Microsoft, Bungie a jiní: nenápadný zrod největšího herního producenta?

Herní firmy přicházejí a odcházejí, jdou nahoru a dolů – pouze Microsoft se stává větším a větším.
Softwarový gigant není zvykly smiřovat se s podřadnou tržní pozicí. To platilo o Microsoftu vždycky; každý jeho tah byl pokusem o tržní dominanci jako hlavní cíl, nic menšího firmu nezajímá a o nic menšího neusiluje.

Podobně je tomu i v počítačových hrách – v oboru, který firma v začátku totálně vypustila (pomineme-li „Minesweeper“ a „Solitaire“; mimochodem, podle výzkumů jsou to ovšem nejhranější „hry“ na světě, samozřejmě kvůli jejich jednoduchosti až triviálnosti a přítomnosti v každých Windows), a pak začala dohánět.

Charakteristické pro postup Microsoftu v této oblasti je, že se nesnaží vytvářet vlastní herní týmy „v Redmondu“; firma zde velmi netypicky dává přednost kupovaným vývojářským týmům, kterým ponechává silnou vlastní svobodu a je spíše jejich velkým vydavatelem. To pro Microsoft není typické – firma je v ostatních produktech obvykle přísně centralistická, s jasnou a nesmlouvavou hierarchií a nadřízeností mířící z centrály. Zde by to asi k výhře nevedlo a Microsoft si to dobře uvědomil – proto nakupuje různé talentované herní firmy, které jsou jako cíl zajímavé: např. mají rozsáhlý, nadějný projekt a shánějí peníze, v poslední době se jim nevedlo a potřebují injekci, jsou začínající a s dobrými nápady, ale jsou málo slavné a potřebují „výtah k moci“ atd. Microsoft tyto akvizice provádí poměrně často a nenápadně – např. loni pohltil jenom ve videohrách dvě firmy, FASA Interactive Technologies a Access Software, aniž to veřejnost příliš zaznamenala. Koupě firmy Bungie, před pár lety jednoho z nejslavnějších softwarových vývojářů (díky skvělému titulu „Myth“), už vodu trošku rozčeřila.

Kam Microsoft s hrami míří? Jejich samotný „krabicový“ prodej nedělá takové obraty, aby se kvůli tomu Microsoft strhal; k uživení to samozřejmě je, ale bilanci firmy to znatelně neovlivní. Cílem tedy má být zatím dost tajuplný X-Box (už názvem), herní konzole od Microsoftu. Softwarová jednička se poprvé vydává na hardwarovou „křížovou výpravu“: daleko od své vlastní země, na neznámé teritorium a proti přesilnému nepříteli (Sony, zejména). PlayStation 2 je natolik dobrý produkt, že úspěch Microsoftu by zde byl skoro zázračný; skoro bych řekl, že pokud firma vykouzlí produkt, který bude schopen PS2 i po stránce technických parametrů nebo přinejmenším poměru cena/výkon porazit, notně si napraví reputaci. Vlastní konzolové hry ale k úspěchu potřebuje úplně nezbytně – na X-Boxu musí být co hrát a navíc, prodej her do konzolí bývá pro tvůrce hardware hlavním zdrojem zisků. Na konzole samotné se moc nevydělá, vydělává se na exkluzivním „spotřebáku“, hrách samých. Jsme zvědaví, s čím pro X-Box Bungie přijde.

Váš názor Další článek: Tardat 3 Combo: hovory lapené v síti

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,