Nové grafické karty nVidia GeForce 7600 GT a 7600 GS vzbudily oprávněný rozruch. Většina počítačů se slotem AGP může s novou grafikou totiž ještě překvapit. Jak si vedou dvě novinky ve srovnání se staršími produkty od nVidie i od ATI se dozvíte v druhé části testu. Jestiže jste doposud neplánovali vylepšení staršího počítače, tento článek vás možná nahlodá. A pokud se již déle rozhodujete o vylepšení svého postaršího PC, bude vám vítaným průvodcem.
Koncepce testu
Když jsme na konci minulého roku ve velkém testu 16 grafických karet psali o poslední bitvě o AGP, nečekali jsme, že výrobci ještě nějaké nové karty pro tento stařičký slot vydají. Přesto se tak stalo, což svědčí o tom, že AGP ještě není definitivně mrtvé. Přestože jsou základní desky s grafickým slotem PCI Express na trhu poměrně dlouho, stále se ještě najde velký počet uživatelů s výkonným procesorem a deskou se slotem AGP. Právě těm se pro zvýšení grafického výkonu nevyplatí obměnit celou sestavu a jako řešení se nabízí koupě grafické karty do AGP. Problémem je ale již velmi chudá nabídka výkonnějších grafik, stejně jako jejich vyšší cena ve srovnání s PCIe grafikami kvůli rozdílnému rozvržení desky a nutnosti přidat převodník mezi PCIe a AGP rozhraním (tzv. HSI můstek).
Pokud nechcete hledat AGP grafiku po bazarech a inzerátech, máte ve vyšší třídě na výběr mezi pouhými šesti modely. Jsou jimi GeForce 6600 GT, 7800 GS, Radeon X800 GTO, X1600 Pro a nově také Geforce 7600 GS a GT. Právě těchto šest modelů se zúčastnilo našeho podrobného testu, a to konkrétně tyto karty:
- Asus GeForce 6600 GT 128 MB AGP
- MSI GeForce 7600 GS 256 MB AGP
- Leadtek GeForce 7600 GT 256 MB AGP
- MSI GeForce 7800 GS 256 MB AGP
- Sapphire Radeon X1600 Pro 512 MB AGP
- Sapphire Radeon X800 GTO 256 MB AGP
Jednotlivé karty jsme si se spoustou fotografií představili v první části testu. Teď nás čeká ta zajímavější a záživnější část.
Srovnání parametrů a výbavy jednotlivých karet:
|
Asus GeForce 6600 GT |
MSI GeForce 7600 GS |
Leadtek GeForce 7600 GT |
MSI GeForce 7800 GS |
Sapphire Radeon X1600 Pro |
Sapphire Radeon X800 GTO |
Velikost a typ pamětí |
128 MB DDR3 |
256 MB DDR2 |
256 MB DDR3 |
256 MB DDR3 |
512 MB DDR2 |
256 MB DDR3 |
Latence a výrobce pamětí |
1,6 ns Samsung BGA |
2,0 ns Hynix BGA |
1,4 ns Samsung BGA |
1,4 ns Samsung BGA |
2,5 ns Infineon BGA |
2,0 ns Samsung BGA |
Frekvence jádra [MHz] |
500 |
400 |
560 |
375 |
500 |
400 |
Frekvence pamětí efektivně [MHz] |
1 000 |
800 |
1 400 |
1 200 |
810 |
984 |
Propustnost pamětí [GB/s] |
16,0 |
12,8 |
44,8 |
38,4 |
13,0 |
31,5 |
Rychlost transformací [trojúhelníků/s] |
375 milionů |
500 milionů |
700 milionů |
563 milionů |
738 milionů |
600 milionů |
Max. fillrate (multi-texturing) [Mtx/s] |
2 000 |
3 200 |
4 480 |
3 000 |
2 000 |
4 800 |
Grafický čip |
NV43 |
G73 |
G73 |
G70 |
RV530 |
R480 |
Výrobní proces |
110 nm (TSMC) |
90 nm (TSMC) |
90 nm (TSMC) |
110 nm (TSMC) |
90 nm (TSMC) |
130 nm low-k (TSMC) |
Počet tranzistorů |
143 milionů |
177 milionů |
177 milionů |
300 milionů |
157 milionů |
160 milionů |
Šířka paměťové sběrnice |
128 b |
128 b |
128 b |
256 b |
128 b |
256 b |
Počet pixel/vertex shaderů |
8/3 |
12/5 |
12/5 |
16/6 |
4(12)/5 |
12/6 |
Textur/pixelů/Z-vzorků za takt |
8/4/8 |
12/8/16 |
12/8/16 |
16/8/16 |
4/4/8 |
12/12/12 |
Vertex shader |
3.0 |
3.0 |
3.0 |
3.0 |
3.0 |
2.0 |
Pixel shader |
3.0 |
3.0 |
3.0 |
3.0 |
3.0 |
2.0b |
Anti-aliasing |
2× 4× RG MSAA, 8× OG SSAA (2×) + OG MSAA (4×) |
2× 4× RG MSAA, 8× OG SSAA (2×) + OG MSAA (4×), TrAA |
2× 4× RG MSAA, 8× OG SSAA (2×) + OG MSAA (4×), TrAA |
2× 4× RG MSAA, 8× OG SSAA (2×) + OG MSAA (4×), TrAA |
2× 4× MSAA 6× Sparse, 4× 8× 12× Temporal AA, Adaptive AA |
2× 4× MSAA 6× Sparse, 4× 8× 12× Temporal AA, Adaptive AA |
Anizotropní filtrování |
max. 16:1, trilineární + anizotropní |
max. 16:1, trilineární + anizotropní |
max. 16:1, trilineární + anizotropní |
max. 16:1, trilineární + anizotropní |
max. 16:1, trilineární + HQ anizotropní |
maximálně 16:1, trilineární + anizotropní |
Integrované RAMDAC |
2× 400 MHz, 12b |
2× 400 MHz, 12b |
2× 400 MHz, 12b |
2× 400 MHz, 12b |
2× 400 MHz, 10b |
2× 400 MHz, 10b |
Výstupy a vstupy |
S-Video |
HDTV výstup |
HDTV výstup |
HDTV výstup |
S-Video |
S-Video |
Sběrnice |
PEG ×16 |
PEG ×16 |
PEG ×16 |
PEG ×16 |
PEG ×16 |
PEG ×16 |
Příslušenství |
Komponentní a S-Video výstup, D-Sub do DVI adaptér, S-Video–S-Video kabel |
Komponentní a S-Video výstup, D-Sub do DVI adaptér, S-Video–S-Video kabel |
Kompozitní a S-Video výstup, D-Sub do DVI adaptér |
D-Sub do DVI adaptér, S-Video–S-Video kabel |
Kompozitní výstup, komponentní výstup, D-Sub do DVI adaptér, malý + velký Molex redukce, cinch–cinch kabel, S-Video–S-Video kabel |
Kompozitní výstup, komponentní výstup, D-Sub do DVI adaptér, 2× velký Molex redukce, cinch–cinch kabel, S-Video–S-Video kabel |
Software |
– |
CyberLink StarCinema, Star2Go |
CyberLink PowerDVD 6 |
CyberLink PowerCinema, Power2Go |
CyberLink PowerDVD 6 2CH |
CyberLink PowerDVD 6 2CH |
Hry |
– |
– |
Trackmania Nations, Serious Sam 2 |
GT Legends |
Možnost výběru dvou plných her |
Možnost výběru dvou plných her |
Cena |
3 969 Kč |
4 582 Kč |
5 581 Kč |
9 136 Kč |
4 097 Kč |
4 147 Kč |
Testovací sestava a použité testy
Hardware |
Procesor |
Intel Pentium 4 630 3,6 GHz, 2 MB cache, Prescott |
Základní deska |
MSI 865GM3-VB (Intel 865G + ICH5) |
Paměť |
2× 512 MB DDR400 Corsair, 2-3-3-8T |
Pevný disk |
Seagate Barracuda 7200.7, 160 GB, 7 200 ot./min, 8 MB cache, SATA |
Napájecí zdroj |
480 W Hiper (480 W, 12V1: 18A 12V2: 16A) |
Ovladače, software |
Operační systém a DirectX |
Windows XP Professional SP2, DirectX 9.0c |
Ovladače |
nVidia ForceWare 91.32 pro karty GeForce |
|
ATI Catalyst 6.7 pro karty Radeon |
Teoretické testy |
3DMark06 |
|
3DMark05 patch 1.2.0 |
3Dmark03 build 3.6.0 |
Aquamark 3 |
Herní testy |
Battlefield 2 |
|
Call of Duty 2 |
Doom 3 |
F.E.A.R. |
Far Cry 1.33 |
Half-Life 2 |
Half-Life 2: Lost Coast |
Heroes of Might and Magic V |
Chronicles of Riddick: EFBB |
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles |
Painkiller: Battle Out of Hell |
Quake 4 |
Richard Burns Rally |
Serious Sam 2 |
Splinter Cell: Chaos Theory |
The Elder Scrolls: Oblivion |
Unreal Tournament 2004 |
X3: Reunion |
V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrováním, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechána na implicitních hodnotách