Microsoft | Kvantové počítače | Ford

Microsoft a Ford chtějí vyřešit dopravní zácpy v Seattlu pomocí kvantového počítače

Americké město Seattle je doslova vyhlášené dopravními zácpami a nepříznivou dopravní situací po většinu všedních dnů. Problematikou dopravy ve městě s více než 686 tisíci obyvateli se nyní začaly zabývat společnosti Microsoft a Ford. Doufají, že dopravu vyřeší novým přístupem s pomocí kvantových výpočetních technik.

Obě firmy již provedly pilotní výzkum, jehož výsledky zveřejnily v tiskové zprávě. Jednalo se o simulaci tisíců vozidel, pohybujících se virtuálně městem, která probíhala na výkonných počítačích s využitím kvantové technologie.

Proč právě kvantový počítač?

Řidiči k navigaci přeplněnými ulicemi často používají aplikace, jako je Waze nebo Mapy Google. Ty se snaží optimalizovat trasu s ohledem na aktuální stav, o kterém získávají informace díky sběru dat od svých uživatelů, pohybujících se v provozu.

Microsoft a Ford se však rozhodli jít na celou problematiku úplně jinak: místo individuálně vypočtených tras chtějí navrhnout systém, který dokáže brát v úvahu požadavky na různé cíle a optimalizovat návrhy všech tras tak, aby byl minimalizován počet vozidel sdílejících stejné silnice. Na první pohled to zní skvěle, ale jednou z hlavních překážek je skutečnost, že takové plánování by vyžadovalo rozsáhlé výpočetní zdroje.

A právě zde přichází ke slovu využití kvantových počítačů, ve kterých mohou být informace zpracovávány v podobě kvantových bitů (qubit). Největším rozdílem proti klasickým počítačům je skutečnost, že qubit může na rozdíl od klasického bitu nabývat hodnot nejen 0 a 1, ale i hodnot mezi.

Vyřeší počítače dopravní problémy?

Zjednodušeně řečeno: kvantové počítače mohou zpracovávat informace rychleji, což poskytuje potenciál pro vytváření lépe optimalizovaných tras s ohledem na požadavky jednotlivých řidičů. V konečném důsledku z toho plyne řada výhod: plynulejší doprava, rychlejší dojezdy do cíle, a dokonce i snížené znečištění ovzduší.

Tým odborníků testoval několik různých variant, včetně scénáře zahrnujícího až pět tisíc vozidel – každé s deseti různými možnostmi výběru trasy, které mají k dispozici – jež současně požadovala naplánování trasy napříč Seattlem. Během 20 sekund byla všem vozidlům doručena optimální trasa, která ve srovnání se „sobeckým“ trasováním ve stylu Waze či Mapy Google vedla ke snížení dopravní zátěže o 73 %.

Průměrná doba dojíždění byla díky optimalizaci zkrácena o 8 %, což by v rámci simulované flotily odpovídalo ušetřeným 55 000 hodinám ročně. Ford a Microsoft nyní budou vylepšovat algoritmus tak, aby se uplatnil v reálnějších scénářích – bude například brát v úvahu uzavřené ulice či řešit situaci, kdy se někteří řidiči odchýlí z naplánované trasy.

Julie Love, která vede oblast kvantového rozvoje výpočetní techniky, k tomu uvedla: „Kvantová výpočetní technika má potenciál transformovat automobilový průmysl a způsob, jakým se pohybujeme. Abychom toho dosáhli, musíme pochopit problémy, které společnosti jako Ford chtějí řešit, a proto jsou takové spolupráce tak důležité.“

Diskuze (6) Další článek: John Carmack: Tvůrce legend Wolfenstein 3D, Doom a Quake změnil pohled na počítačové hry

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,