Megatest 3D - FULL VERSION

Megatest již kompletní na webu! Kupujete 3D katu? Pak je tady pro vás povinné čtení. Pro ostatní: pokud Vás baví testy (a můj skromný komentář) + několik zajímavých postřehů.. čtěte: A můj tip? Pro "střední vyšší třídu"? doporučuji - Matrox G400 16MB Single Head (skvělé 2D) nebo TNT2 16MB (vyvážený výkon) za přibližně stejnou cenu...

Základním kritériem posuzování výkonu 3D akcelerace v tomto testu bylo měření počtu vyrenderovaných 3D snímků za vteřinu (FPS) pomocí čtyř testovacích programů. Karty prošly měřením v několika rozlišeních na dvou sestavách, základní a výkonné.

První, základní sestavou, znázorňující 3D výkon v „nižších“ a středních konfiguracích, byl počítač s dnes velmi běžným procesorem Celeron 366, AGP sběrnici a 64MB paměti. K této výkonové skupině patří i další procesory: Pentia II 300 až 350MHz, AMD K6-2 a K6-III běžící na 400 až 450MHz. V konfiguracích s těmito procesory je celkový výkon 3D akcelerace často limitován výkonem procesoru, který již nestačí počítat 3D geometrii a zároveň dostatečně svižně dodávat požadované textury.

Základem druhé, výkonné sestavy, je o 40% výkonnější PC s procesorem Celeron 550 běžícím na 100MHz, taktéž s AGP ale tentokrát s větší, 128MB paměti. Tento počítač je výkonově na úrovni Pentia II 450, Pentia III 450 až 500 a Athlonu 500 a ilustruje chování 3D akcelerátoru ve výkonnějších sestavách. Při této konfiguraci lze ve vyšších rozlišeních pozorovat skutečný „čistý“ výkon grafických čipů.

Základem obou konfigurací byla základní deska Microstar MS-6163 Pro s čipovou sadou Intel BX, frekvence sběrnice i grafických karet byly ponechány na původních hodnotách.V průběhu testu se nevyskytly žádné problémy s instalací a kompatibilitou.

Co jsme měřili

Jak jsem již řekl, zaměřili jsme se tentokrát na měření počtu vyrenderovaných snímků za vteřinu (Frames per Second – FPS) v konkrétních aplikacích. Proč? Na rozdíl od mnoha dříve používaných „umělých“ testů vycházíme z průměrné rychlosti reálných 3D aplikací. Tyto výsledky nejlépe ilustrují, nakolik si akcelerátor s daným rozlišením poradí. Procentuální vyjádření výkonu se vztahuje k minimální plynulé renderovací frekvenci 31 FPS. Pokud průměrná hodnota výrazně klesne pod tuto hodnotu, hra (či 3D aplikace) se stává „nehratelnou“ – z plynulé akce se pak stává „promítání diapozitivů“.

Testy

Prvním testovacím programem byl herní test ze hry Quake III Arena ve verzi 1.08 využívající rozhraní OpenGL ICD. Výhodou je použití mnoha moderních animačních a vizualizačních postupů. Na bázi tohoto jádra již vzniká celá řada nových 3D her a aplikací. Toho si jsou vědomí i výrobci hardwaru a snaží se, aby jejich karta v tomto náročném testu obstála. Měření jsme prováděli v nastaveních NORMAL a HIGH QUALITY (32bit.).

Další testovací platformou byl test Timedemo ze hry Expandable Tuto hru jsme zvolili proto, že klade vysoké nároky na 3D hardware a využívá mnohé moderní vlastností rozhraní DirectX 6.1. Měření probíhalo v 16 a 32bitovém zobrazení.

Posledními testy byly částí Race a First Person testovací sady programu 3D Mark 99 Max. Tyto testy jsou založené na skutečném herním rozhraní MAX-FX. Test First Person používá multitexturing. Tyto testy také sloužily k posouzení kvality 3D obrazu. I zde jsme měřili v 16-ti i 32bit. režimu.

Ze všech takto získaných hodnot je vypočten průměr, a ten je vztažen k hodnotě 31 FPS. Výsledný procentuální koeficient pak poměrně přesně ilustruje výkon, který můžeme očekávat v daném rozlišení a barevné hloubce.

Jak interpretovat výsledky

Pokud pozorujete průběh z hlediska výkonu v jednotlivých rozlišeních, často vidíte toto: přímková, poměrně konstantní část se při určitém rozlišení láme a přechází v pokles. Počáteční „konstantní“ část je výsledkem nedostatečného výkonu procesoru – akcelerátor v této situaci „čeká“ na procesor. Při nárůstu rozlišení se zvyšuje počet texelů ke zpracování v 3D akcelerátoru, a při překročení určité meze začíná docházet k nasycení výkonu grafické karty a počet FPS výrazně klesá. Co z toho plyne? Váš akcelerátor by se měl „zlomit“ až o stupeň výše, než jej chcete maximálně provozovat. Výkonový zlom ukazuje okamžik, kdy se výkon procesoru a čipu srovnají. Akcelerátor, který předvádí ve vámi zvolených rozlišeních rovnou čáru má jistě výkonovou rezervu – při použití rychlejšího procesoru dosáhnete lepších výsledků.

Praktické tipy

Pokud uvažujete o koupi 3D akcelerátoru postupujte takto: zvolte vaši cílovou sestavu (základní / výkonná), odhadněte vaše oblíbené herní rozlišení np. 1024x768 v 16-ti bitech. Najděte odpovídající sloupec a odečtěte výkonové koeficienty pro dané rozlišení a jednotlivé akcelerátory. Čím vyšší hodnota, tím lépe.

Několik poznámek ke kartám

Rozhodujícím prvkem každého 3D akcelerátoru je grafický čip. Firmy jako Matrox, 3dfx a ATI si své grafické karty vyrábějí samy, nVidia (řada TNT) a S3 (Savage 4) však dodávají čipové sady jiným výrobcům. Dnes můžete koupit celou řadu karet se stejným grafickým čipem různých značek. Rozdíl je pak v kvalitě návrhu desky, kvalitě okolních součástek a také v drobných změnách ovládacích panelů ovládačů. Co tím chci říci? Často Vám neznačkové karty poslouží stejně dobře jako jejich slavnější kamarádi.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,