočítáním dané funkce spojené s emailovou zprávou, mohou zaplatit na výzvu, která přijde po odeslání zprávy nebo si odesílatel může zakoupit předplacenou kartu na posílání zpráv. Tyto metody zahrnují centrální server pro správu poplatků, který by mohl být využit i ke zpětné vazbě od příjemců, kteří by tak mohli označit odesílatele spamu, kterým by byl následně odepřen další kredit pro odesílání pošty.
Součástí zveřejněného návrhu je i možnost přibalování kreditu pro odeslání pošty k novým počítačům, což jistě ocení všichni odpůrci Microsoftu, kteří brojí proti bundlování produktů Microsoftu u amerických soudů i v rámci Evropské unie.
Microsoft má už nyní k dispozici analýzy jednotlivých způsobu plateb i design ověřovacího serveru pro správu poplatků a předpokládá, že jeho princip bezhotovostních mikroplateb najde uplatnění i v jiných oblastech.
Když pomineme možnost placení „starou dobrou hotovostí“, kterou takto Microsoft na stránkách projektu zmiňuje, musíme přiznat, že idea jakési platby za odeslání emailu není úplně špatná. Věnovat chvilku počítačového času za odeslání každého e-mailu by nemusel být žádný problém ve chvíli, kdy většina výpočetního výkonu kancelářských počítačů zůstává nevyužita. Problém je spíše v autoritě, která by celý systém zastřešila. Můžeme ale předpokládat, že například v rámci MSN a služby Hotmail může být podobný systém v režii Microsoftu zaveden v dohledné době.