Když Meta v únoru zveřejnila hospodářské výsledky, ze kterých vyplynulo, že po dlouhém rekordním období firmě začal mírně klesat zisk, investoři začali panikařit. Co však přišlo nyní, je daleko horší. Společnosti Meta Platforms v posledním čtvrtletí klesl zisk o dalších 36 procent a poprvé v historii i tržby.
Poprvé v historii je myšleno od dob fungování Facebooku, samotný mateřský subjekt existuje příliš krátce na to, aby jej bylo možné hodnotit samostatně.
Když se podíváme na konkrétní čísla, tak firma za poslední období hlásí čistý zisk 6,69 miliardy dolarů (propad o 36 procent) a tržby 28,82 miliardy dolarů (propad o jedno procento). Divize The Reality Labs, která se zabývá tvorbou Metaversa, na který sází šéf společnosti Mark Zuckberberg, ztratila 2,8 miliardy dolarů.
Pokles tržeb byl očekáván, jak již bylo zmíněno, už předchozí kvartál pro Metu nebyl nijak zvlášť úspěšný a už tehdy existovaly známky začínající ekonomické krize. Pokles zisku o 36 procent je nicméně ohromný, a co hůř, Meta při prezentaci výsledků varovala, že příští období bude zřejmě ještě horší.
Viníkem jsou reklamy, inflace i TikTok
V případě Mety nelze určit jeden konkrétní faktor, proč k propadu ukazatelů došlo. Je to kombinace několik jevů, se kterými se perou i další technologické firmy.
Jednak za to může změna správy reklam na iOS, kvůli kterým inzerce na iPhonech výrazně méně vydělává. Meta v důsledku této změny jen za poslední rok ztratila 10 miliard dolarů. Navíc kvůli hrozbě ekonomické recese firmy obecně omezují investování do reklam.
K tomu lze přiřadit rostoucí inflaci, která celosvětově láme rekordy a silný dolar.
Meta také řeší rostoucí konkurenci v podobě TikToku, který pomalu ale jistě přebírá štafetu nejoblíbenější světové sociální sítě. S tím se firma snaží bojovat úpravami Facebooku a Instagramu, stále více je zaměřuje na krátká videa. Šéf Instagramu dokonce jen před pár dny uvedl, že síť bude brzy primárně o videích, nikoliv o obrázcích.
Facebook ovšem lidi stále láká, což je dobrá zpráva pro Metu. V posledním čtvrtletí počet jeho denních uživatelů vyrostl o 3 procenta na 1,97 miliardy, což předčilo očekávání. Celkem všechny aplikace – Facebook, Messenger, Instagramu a WhasApp používá denně 2,88 miliardy dolarů. Zuckerberg tvrdí, že je to právě díky většímu důrazu na videa. I tak ale plánuje v rámci úspor omezit nábor nových lidí napříč firmou.