Microsoft chce masivně oslovovat internetové firmy

Chystá se obří reklamní kampaň zaměřená na internetové produkty od Microsoftu.
Pokud se vám zdálo, že je Microsoft v poslední době značně aktivní v prosazování svých nabídek v prostředí Internetu, pak vězte, že to zřejmě nebylo nic proti tomu, co se zakrátko chystá. Microsoft spouští (v prostředí USA již odstartoval) masivní kampaň zaměřenou na komerční Internet („business Internet“), ve které chce přesvědčit zákazníky, že právě Microsoft je onou přirozenou a nejvýhodnější cílovou stanicí pro každého, kdo chce vydělávat s využitím Internetu. Do kampaně má být investováno zřejmě více než padesát milionů dolarů (ke dvěma miliardám korun!).

Hlavní změna, kterou chce Microsoft sdělit, je to, že se nejedná o nabídku jediného produktu, jako je třeba Windows 2000 nebo Internet Information Server, ale dnes tolik populární (a zprofanované) slovo „řešení“. Výraz „řešení“ se dnes používá tak často, že už ztratil svůj původní význam – každý nabízí „řešení“ a přitom musí stejně všechno vyřešit zákazník. Je ale fakt, že Microsoft má pro prostředí Internetu nabídku, která je zřejmě nejcelistvější ze všech konkurentů – od jedné firmy pořídíte operační systém, skupinu internetových serverů, databázový server, poštovní server, až po klienta, který také běží kompletně na Microsoftu. I když právě tato úplnost nabídky, toto „obklíčení Microsoftem“ mnohé zákazníky irituje (zčásti iracionálně, zčásti odůvodněně), svou výhodnost tím neztrácí.

Je zajímavé, že Microsoft otevřeně přiznal, že v první vlně oslovování internetových firem (v americké hantýrce označovaných jako „dot com“ čili „.com“, po našem „.cz“ firem) vůbec neuspěl. Přiznává, že tradiční prodejní model Microsoftu, který funguje jako bezchybně naolejovaná mašina po celém světě, v tomto případě selhal. Dodejme, že selhal po zásluze; Microsoft totiž nedokázal na Internetu poznat, vypíchnout a oslovit svého zákazníka. V běžném světě to má jednodušší, tam funguje podle jasného vzorce: kde je ten, kdo drží prst nad financemi? Kde je ten, kdo mu dodává zboží a kdo jej ovlivňuje? Jaký je náš konkurent a jak jej můžeme přímo vytlačovat? V Internetu je všechno daleko méně uchopitelné; zákazník je zde pro Microsoft mnohdy vůbec tradičními metodami nenalezitelný (velká část firem a lidí podnikajících na Internetu nemají jinou veřejnou podobu než internetovou, pouze webmaster@jméno_webu.cz), a určitě zde hraje nesmírnou roli právě jakýsi apriorní odpor k obří, místy docela protivně vystupující firmě. Microsoft dnes tvrdí, že zatímco jeho servery pohánějí v celkovém počtu webů necelou čtvrtinu, pak v oblasti, kde se provádí e-komerce, kde fungují nějaké transakce a kde se nejedná pouze o statické HTML stránky, má více než polovinu.

Microsoft zcela jistě nedobude Internet pouze nějakou reklamní kampaní; je dokonce sporné, zda má vůbec šanci v něm uspět více než jako jedna z několika (možná i jen ze dvou) zhruba rovnocenně používaných možností. Linuxové firmičky ale dnes kráčejí od úspěchu k úspěchu tak rychlým krokem, že to Microsoftu musí nutně dělat těžkou hlavu: jedna linuxová partička za druhou vstupuje na burzu a získává miliardové valuace, některé firmy zabývající se Linuxem jsou po pár týdnech na burze cennější než třeba letitý microsoftí soupeř Novell. Na to Microsoft vůbec není zvyklý – dosud to byl vždycky on, kdo získával na úkor druhých, ne jinak.

Váš názor Další článek: Konec roku v MP3

Témata článku: , , , ,