Megatest grafických karet pomocí Unreal Tournament 2003

Většinou se počítačovým hrám nevěnujeme, ale v případě Unreal Tournament 2003 jsme se však rozhodli udělat výjimku. Důvod je prostý, nejedná se jen o skvělou hru, ale také perfektní benchmark s kterým do budoucna budeme testovat jak grafické karty, tak procesory.

Unreal Engine 2003 - mnoho povyku pro nic?

Unreal Tournament 2003 je typickým představitelem právě nastupující generace 3D stříleček. Hra je vybavena novým a od základů přepracovaným "3D enginem", který jistě nebude použit jen ve vlastním Unreal Tournamentu 2003, ale i v mnohých připravovaných hrách budoucnosti (licencemi slavného Quake Enginu si tým IDsoftware vydělal více, než svými, byť velmi populárními, hrami).

Poznámka: S dlouho očekávaným pokračováním Unreal Enginu se snad bude moci rovnat jen zase Doom III od IDsoftware, ale ten se objeví až někdy na začátku příštího roku.

A co je důvodem toho, že se výkon PC často posuzuje podle hodnoty "fps" (frames per second) v některých počítačových 3D hrách? Je to dáno tím že:

  • často se jedná o ten nejkvalitnejší kód, jež je vůbec k dispozici (programový kód "grafického enginu" musí být ze své podstaty tak efektivní, aby "vyždímal" z dostupného hardwaru maximum, navíc se často počítá i s jeho škalováním do budoucna),
  • 3D hry patří mezi největší "žrouty" výkonu. Výkon 3D akcelerace je navíc dobře měřitelný a pokud se ho nedostává, je provozování dané aplikace téměř nemožné (narozdíl od nenáročných kancelářských aplikací, kde je navíc problém výkon vůbec změřit...)

Obrázky vyrenderovala grafická karta Radeon 9700 Pro v rozlišení 1280x1024 s anti-aliasingem 4x a anisotropickým filtrováním 16x.

Dilema benchmarků

Benchmarkování je velice choulostivá věc - od výsledků testů totiž závísí úspěch či neúspěch daného hardware na trhu což přímo ovlivňuje příjmy výrobců mnoha HW odvětví. Mnohé firmy se snaží výsledky měření, byť nepřímo, ovlivnit. Zde teoreticky existují dvě cesty: ovlivnění samotného měřícího programu (v poslední době se dostala v této souvislosti "do řečí" sada testů Sysmark 2002, údajně optimalizovaná ve prospěch Pentia4). Druhým způsobem je optimalizace HW i ovladačů tak, aby se dosahoválo co nejlepších výsledků v určitých testech (bez ohledu na praktický dopad těchto optimalizací) - optimalizuje se tedy "na 3Dmark", "na Quake Demo1 test"... apod.

Vzpomínáte na uvedení nových ovladačů Detonator 40.41, kdy se výkon podle nVidie zvýšil "o 15-20% procent"? Ano, výkon se skutečně zvýšil... ale prakticky pouze (byť v často použivaném) 3DMarku 2001. Neříkám, že 3DMark 2001 je špatný benchmark ba naopak... vyjádřuje však výkon pouze ve své specifické aplikaci. Z tohoto hlediska patří 3Dmark mezi tzv. syntetické testy. Opakem je pak testování reálnými programy - například hrou Unreal Tournament 2003, i když je možné, že se zde začne optimalizovat co nevidět :-)

Osobní poznámka: Častým problémem papírových časopisů je, že se nevěnují benchmarkování důkladně. Ano, nemají příliš místa, to uznávám, ale používat jen 3DMark 2001 a Sysmark 2002 je docela zavádějící, protože z naměřených hodnot se nedá zcela posoudit výsledná kvalita produktu.

Jak se správně benchmarkují grafické karty?

Prvním krokem je výběr správné testovací platformy - dnes jsme zvolili právě Unreal Tournament 2003 (jedná se o reálnou hru a její engine se bude používat i v dalších hrách). Z hlediska dosud používaných testů je výtečný i Serious Sam 2 (podporuje OpenGL i Direct3D, testujeme v OpenGL) a také Jedi Knight 2, ale ten je v nižších rozlišeních brzděn procesorem. Z hlediska profesionálních benchmarků je dobrý SpecViewPerf 7.0 a test 3DMAX - obě sady testů se zaměřují na profesionální knihovnu 3D funkcí OpenGL. Z dalších testů je hodně zajímavý Dungeon Siege, což je první 3D RPG benchmark.

Trochu z nutnosti používáme Commanche 4, který testujeme jen proto, že se jedná o jediný benchmark simulátoru, problém této hry je mizerný engine, jehož výkony silně ovlivňuje rychlost procesoru. Doplňkově také používáme 3DMark 2001, důvodem je velká oblíbenost mezi uživateli. Posledním kuriózním benchmarkem je Code Creatures, který sice umí nejvíce zatížit grafický procesor karty, ale na druhou stranu se jedná o syntetický benchmark. Proto Code Creatures používáme spíše jako takovou technologickou perličku. Benchmarkem, který už nebudeme po příchodu UT2003 testovat je Quake III (tento engine je přece jen na dnešní poměry postarší) DroneZ a Wolfenstein.

Témata článku: Unreal Tournament, Finální cena, Anubis, Grafický efekt, Relativní nenáročnost, Monster, Demo, Rage, CTF, Benchmark, Riva, Unreal, Sis, Vizuální zážitek, Max Q, Rozlišení, GeForce, Vertex, Engine, Quake, Joytech, Karta, Graf, Killer, Zásadní nedostatek


Určitě si přečtěte

Vodafonu se zhroutila kabelovka. Síť bývalého UPC má výpadky
Lukáš Václavík
VodafoneUPC
Kudy proudí doprava? Na mapách můžete sledovat autobusy, vlaky, letadla i lodě

Kudy proudí doprava? Na mapách můžete sledovat autobusy, vlaky, letadla i lodě

Současná situace cestování zrovna dvakrát nepřeje, kvůli covidu můžeme jezdit leda tak prstem po mapě. A nebo můžeme prsty nechat volné a koukat, jak po mapě cestuje někdo jiný. Díky otevřeným datům dopravních či přepravních společností je to hračka.

Lukáš Václavík | 12

Lukáš Václavík
Doprava
Superinteligenci nedokážeme ovládat a nejspíše se nedozvíme, že už tam někde je

Superinteligenci nedokážeme ovládat a nejspíše se nedozvíme, že už tam někde je

** Firmy i organizace včetně EU připravují etické kodexy pro A.I. ** Vědci z Madridu zkoumali, jestli je budeme moci aplikovat na A.I. 2.0 ** A je tu háček, superinteligence pro nás totiž bude neuchopitelná

Jakub Čížek | 84

Jakub Čížek
Umělá inteligence
Platby kartou se můžou rozšířit úplně všude. Jako terminál poslouží mobil
Lukáš Václavík
BankaPlacení mobilemNFC
Pozor na tyto doplňky pro Chrome a Edge. Mohou obsahovat malware, varuje Avast
Jakub Čížek
MalwareProhlížeče
Avast Omni: Krabička, která vám hackne síť a promění se v unikátní antivirus

Avast Omni: Krabička, která vám hackne síť a promění se v unikátní antivirus

** Počítač dnes ochrání kdejaký antivirus ** Drobná krabička Omni se postará rovnou o celou domácí síť ** Bude ji odposlouchávat, analyzovat a blokovat útoky

Jakub Čížek | 120

Jakub Čížek
AntivirusIoT
Vy a počítač: Virtuální plochy ve Windows mají smysl, používá je třetina čtenářů
Vladislav Kluska
Jak používáte počítačWindows 10Ankety