Megatest: DeltaChrome S8 vs. GeForce FX 5700 a Radeon 9600 Pro

Před několika dny jsme vám nabídli malé preview zajímavé karty S3 DeltaChrome S8. Tentokrát se na čip, který vznesl alespoň trochu vzruchu mezi už nudné boje ATI vs. nVidia, podíváme trochu blíže a dočkáte se také srovnání s konkurencí v podobě GeForce FX5700 a Radeon 9600 Pro v mnoha herních i syntetických testech.

Závěrečné hodnocení

Nejprve se pokusím výsledky stručně srhnout do jedné tabulky, kam budou zaneseny jen výsledky z benchmarků a her, kde bylo měření objektivní. Proto zde nenajdete například Far Cry nebo Doom III. Nejlepší výsledek v daném testu je zvýrazněn světle zelenou a naproti tomu nejhorší výsledek potom světle červenou.

Test/Karta DeltaChrome S8 GeForce FX5700 Radeon 9600Pro
3DMark03
(1 024 × 768 × 32)
2 499 3 153 3 487
Aquamark 3
(1 024 × 768 × 32)
20 779 24 882 26 254
Unreal Tournament 2004
(1 024 × 768 × 32)
88,5 80,6 97,5
Unreal Tournament 2004
(1 024 × 768 × 32, 2× AA, 4× AF)
37,8 60,6 69,4
Unreal Tournament 2004
(1 024 × 768 × 32, 8× AF)
65,7 67,2 73,7
Unreal Tournament 2004
(1 600 × 1 200 × 32)
44,6 38,6 46,1
Splinter Cell
(1 024 × 768 × 32)
17,4 16,1 28,2
Painkiller
(1 024 × 768 × 32)
114,6 110,8 143,3
Painkiller
(1 600 × 1 200 × 32)
56,9 48,2 68,4
F1 Challenge `99-02
(1 024 × 768 × 32)
54,6 74,7 80,3
Halo
(1 024 × 768 × 32)
24,5 27,6 30,8
Call of Duty
(1 024 × 768 × 32)
24 116,4 101,2
Call of Duty
(1 600 × 1 200 × 32)
20,7 60,9 50,2
Wolfenstein: Enemy Territory
(1 024 × 768 × 32)
40,8 57,3 57,1
Wolfenstein: Enemy Territory
(1 600 × 1 200 × 32)
22,9 30,2 24,5
Serious Sam: SE
(1 024 × 768 × 32)
46,7 96,6 101,4
Serious Sam: SE
(1 600 × 1 200 × 32)
28 48 58,8
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles
(1 024 × 768 × 32)
39,7 64,2 68,8
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles
(1 600 × 1 200 × 32)
21 29,7 29,2

Související odkazy

Slovník
chip
Direct3D
HDTV
MPEG
OpenGL
ovladač
procesor
sběrnice

Katalog produktů
Grafické karty

DeltaChrome bohužel až na Unreal Tournament a Painkiller všude zaostává, snad jen ještě ve Splinter Cell díky nějaké chybě v ovladačích ForceWare předčí FX5700. V OpenGL je karta často velmi žalostná.

Co říct, snad jen, aby společnost S3/VIA najala pořádně velký programátorský tým, protože karta má papírově na mnohem lepší výkony. 128bitová sběrnice nebude pro 8pipelinovou kartu takovou brzdou, jak by se zdálo, že i taková karta může být výkoná, ukazuje třeba Radeon X700 či GeForce 6600 (zde konfigurace spíš 4 × 2).

Naopak pokud vezmeme v úvahu cenu, za jakou se dnes tato karta už dá koupit a připočteme k tomu perfektní funcionalitu při přehrávání videa na počítači a nativní HDTV, mohou být hry už jen bonusem. Koneckonců většinu z nich si zahrajete stejně jako zhruba na GeForce FX5600, ale ta vám zdaleka nenabídne třeba HW akceleraci WMV9 (podívejte se na vynikající výsledky měření zátěže procesoru při přehrávání MPEG4 a WMV9 na xbitlabs.com) nebo zpracování videa pixel shadery. Z tohoto pohledu není S3 DeltaChrome S8 vůbec špatná karta. Navíc čip vyzařuje minimum tepla, chladič i karta jsou i vzátěži na dotek doslova vlažné a není proto třeba ani aktivního chlazení (čehož Club3D nevyužil a jeho větráček, jak už jsem zmínil v preview není zrovna tichý). Pro 2D je karta vybavena opravdu výborně, dva 400 MHz RAMDACy s 10 bity na kanál či dva 12bitové TMDS kanály, to z dnešních běžných karet předčí snad jen GeForce 6800 (opět škoda, že testovaný kus neměl asi nejkvalitnější výstupní filtry, protože obraz v rozlišení nad 1 280 × 1 024 již nebyl zcela čistý). Někdo pak může ještě ocenit otočení obrazu podporované přímo hardwarem.

Bohužel zůstávají zápory v podobě silně nedoladěných ovladačů, jež z karty neždímají snad ani 2/3 potenciálu, v OpenGL pak ještě mnohem méně. S3 při uvedení karty slibovalo také rychlejší metodu multi-sampling pro anti-aliasing (a režim 4×), jenže stále je dostupný jen 2× SSAA, a navíc jen v Direct3D. Anizotropní filtrování používá jako základ bilineární filtrování, i když čip má opět podporovat i kombinaci trilineární + anizotropní. Dvouměsíční a delší čekání než S3 vychytá ovladače pro nově vyšlé tituly také není ideální, ale musím říct, že frekvence vydávání ovladačů se zlepšuje.

Výsledný verdikt není tak záporný, jak by mohl vypadat podle preview z minulého tyde. Tam jsem ještě počítal s poměrně vysokou cenou, ale protože dnes se karta nabízí za něco málo přes 2 600 korun, tak si myslím, že minimálně pro toho, kdo má počítač primárně na přehrávání videa a jen občasné hraní her, stojí tato karta za uvažování. Dokonce si dokážu představit levný a tichý počítač s touto kartou, protože hodně ulehčuje procesoru a čip na kartě opravdu takřka netopí, stačilo by nahradit větráček. Nakonec i v mnoha hrách nabídne vyšší výkon než konkurence za podobnou cenu (FX5500, FX5700LE, nepřetaktovaný R9550).

Za zapůjčení grafické karty Club3D DeltaChrome S8 děkujeme společnosti BGS Distribution Czech.
Hlavní poděkování však opět patří mé přítelkyni Monice, která vytvořila všechny grafy v této recenzi.
Zde si můžete stáhnout některé v recenzi nepublikované výsledky (VillageMark, SharkMark apod.).

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,