Microsoft krátce před vánočními svátky získal patent na technologii „chytrého avatara“. Osobní avatar by již neměl být pouze zmenšenou fotografií nebo postavičkou, ale měl by naopak vlastníka popisovat mnohem přesněji i z fyzikálního a zdravotního hlediska. S vaším digitálním otiskem byste pak mohli vystupovat v aplikacích virtuální reality a ve hrách.
Co to znamená v praxi? Pokud byste si s chytrým avatarem od Microsoftu spustili třeba sportovní simulátor, kondice vašeho hráče by odpovídala realitě. V RPG hrách by se pak postavička pohybovala pouze tak rychle, jak to jen dovoluje vaše zdraví. Do virtuálního avataru by se ovšem mohly přenést i některé psychické funkce. Pokud byste tedy trpěli třeba depresí, depresivní bude i vaše postavička.
Systém reálného avatara na papíře
Ačkoliv by se mohlo zdát, že si Microsoft zahrává s revolucí na poli osobních dat, zdaleka není první a jediný, podobné technologie – zatím spíše jen na papíře – se totiž objevují už delší dobu. A na papíře zatím existuje i tento nejnovější patent, doposud totiž chybí zařízení nebo technologie, která by avatarovi poskytla přesné zdravotní informace. Za oceánem se sice mezi sebou „perou“ Google a Microsoft o to, komu se podaří digitalizovat zdravotnictví (Google Health, Microsoft HealthVault), cesta k takovém využití důvěrných dat je ale mnohem složitější.