Microsoft chce konkurovat YouTube bedýnkou od mýdla

Microsoft si v posledních měsících až letech konečně začal všímat vzrůstající konkurence v internetovém prostoru. Skvělý vyhledávač Live cílený jako konkurenci Googlu jsme již představili. Včera však Microsoft oznámil spuštění betafáze dalšího projektu. Tentokrát mířícího proti populární službě pro šíření online videa, slavnému YouTube.

Co je Soapbox

Soapbox je v angličtině bedýnka od mýdla. V přeneseném významu, jenž zřejmě dal jméno i novému redmondskému webovému projektu, se tak nazývá jakýkoli předmět, který poslouží k vyvýšení řečníka při veřejném projevu, jaké můžeme dodnes vidět například v proslulém Hyde Parku. Původně se jako takovýto podstavec používaly právě bedýnky s kostkami mýdla.

MSN Soapbox bude součást současného MSN video. Začlenění Bedýnky od mýdla pod server MSN není, přestože Microsoft se snaží propagovat portál Live, příliš překvapivé. Live má totiž být uživatelsky přizpůsobitelným portálem, domovskou stránkou v internetu. MSN zatím zůstává především informačním a zábavním webem, kam se Soapbox hodí mnohem lépe. Integrace do služeb MSN rovněž předpovídá i chystané začlenění do Windows Live Spaces a Windows Live Messengeru.

MSN motýl a jeho křepčení. Microsoft nám sklouzává na ulehčenější vlnu. Vzpomeňme jen stránky ComingZune.com.

Ve své podstatě jde o systém, který je konkurenčnímu YouTube velmi podobný. Umožňuje nahrávání videí a jejich sdílení s dalšími uživateli. Pro práci se systémem se využívají technologie označované jako Web 2.0. Video je automaticky zpracováváno na straně serveru, přičemž systém akceptuje širokou množinu vstupních formátů.

Návštěvníci mohou procházet celkem 15 kategorií, vyhledávat podobná videa, přihlásit se k odběru aktualit prostřednictvím RSS kanálu a samozřejmě sdílet video s ostatními. To vše bez toho, aby byli vyrušeni při sledování právě otevřeného klipu. Videa lze samozřejmě známkovat, komentovat i značkovat, nabízí se i možnost zasílat odkazy e-mailem. Přehrávač Soapbox videí lze integrovat do vlastních webových stránek.

Na bedýnce je zatím málo místa

Současná betaverze je bohužel uzavřena pouze pro testery, kteří se předem registrovali. Veřejnost může k systému získat přístup vyžádáním pozvánky. Systém pro jejich vyřizování ovšem v době psaní tohoto článku nefungoval. Celá věc má ještě jeden háček: Pozvánky by totiž měly být omezeny pouze na občany Spojených států.

Počet testerů se bude časem rozšiřovat. Systém je stejný, jaký používá pro betatestování některých svých produktů společnost Google.  Lidé, kteří se na Bedýnku dostanou, budou moci zaslat svým přátelům pozvánky. Soapbox si vychutnají s Internet Explorerem 6 a vyšším na Windows XP, či s Mozilla Firefoxem 1.0.5 na Windows XP nebo MacOS X.

Porazit YouTube, přestože se v současnosti potýká s problémy, nebude jednoduché ani pro světovou softwarovou jeničku. YouTube zaznamenalo v srpnu tohoto roku přes 35 milionů návštěvníků, kteří zhlédnou přes sto milionů klipů denně. I přes svůj nízký věk (založeno 2005 pány Chadem Hurleym, Stevem Chenem a Jawedem Karimem) je v současnosti jedním z nejnavštěvovanějších webových serverů vůbec.

Jaké jsou ony zmiňované problémy YouTube? Příčinu problémů YouTube nelze hledat jinde, než v americkém autorském zákoně. Jak se dalo dříve či později očekávat, rozhodla se Americká asociace nahrávacího průmyslu, známá RIAA, s YouTube vypořádat po svém. Nahrávacím magnátům vadí samozřejmě ohrožení jejich duševního vlastnictví, které je na YouTube veřejně – ať již v originální nebo pozměněné podobě – vystaveno.

Každý, kdo YouTube někdy procházel si jistě vybaví bezpočty domácích videí, kde aktéři více či méně zábavnou formou otevírají ústa do rytmu některé populární hitovky. Odpověď jednoho z uživatelů služby na sebe nedala dlouho čekat: YouTube žalováno RIAA.

Na jakou konkurenci Microsoft narazí?

Přestože Microsoft tvrdí, že v boji o příznivce online videí se zatím odehrává první akt, takže prostor pro konkurenci je široký, trh je ve skutečnosti poměrně dobře obsazen menšími a třeba i méně známými službami, než je právě YouTube. Podobné služby provozují například i Google, Yahoo, Time Warner, AOL, News Corp. (MySpace), a nově i Sony, která minulý měsíc za 65 milionů dolarů zakoupila server Grouper.com.

Před vznikem YouTube byl však Microsoft na špici. MSN video bylo nejpoužívanější službou tohoto typu. V současnosti však má oproti největšímu konkurentovi ztrátu přibližně dvoutřetinovou, když jej využívá „jen“ 12 milionů návštěvníků měsíčně. Za poslední půlrok rostli i další hráči: Google video poskočilo o 70 % na úroveň 13,5 milionu uživatelů měsíčně. MySpace video dokázalo dosáhnout dokonce čtyřnásobného růstu a jeho poslední výsledek tak zastavil na hodnotě 17,9 milionu návštěv za měsíc.

Microsoft se pouští na tenký led, do místa, kde se tlačí již hlouček soupeřů. Moudřejší z celého projektu Soapbox budeme až ve chvíli, kdy bude nasazen do ostrého provozu. I tak lze již nyní říci, že rozhodně není bez naděje na úspěch – už jen proto, že bedýnka od mýdla stojí na velmi silných základech své mateřské společnosti.

V článku bylo využito materiálů Yahoo.com.

Určitě si přečtěte

Články odjinud