Megatest: Špičkové AGP grafiky pro starší počítače

Přestože se ještě do nedávna zdálo, že grafickým kartám do stařičkého AGP slotu definitivně odzvonilo, rozhodli se výrobci grafických karet s čipy nVidia právě pro něj uvést karty GeForce 7600 GT a 7600 GS. Jak změnil příchod dvou novinek s výborným poměrem výkon/cena situaci na poli stávajících AGP karet? Má jejich koupě smysl? V první části velkého testu si představíme šestici nejvýkonnějších grafických karet, které dnes ještě do AGP slotu seženete.
Megatest: Špičkové AGP grafiky pro starší počítače
Kapitoly článku

Sapphire Radeon X800 GTO 256 MB AGP

Klepněte pro větší obrázek

Tento Radeon s jádrem R480 je velmi oblíbenou kartou pro svou vysokou přetaktovatelnost, zvláště podaří-li se vám odemknout 4 nevyužité pixel pipeline. Výkon Radeonu X850 XT, který má stejné jádro, z něj však nedostanete kvůli pomalejším 2,0 ns pamětem (X850 XT má 1,6 ns). Tato karta může mnoho hráčů odradit díky chybějícímu shader modelu 3.0, bez kterého nelze u her zapnout řadu efektů včetně HDR (dynamické osvětlování). Radeon X800 GTO v podání firmy Sapphire má středně hlučný ventilátor, jehož otáčky ale jdou díky utilitě ATI Tool snížit. K této grafické kartě je dodávána kompletní kabeláž a softwarový DVD přehrávač CyberLink PowerDVD 6. Nechybí ani DVD se čtyřmi ukázkami her (Brother in Arms: Road to Hill 30, Prince of Persia: Warrior Within, Tony Hawk’s Underground 2 a Richard Burns Rally), z nichž si můžete vybrat dvě, které se po zadání přiložených kódů stanou hrami plnými.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Sapphire Radeon X800 GTO
4 147 Kč s DPH
100Mega Distribution
www.100megadistribution.cz
Velikost a typ pamětí 256 MB DDR3
Latence a výrobce pamětí 2,0 ns Samsung BGA
Frekvence jádra [MHz] 400
Frekvence pamětí efektivně [MHz] 984
Propustnost pamětí [GB/s] 31,5
Rychlost transformací [trojúhelníků/s] 600 milionů
Max. fillrate (multi-texturing) [Mtx/s] 4 800
Grafický čip R480
Výrobní proces 130 nm low-k (TSMC)
Počet tranzistorů 160 milionů
Šířka paměťové sběrnice 256 b
Počet pixel/vertex shaderů 12/6
Textur/pixelů/Z-vzorků za takt 12/12/12
Vertex shader 2.0
Pixel shader 2.0b
Anti-aliasing 2× 4× MSAA 6× Sparse, 4× 8× 12× Temporal AA, Adaptive AA
Anizotropní filtrování maximálně 16:1, trilineární + anizotropní
Integrované RAMDAC 2× 400 MHz, 10b
Výstupy a vstupy S-Video
Sběrnice PEG ×16
Příslušenství Kompozitní výstup, komponentní výstup, D-Sub do DVI adaptér, 2× velký Molex redukce, cinch–cinch kabel, S-Video–S-Video kabel
Software CyberLink PowerDVD 6 2CH
Hry Možnost výběru dvou plných her
Subjektivní hlučnost středně hlučná
Otáčky ventilátoru lze regulovat programem ATI Tool

 

Sapphire Radeon X1600 Pro 512 MB AGP

Klepněte pro větší obrázek

Další karta z dílny ATI se již může pochlubit shader modelem 3.0, který využijete v modernějších hrách. Měli jsme k dispozici pouze její 512 MB verzi, která má však stejný reálný výkon jako běžnější a o 500 Kč levnější 256 MB verze. Je tomu tak, protože u takto výkonné karty nemáte 512 MB videopaměti vůbec šanci využít. Radeon X1600 je odvozen od Radeonu X1900, který má hodně společného s grafickou kartou v herní konzoli Xbox 360 od Microsoftu. Radeon X1600 je vlastně čtvrtinou X1900. Má tedy na dnešní dobu velmi dobrých dvanáct prováděcích jednotek pro pixel shadery, ale jen čtyři vykreslovací jednotky (RBE). To znamená jediné - Radeon X1600 bude vzhledem ke své ceně excelovat v moderních hrách s hustým použitím shaderů. Naopak ve hrách náročných na hrubý výkon (přesněji fill-rate, například Unreal Tournament 2004) oslnivý výkon nečekejte. Originální chladič od Sapphire je sice mírně hlučný, ale opět lze jeho otáčky podle potřeby snížit na přijatelnou úroveň díky programu ATI Tool.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sapphire Radeon X1600 Pro
4 097 Kč s DPH
100Mega Distribution
www.100megadistribution.cz
Velikost a typ pamětí 512 MB DDR2
Latence a výrobce pamětí 2,5 ns Infineon BGA
Frekvence jádra [MHz] 500
Frekvence pamětí efektivně [MHz] 810
Propustnost pamětí [GB/s] 13,0
Rychlost transformací [trojúhelníků/s] 738 milionů
Max. fillrate (multi-texturing) [Mtx/s] 2 000
Grafický čip RV530
Výrobní proces 90 nm (TSMC)
Počet tranzistorů 157 milionů
Šířka paměťové sběrnice 128 b
Počet pixel/vertex shaderů 4(12)/5
Textur/pixelů/Z-vzorků za takt 4/4/8
Vertex shader 3.0
Pixel shader 3.0
Anti-aliasing 2× 4× MSAA 6× Sparse, 4× 8× 12× Temporal AA, Adaptive AA
Anizotropní filtrování max. 16:1, trilineární + HQ anizotropní
Integrované RAMDAC 2× 400 MHz, 10b
Výstupy a vstupy S-Video
Sběrnice PEG ×16
Příslušenství Kompozitní výstup, komponentní výstup, D-Sub do DVI adaptér, malý + velký Molex redukce, cinch–cinch kabel, S-Video–S-Video kabel
Software CyberLink PowerDVD 6 2CH
Hry Možnost výběru dvou plných her
Subjektivní hlučnost mírně hlučná
Otáčky ventilátoru lze regulovat programem ATI Tool

Témata článku: Software, Video, Grafik, Sapphire, Warrior, Grafika, Grafický výstup, Cyberlink, Trackmania, MEG, Závodní simulátor, M/s, Dobrá latence, AGP, Arms, Oslnivý výkon, Graf, Prince of Persia, Cinch, Trilinear, Vertex, Hawk, GeForce, Underground, Nvidia



6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma
Helena Vyplelová
Fotografický software
Velký test Wi-Fi 6 routerů do 3 000 Kč. Hodnotili jsme rychlost, pokrytí, příkon i další vlastnosti

Velký test Wi-Fi 6 routerů do 3 000 Kč. Hodnotili jsme rychlost, pokrytí, příkon i další vlastnosti

Ceny Wi-Fi routerů podporujících nový Wi-Fi standard 802.11ax už klesly natolik, že se s nákupem nového routeru vyplatí na Wi-Fi 6 přejít, i když zatím ještě nemáte žádné zařízení, které by Wi-Fi 6 podporovalo.

Antonín Trčálek
RouterWi-FiTesty
Vývojář objevil po 25 letech nový easter egg ve Windows 95
Markéta Mikešová
Operační systémyWindows
Paradise Lost: simulátor nudy v nacistickém bunkru | Recenze

Paradise Lost: simulátor nudy v nacistickém bunkru | Recenze

O tom, že poflakování se v nacistickím bunkru není zrovna legrace, se nás snaží přesvědčit nová atmosférická adventura.

Ladislav Novák
RecenzeAdventury
Nová generace Apple TV přinese i přepracovaný dálkový ovladač
Karel Javůrek
Apple TVAppleHD přehrávače
Programování elektroniky: Postavíme si levný 2D LiDAR za pár kaček

Programování elektroniky: Postavíme si levný 2D LiDAR za pár kaček

** Jak fungují laserové dálkoměry a jak kreslí mapu ** Dnes si ho postavíme s pomocí servomotoru a TF-Luna ** Aplikace na PC bude kreslit mapu místnosti

Jakub Čížek
Pojďme programovat elektronikuLaser