Mezera mezi informatiky a ostatními

Co všechno se událo za dva roky! Zejména svět Internetu se rozkošatěl do neuvěřitelné šíře a moderní informační a komunikační technologie, ať to zní jakkoli omšele, mění svět. Po dvou letech je zde druhý rozhovor s Janem Műhlfeitem, generálním ředitelem Microsoftu ČR.
Jiří Hlavenka: Co všechno se událo za dva roky! Zejména svět Internetu se rozkošatěl do neuvěřitelné šíře a moderní informační a komunikační technologie, ať to zní jakkoli omšele, mění svět. Po dvou letech je zde druhý rozhovor s Janem Műhlfeitem, generálním ředitelem Microsoftu ČR: nejen o tom, jak k tomuto proměňování světa přispívá dnes možná nejvýznamnější společnost na této planetě.

Jiří Hlavenka: Od „partičky z Panské“ jste se rozrostli do pěkně velkého týmu. Kolik máte zaměstnanců a s jakým růstem?

Jan Műhlfeit: Microsoft ČR má nyní šedesát stálých zaměstnanců plus dvacet externistů na další podporu, na Slovensku 10+10 – takže celkem okolo stovky pracovníků v obou republikách. Tento rok jsme narostli o čtvrtinu – to je otázka povolení kvót z Microsoftu, daných růstem obratu i zisku. Letos plánujeme růst obratu o 10–15 % v amerických dolarech; jsem v tom nesmírně konzervativní, takže klidně může být výsledek podstatně lepší – máme zde problém roku 2000, který může vyvolat koncem roku obrovský, nečekaný hlad po softwaru. Zprávy ze světa hovoří, že by tento boom nastat mohl.

Jiří Hlavenka: Minulý měsíc byl vyřčen předběžný nález soudu v antimonopolním procesu proti Microsoftu. Má podle tebe Microsoft skutečně monopol?

Jan Műhlfeit: Softwarový průmysl je velice konkurenční a vstup na tento trh je umožněn téměř všem, kdo mají dobrý nápad. Náklady na vstup na tento trh jsou totiž bezprecedentně nízké. Jediné, co potřebujete mít, je chytrou hlavu a počítač. Případy z poslední doby, kterými je vznik mnoha nových internetových firem, jejichž kapitalizace vylétla během krátké doby do závratné výše, jsou toho nejlepším příkladem.

Domníváme se, že pokud má Microsoft dobré postavení na takto konkurenčním trhu, je to hlavně díky důvěře našich uživatelů, partnerů a investorů. Ani pan soudce ve svém nálezu nepopřel, že Microsoft přispěl mnoha inovacemi k rozvoji Internetu a během procesu nikdo nezpochybnil fakt, ze Microsoft kontinuálně snižuje ceny sofwaru. Všechny tyto okolnosti jsou v přímém rozporu klasické definice monopolu.

Domníváme se, že žádné instituce by neměly stanovovat, zda a co může firma inovovat. Ve volné soutěži musí platit, že nejvyšším soudcem je trh.

Jiří Hlavenka: Microsoft před pár týdny koupil firmu Visio, což byl dost překvapivý krok. Bude Visio jenom doplněk Office nebo hodlá jít Microsoft i do dalších vertikálních aplikací, jako jsou systémy CAD?

Jan Műhlfeit: V první fázi je to určitě doplněk Office, aby rodina byla úplná – tento produkt nám chyběl a já sám jsem ho používal. Je to podobné, jako co udělal Microsoft s FrontPage – také koupil cizí produkt a začlenil jej do rodiny Office. Co se bude dít dál? Nemyslím, že by Microsoft chtěl brzy jít do nějakých velkých programových systémů, nicméně je to hodně otázka zájmu zákazníků o tyto produkty.

Jiří Hlavenka: Nedávno jste ohlásili významnou spolupráci s Atlas.cz a výsledkem je „portál“ msn.atlas.cz; lze k tomu říci více?

Jan Műhlfeit: Je to model, který byl zvolený pro jednotlivé země východní Evropy, není to česká specialita. Je možné, že budeme první na světě, jako se nám to už jednou podařilo s propojením obchodních jednotek „retail“ a „OEM“.

Jiří Hlavenka: Softwarové pirátství vás samozřejmě hodně bolí a často tento problém zmiňujete. Před chvílí jsi uvedl, že z vašich partnerů se skvěle daří například AutoContu předinstalovávat Office na své počítače, tj. prodávat tyto stroje již s předinstalovaným legálním kancelářským balíkem, přesvědčovat zákazníky, což určitě není lehké. Jak dovedete firmy, které vám takto v antipirátském tažení pomohou, ocenit a ostatní motivovat?

Jan Műhlfeit: AutoCont nemá žádné speciální ceny na tento software, podporu děláme hlavně marketingem. Konkrétně v tomto příkladě děláme marketing spolu s nimi, pořádáme řadu společných akcí – ve výsledku pak tato firma dovede předinstalovat na něco mezi 30–50 % počítačů Office, což je výborné a profitují z toho obě strany.

Jiří Hlavenka: Co rok, nebo co půl roku, to další nový, výrazný trend v oblasti Internetu, kam také silně investujete. Teď je to třeba „mobile computing“ nebo „mobile commerce“, za půl roku to bude zase něco jiného – jaký hlavní, silný trend vidí Microsoft a do čeho bude investovat, na co se soustředí?

Jan Műhlfeit: Role Microsoftu v Internetu je zcela jednoznačně role hráče, který poskytuje platformu – jak na serveru, tak na desktopu (Explorer, Outlook). Naše vize je, že všechny elektronické výrobky budou mít stejné uživatelské rozhraní, nejlépe Windows; za tím kráčíme a věříme, že se nám to jednou podaří. Kupoval jsem si teď různou elektroniku a od jednoho výrobce to má různé uživatelské rozhraní. I pro člověka, který má technické vzdělání, je celkem obtížné ovládání zvládnout, vše si zapamatovat.

K sázkám na mnoho „internetových koňů“, k velké diverzifikaci: dělají to všechny silné firmy. Nyní dochází k tomu, čemu se říká „paradigm shift“, dochází k úplně zásadní, převratné změně ekonomiky i života. Cílem je vsadit na toho koně, který vás k cíli doveze nejdříve, ale protože to dopředu nikdo neví, musíte mít sázek víc – s tím se nedá nic dělat. Myslím, že za deset let už budou věci jasné, ale věc, která nás nejvíce trápí v současné době, je šířka pásma. Produkty máme připravené, ale šíře pásma zde není – proto tolik investujeme do telekomů, dáváme jim peníze, aby se infrastruktura mohla co nejrychleji vybudovat. Druhou velkou překážkou je to, že talentovaných lidí, kteří jsou schopni psát dobrý software a jsou schopni vidět za roh, je konečný počet – i na světě. Jsme – a nejen my – limitovaní intelektuálním kapitálem, který je k dispozici; finanční kapitál máme.

Jiří Hlavenka: Nepomůže otevírání center v místě, kde špičkoví programátoři žijí, v Indii, v Rusku?

Jan Műhlfeit: Samozřejmě, to děláme – Indie, Izrael, Rusko, to jsou místa, kde žijí talentovaní programátoři. V těchto zemích už svá vývojová místa máme, dělají to i ostatní.

Jiří Hlavenka: Kromě platformy a základního softwaru máte na Internetu řadu koncových aplikací, jako je třeba Carpoint, Expedia, Investor atd. Není zde konflikt zájmů v tom, že zároveň provozujete tyto aplikace a zároveň prodáváte technologie jejich konkurentům?

Jan Műhlfeit: Vždycky, když je firma „proaktivní“, tak to takto dopadne; vytváříme aplikace, abychom si sami pomohli ve firmě a abychom ukázali, že to jde. Myslím, že vývoj ukáže další směr – tam, kde by to mohlo příliš vadit, jsme ochotni se těchto věcí zbavit, prodat; už jsme to také několikrát udělali. Platforma je pro nás prioritní věcí, popřípadě základní aplikace nad ní.

Jiří Hlavenka: Co nejvíc chybí Internetu u nás?

Jan Műhlfeit: Nemyslím, že mu něco podstatného chybí v oblasti technické, i když určitě je co zlepšovat a přinášet. Co je ale zoufale nedostatečné, je popularizace v masmédiích, nevěnuje se tomu televize a pořádně ani deníky, a když napíší, tak špatně …

Jiří Hlavenka: Ona je to ale jejich konkurence, ne?

Jan Műhlfeit: Svým způsobem ano, ale vždy tyto věci můžeš brát buď jako konkurenci, nebo jako příležitost, jako možnost publikovat někde jinde, dělat televizi někde jinde – věřím, že až se pásmo rozšíří, bude televize u nás i na Internetu. Jenomže tady narážíš vůbec na vedení tohoto státu: jsem přesvědčený, že naše cesta by měla být podobná jako třeba u Irska, otevřít stát investorům a novým podnětům, dělat věci s vysokou přidanou hodnotou a nesnažit se zabetonovat si to své, nedělat to, že nepíšu o Internetu, protože mě jaksi konkuruje. Ta šance tady pořád ještě existuje – všeobecná vzdělanost u nás je vyšší než v Irsku, kreativita lidí mimořádná, ale je důležité, aby to stát podporoval.

Jiří Hlavenka: Co ale může dělat vláda konkrétně pro elektronickou komerci? Neměla by spíše od ní dát ruce pryč, neovlivňovat ji, aby ji nebrzdila?

Jan Műhlfeit: Jsou to stoprocentně zákony: elektronický podpis, certifikační autorita. Je ale dobré říct, že v tom zase nejsme tak pozadu – i ostatní státy Evropské unie s tím teprve začaly. Návrh těchto zákonů by měl přijít od technologických firem, protože ty přesně znají podstatu věci a vidí dopředu, ale pak musí poslanci zvednout ruku, nesmí to ležet ladem v parlamentu.

Jiří Hlavenka: Populární téma posledních dnů jsou programy, i třeba kancelářské balíky zdarma (viz Sun a jeho Star Office). Jaká je odpověď Microsoftu?

Jan Műhlfeit: Sun jako komerční organizace je jedna firma a Linux druhá. Pokud nedělám v charitativní organizaci, dělám práci pro profit. To platilo a platit bude a neumím si představit, na čem budou provozovatelé free softwaru vydělávat. Dneska slyším od zákazníků: Linux je dobrá věc, ale musím tady mít 24 hodin studenta, který tomu jediný široko daleko rozumí.

Já to nepodceňuju, ale v okamžiku, jakmile na této platformě vzniknou firmy, které se tím budou chtít dobře živit – Red Hat je ten případ – tak se z toho stane normální, standardní soupeření s námi a bude to v pořádku. A tam je důležité, kdo bude mít víc a jak kvalitních aplikací, které budou komerční. Výchozí pozici máme lepší my; Linux rozhodně nepodceňuju a co je na tomto modelu úžasné, že se dá dnes vstoupit na trh s velice nízkými prvotními náklady, kdokoli na světě může napsat skvělý software a mít hned úspěch, může soupeřit s firmou jako je Microsoft.

Jiří Hlavenka: Když už pomineme Linux, nehrozí konkurence od Sunu, to je silná komerční firma?

Jan Műhlfeit: Sun umí dělat dobře hardware, což my tak dobře neumíme; musí ukázat, jak umí dobře dělat software. Ostatně se Star Office už to jednou takto zkoušela firma IBM, a taky to nijak nedopadlo.

Jiří Hlavenka: Dovedete si představit, že vyrábíte i aplikace jako jsou třeba podnikové informační systémy? Takový „SAP od Microsoftu“ by jistě nezněl špatně; zastaví se někde v expanzi Microsoft?

Jan Műhlfeit: Domnívám se a mám dost interních informací k tomu, abych řekl, že se to nestane. Jedna z našich silných zbraní například u SQL Serveru proti Oraclu, která pomůže k tomu, že ten Oracle porazíme, že je vytlačíme u třetích firem. Oracle má Oracle Financials a my je nemáme – to je odpověď.

Jiří Hlavenka: Je tu zase nová verze kancelářského balíku, zdokonalování už přebohatého produktu. Proč mají lidé upgradovat na Office 2000?

Jan Műhlfeit: Za první měsíc jsme u nás prodali 30 000 licencí Office, polovina byly upgrady. Lidé pořád upgradují, i když třeba občas překročí verzi. Office je dneska sice stolní produkt, ale začíná hrát inteligentního klienta v prostředí knowledge managementu, překračuje hranici stolního produktu. Souhlasím s tím, že každý uživatel využije Office na 10–15 %, ale u každého je to jiných 10–15 %, proto je produkt tak komplexní a bohatý jako je.

Navíc jsme velice přiblížili cenu Office Premium (nejbohatšího balíku) ceně Office Standardu – připlatíte si asi 1 500 a máte čtyři nové aplikace. A má to výsledky – dnes se 45 % prodejů vztahuje na bohaté balíky, Professional a Premium. Lidé, i na tomto cenově citlivém trhu, chtějí za stejné peníze více softwaru.

Jiří Hlavenka: Kam bys doporučil Windows 2000, jaký je hlavní důvod proti Windows 98?

Jan Műhlfeit: Jednoznačně kamkoli do firem, kamkoli tam, kde se dělá byznys, kde je potřeba bezpečnost, robustnost. Funguje Plug&Play u periferií, funguje dokonale vzdálený přístup u notebooků – to, co správce počítačového vybavení u firmy potřebuje. Návrat investice u Windows 2000 máme dobře spočítaný a předpokládáme, že to bude obrovsky úspěšný operační systém. Samozřejmě hladkost přechodu na novou verzi závisí na tom, jak staré máte železo – je to velký skok dopředu a čím zastaralejší počítače, tím větší problémy budou, ale tak to bude vždy, s tím se nedá nic dělat.

Jiří Hlavenka: Všechny vaše zprávy a výzkumy – ale také od jiných dodavatelů informačních technologií – ukazují, že návratnost investicí do IT je rychlá, až mimořádně snadná. Proč se tedy neinvestuje více, vždyť na jasně návratové projekty není obtížné získat financování?

Jan Műhlfeit: Problém vidím v tom, že se v minulých letech informační technologie nakupovaly až překotně, ale lidé v podnicích se je nenaučili využívat – takže k té návratnosti nedošlo a nedůvěra zůstává. My často v našich prezentacích nyní používáme Microsoft jako příklad efektivního fungování firmy – jsme jedna z nejúspěšnějších firem na světě a sami tyto systémy používáme, tento příklad firmy velmi zajímá. Takže problém je v tom, jak naučit firmy využívat systémy, které už mají.

Jiří Hlavenka: Mohl by ses pokusit „zkondenzovat“ tato doporučení do pár vět? Co bys doporučil šéfovi firmy?

Jan Műhlfeit: Aby si přečetl novou knihu od Gatese – zcela vážně. Ta kniha není o technologiích, je o byznysu, a jsou tam otázky, které by si měl šéf firmy klást a jsou tam zodpovězeny na příkladech. Kniha není žádná propagace Gatese či Microsoftu, je to jedna z prvních knih vůbec, která učí šéfy firem, jak využívat informační technologie jako konkurenční výhodu. Šéfové firem skutečně vůbec nevědí, že něco takového existuje či může být, jejich ovlivňování je ale velice těžké a v podstatě se musí dělat systémem „jeden na jednoho“, osobním příkladem, osobním sdělením.

Firmy v informačních technologiích jsou nesmírně daleko v tom, jak umějí samy využívat tyto technologie ke svému prospěchu; i u nás jsme skutečně na světové úrovni, je tu všechno, co je venku. Trošku jsme v branži ostatním utekli, ale jsme na ostatních odvětvích závislí – takže musíme tuto mezeru pomoci sami zacelit.

Zdroj: Computer 23/99

Diskuze (13) Další článek: Skutečně malý počítač

Témata článku: Microsoft, Ovlivňování, Komerční let, Lady, Konkurenční platforma, Silná konkurence, Microsoft Office 2013, Microsoft Office 2010, Efektivní fungování, Expedia, Mezera, OST, Nový výraz, Carpoint, Microsoft Office 365, Dobrý výsledek, Konečný počet, Silný trend, Televize v mobilu, Zprávy televize Nova, Předběžný návrh, Povolená hranice, Dobré místo, Informatik, Překvapivý krok



Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy

Jakub Čížek
VýpadekFacebookSociální sítě
Jak zkrotit běžící procesy ve Windows? Našli jsme 7 nejlepších bezplatných nástrojů

Jak zkrotit běžící procesy ve Windows? Našli jsme 7 nejlepších bezplatných nástrojů

** V operačním systému Windows běží desítky procesů ** Pomocí k tomu určených nástrojů je můžete dostat pod kontrolu ** Našli jsme 7 nejlepších bezplatných aplikací

Karel Kilián
TipyNejlepší programyWindows
Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

** Nelibí se vám, když cizí lidé okukují váš dům? ** Všechny mapové aplikace nabízejí možnost rozmazání snímku ** Máme návod pro Apple Maps, Bing Maps, Mapy Google a Mapy.cz

Karel Kilián
SoukromíNávodyMapy
Pozor na AliExpress. Aby byl pořád levný, musíte zvolit správný způsob dopravy

Pozor na AliExpress. Aby byl pořád levný, musíte zvolit správný způsob dopravy

** Už několik měsíců platí nová daňová pravidla pro zásilky nejen z Asie ** Tkaničky z AliExpressu mohou být stále laciné ** Musíte ale zvolit správného dopravce, jinak poště zaplatíte 150 Kč

Jakub Čížek
E-shopyAliExpress