Mezi papírem a Internetem: knihy tištěné na požádání

Největší americký distributor knih a zároveň řetězec knihkupectví bude nabízet knihy vytištěné na požádání.
Nejvýznamnější americká knižní společnost Barnes and Noble, působící v roli distributora, významného internetového prodejce knih (www.barnesandnoble.com, prakticky jediný významný konkurent Amazonu v knihách) a současně vlastníka mnoha desítek obřích knihkupectví po celé Americe, oznamuje, že od jara roku 2000 bude též nabízet knihy vytištěné na objednávku – jak na Internetu, tak ve svých kamenných obchodech. Technologii včetně výroby knih dodá IBM; to je docela zajímavé, protože firma zatím není známá jako producent nebo i integrátor technologií pro printing-on-demand.

Firma zatím nezveřejnila, v jakém rozpětí se budou pohybovat ceny těchto knih v porovnání s knihami tištěnými tradičními metodami (obvykle ofsetového tisku); lze ale očekávat, že budou minimálně ze začátku významně vyšší. Měla by to být ale velice významná pobídka pro nakladatele podnikající v oblasti specializovaných knih, které i v USA dosahují pár set kusů prodejů za rok. To je číslo, které neodůvodní vydání knihy ani v mnohem menší ČR, natož tak v rozlehlé Americe, kde takováto kniha prakticky nemá šanci se dostat do regálů knihkupectví. Předpokládá se, že tak jako má dnes Barnes and Noble na skladě hotové knižní výtisky od vydavatelů, bude mít pro printing-on-demand k dispozici jejich elektronické podklady, které v případě zákazníkova zájmu pošle do stroje. Nebude se tisknout v každém knihkupectví, ale v jednom centrálním místě v New Jersey; odtud se budou knihy distribuovat. Doprava papírové knihy na místo určení se tím tedy neřeší; ještě to není stále metoda „distribute and print“, ale „print and distribute“, alespoň ale na skladě nezůstávají ležáky.

Barnes and Noble rovněž plánuje – stejně jako další američtí vydavatelé, distributoři či prodejci knih – postupně také nabízet čistě elektronické verze knih, „eBooks“. Zatím chybí jednotný standard, proto se jich bude nabízet více – Adobe Acrobat (.pdf), Microsoft Reader a zřejmě nejvyspělejší formát Rocket eBook, za kterým ale nestojí velká firma.

Podle studií Barnes and Noble je v USA v současné době asi jeden milión knižních titulů označených jako „out-of-print“, tedy jako knihy, které sice někde existují v pár archivních kopiích, ale jinak k dispozici nejsou a vydavatel je nehodlá dotiskovat. Každý rok přibývá 90 000 nových titulů, které se do stavu out-of-print dostávají (samozřejmě se ale vydává odpovídající číslo nových titulů); to je obrovský potenciál knih, které právě z důvodu své nekomerčnosti mohou být skvěle zajímavé, ale které k dispozici nejsou. Barnes and Noble tedy vytvoří elektronickou databázi těchto knih nikoli z původních podkladů (elektronické sazby), která je velice různých standardů a prakticky nesjednotitelná, ale prostě tyto knihy oskenuje.

Velice podobně vypadá i český knižní trh – relativní čísla jsou navíc v porovnání s USA mnohem vyšší. Od sametové revoluce se u nás vytisklo odhadem 130 000 knižních titulů, a 90 % z nich je dnes nedostupných – to je 10 % americké hodnoty (!!!). O tyto publikace by zcela jistě byl značný zájem, ale dvě překážky jsou bohužel evidentní. První je fakt, že samotné „dostání se“ k těmto publikacím je úkol pro špičkového detektiva a archeologa současně; dalším krokem téměř nadpozemské obtížnosti je získání autorských práv pro tento specializovaný druh reedice, nedejbože pro šíření v elektronické podobě po Internetu. Na rozdíl od amerického autorského zákona, kde stačí souhlas vydavatele, musí být u nás uzavřena nová smlouva s autorem. Vztah českých vydavatelů k Internetu se sice postupně lepší, ale stále je mizerný – pamatuji si, když jsme chtěli na Vltavě prodávat kvalitní produkci vydavatelství Academia a byli jsme odmítnuti s tím, že se knihy Academie „přece nebudou prodávat na nějakém Internetu“. Již dostání se vůbec k právu takto vydávat a šířit „mrtvé“ knihy je tedy spojeno s mravenčím úsilím, které se téměř nemůže vrátit; pak ještě zbývá přenesení knihy do digitální podoby a její uložení, což také není zadarmo. Druhou velkou překážkou je pak cena knihy vytištěné na digitální tiskárně. Při ofsetovém tisku dosahují náklady na jednu černobílou potištěnou stránku běžného formátu a při obvyklém nákladu cca třiceti haléřů; spolu s dalšími náklady a obchodními rabaty pak celková cena knihy obvykle vychází okolo jedné koruny na stránku (stostránková kniha stává okolo stovky, dvousetstránková okolo dvou atd.). Digitální tisk je ovšem na nákladech stále zhruba desetkrát výše, což znamená, že by zákazník musel zaplatit za stostránkovou knihu, která byla před pěti lety na trhu a stála osmdesát korun, okolo tisícovky. Obávám se, že láska českého člověka ke knize tak velká není; pro Američana to samozřejmě problém, není, jednak k jeho příjmové hladině, jednak k tomu, že stostránková úzce specializovaná kniha stojí i dnes tak jako tak dvacet až třicet dolarů. Takže bude sto tisíc titulů českých knih pravděpodobně nadále ležet v pár stárnoucích kouscích v archívech.

Váš názor Další článek: Novell má to zlé za sebou, to těžké ale před sebou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,