M.I.A. – poslední rozloučení s nebožtíkem

Český Telecom oficiálně uzavírá historii kdysi význačné agentury M.I.A (Media Internet Agency), která patřila ke společnostem, které zásadním způsobem formovaly český Internet v jeho prvních letech.

Zatímco u většiny firem je vývoj ve znamení „od kolébky k dospělosti“, u M.I.A. tomu bylo pozoruhodně naopak: firma byla „dospělá“ prakticky od začátku, a poté následoval celkem plynulý sestup, který je zakončen stylově: Český Telecom, současný stoprocentní vlastník společnosti, oznamuje, že ke konci roku firma ukončí činnost.

Že M.I.A. je v posledních měsících jen stínem dřívější firmy, že postupně likviduje nebo odprodává své aktivity a že ani na svém kdysi nejsilnějším teritoriu, tj. v internetové reklamě, už mnoho neznamená, je dobře známé. Neboť není slušné pochovávat strýčka, dokud se ještě hýbá, dovolím si zde pronést poslední rozloučení až v okamžiku, kdy je datum úmrtí známé; tím doufám nikoho neurazím.

Nejdříve však ještě krátký komentář ke zveřejnění ukončení činnosti. Českému Telecomu se agenturu nepodařilo prodat (není známé, zda se o to vůbec snažil) a rovněž pravděpodobně její činnosti nepřevádí do vlastních oddělení: „…s tím souvisí postupné odbourávání přidružených činností, včetně aktivit M.I.A., které přímo nesouvisí s hlavní činností.“. Činnosti M.I.A., jako je aktivita v internetové reklamě a též v reklamních SMSkách pro Eurotel, tedy budou zlikvidovány bez náhrady; alespoň to její vlastník tvrdí. Tisková zpráva je nebývale stručná, ovšem za ní následuje povinný recitál: „Český Telecom je (…) vedoucí společností (…). Mimořádnou pozornost věnuje Český Telecom využití růstového potenciálu datových a internetových služeb.

Nevím, jak vám, čtenářům Živě, ale ať zkoumám tyto dvě věty z kteréhokoli konce, připadají mi stále jako přímo si protiřečící. Na jedné straně Český Telecom plánovaně odbourává činnosti, které nesouvisejí s jeho podnikáním, na druhé straně jim věnuje mimořádnou pozornost a chce využít jejich růstového potenciálu. Řekl bych, že vysvětlení je prosté: firemní recitál se prostě opisuje do tiskových zpráv už hodně dlouhou dobu, a citované věty jsou v něm už několik let, jak je možné se přesvědčit. Dnešní podoba firemního recitálu je z hlediska zejména současného restrukturalizačního zaměření firmy už docela směšná (například firma se hodlá stát „předním poskytovatelem služeb v e-commerce“, o což se ve skutečnosti nikdy nepokusila), nicméně nechuť ke změně chápu – pokud firma změní toto své „motto“, do jisté míry popře svou minulost a přizná, že se dlouhá léta žilo v omylu.

Agentura M.I.A. se zapsala do dějin českého Internetu několika činy vysoké záslužnosti. Tím prvním, a možná vůbec největším, bylo spuštění „portálu“ (tehdy se tomu tak neříkalo) Trafika.cz (snad už v roce 1998 nebo možná ještě dříve), kde se nalézaly internetové verze plných vydání všech předních českých deníků a několika dalších médií. Trafika byla jednou z prvních praktických ukázek užitečnosti Internetu pro normální lidi, spolu se Seznamem a Neviditelným psem, a tato zásluha je nehynoucí. Počítačoví nadšenci, odkojení BBSkami, přivinuli Internet na svou hruď okamžitě poté, co vznikl, ale běžným lidem, pro které je počítač nástroj na psaní dopisů, nějaké služby jako „gopher“ a „telnet“ logicky nic neříkaly a byly jim stejně užitečné jako elektronický mikroskop prodavačce z Delvity. Trafika.cz to však pomohla obrátit: všechny noviny, přístupné odkudkoli ze světa, veškeré archivy, kdykoli a zdarma. Mladá Fronta Dnes a Lidovky samozřejmě v Trafice nemohly být navždy, neboť tito vydavatelé mají pochopitelně v Internetu vlastní záměry, ovšem rozjezd jim poskytla dokonalý. Tak smutný konec si však Trafika nezasloužila: kdyby byla člověkem, řekli bychom, že zemřela neznámo kdy a je dnes pohřbená v hromadném hrobě.

Druhým významným činem M.I.A. bylo vytvoření internetového reklamního zastupitelství a de facto vytvoření „trhu“ internetové reklamy u nás. První samostatné bannery se objevily na Seznamu, a nedlouho poté také na našem Živě, ale byly to experimentální pokusy. M.I.A. k tomu ovšem přistoupila „vědecky“ a pořádně: zakoupila ve své době špičkový (a nehorázně drahý) systém na správu reklamních kampaní a začala fungovat jako mediální agentura – nakupovala a prodávala reklamní prostor, definovala základní pojmy, stanovila standard ve vyhodnocování kampaní atd. I zde lze říci, že nebýt M.I.A., proklopýtala by se internetová reklama k dnešnímu slušně vyspělému stavu mnohem později, a za to si přinejmenším od nás zaslouží ještě jeden věnec na hrobeček navíc.

Kromě těchto aktivit rozeběhla M.I.A. ještě několik vlastních projektů, které jí možná ublížily, neboť firmu příliš diverzifikovaly, vyvolaly konflikt zájmů s jejími zákazníky a nebyly výdělečné. Jedním byla Zmije, což byl ve své době docela zajímavý katalog. Ne, URL u Zmije nechybí omylem, jak se můžete přesvědčit – po zmiji nezbyl ani onen prach v hrobě, dokonce nikomu nestálo za to si doménu později spekulačně bloknout, třeba jen kvůli přesměrování. (O vzniku jména zmije.cz se traduje historka, o které nevím, zda je pravdivá, neboť je z třetí ruky – přišla návštěva do M.I.A. a ptala se po paní Malé slovy: „Je tu ta Malá z M.I.E.?“. A bylo to. Jestli to není pravda, je to alespoň hezky vymyšleno.) Další ve své době výraznou aktivitou byl Svět Namodro, kdysi jeden z nejčtenějších časopisů na českém Internetu. A ani na něj už nedáme URL, protože jej rovnou můžeme dát sem. Konečně je ještě rozumné zmínit službu Profese.cz, kdysi jednoho z předních hráčů v českém online recruitmentu (později prodáno).

Třetím činem, který má rovněž historický význam, je výstava Prague Internet World, která vlastně ukázala virtuální internetový svět ve fyzické podobě: náhle ti, kteří měli stránky, ukázali, že mohou mít i stánky, a okolnímu světu prozradili své od záře monitorů tváře a postavy pěkně zformované sezením za klávesnicí. PIW samozřejmě mohl být lepší, než byl, tak jako všechno, ale při pohledu zpět rozhodně obstál, když pomohl vytvořit představu o poněkud neuchopitelném internetovém podnikání jako o regulérním, významném a rostoucím „průmyslu“.

Milníkem v historii M.I.A. bylo pohlcení firmy Českým Telecomem (za dosud nezveřejněnou cenu, pravděpodobně v řádu desítek mil. Kč). Událo se na začátku roku 2000, tedy těsně před krachem bubliny, a bylo to skutečně za pět minut dvanáct i pro samotnou agenturu, neboť už tehdy bylo vidět, že hlavní směry podnikání firmy budou dost těžké. Trafiku, do které M.I.A. hodně investovala, už opouštěli hlavní hráči (MF Dnes jako první), neboť si budovali vlastní portály. Zmije definitivně ztratila ambici na první ligu, Svět Namodro se stal sbírkou obskurností (Dan promine) a zásadní vývoj byl na poli internetové reklamy. Ukázalo se, že čistě internetové mediazastupitelství je na trhu zbytné – Česko není Amerika a neuživí vlastní DoubleClick. Servery dovedou prodávat reklamu samy, a na druhé straně nakupují buď přímo klienti, nebo „obecné“ mediálky typu OMD, které se nespecializují jen na Internet; ten je neuživí. (Je pozoruhodné, že v té době vzniklo u nás hned několik internetových mediálních agentur, které se zuřivě rvaly o to nepatrné soustíčko. Samozřejmě jsou dnes také všechny po smrti).

Co chtěl Český Telecom akvizicí firmy získat, není jasné ani dnes a nebylo to ani tehdy, jak dotvrzuje tato tisková zpráva firmy. Firma měla jakési plány na ovládnutí českého Internetu, které ale nikdy nebyly dobře zformulované, a později byly ještě hůře provedené. Pokračovalo fungování mediazastupitelství, ale rychle ztrácelo podíl na trhu, na úkor přímých poskytovatelů obsahu - jako portály (Seznam, Atlas, Centrum, iDnes, Mobil Media, Cpress atd.) Tvůrčí tým pak připravil portál Quick, provázený zřejmě největší reklamní kampaní na internetovou aktivitu u nás, jaká kdy byla realizována (Quick stále funguje, ale nedostal se ani na dostřel od velké portálové trojky), a online časopis Svět Namodro se přerodil v neuvěřitelný galimatyáš zpráv, zpráviček, drbů, kuriozit, článků o úchylném sexu a fundovaných materiálů o počítačové bezpečnosti. Pro svou naprostou nestravitelnost byl později zrušen, stejně jako neslaný-nemastný pokus s výměnným systémem Kvantum, a to vše bylo provázeno postupným propouštěním personálu agentury i celé divize Imaginet, která měla tyto aktivity na starosti.

Čímž se dostáváme ke čtvrtému významu agentury M.I.A v historii českého Internetu: firma byla působištěm, líhní a výcvikovým táborem desítek významných postav českého Internetu, kteří dnes pokračují v jeho budování v desítkách dalších společností. A i přes mnohdy kontroverzní vnímání společnosti, jejích aktivit a některých významných představitelů firmy je nutné pohlížet na tuto firmu jako na jednoho z nejvýraznějších „hybatelů“ českého Internetu – a vzpomínat na ni v dobrém.

Diskuze (20) Další článek: 70 % emailů v roce 2004 budou spamy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,