Megarecenze Sapphire Radeon X800 Pro 256MB

Nedlouho po uvedení převratné GeForce 6800, která výkonnostně i technologicky zametla s nadvládou Radeonu 9800XT, odpověděla i firma ATI a karty na bázi čipu R420 už jsou tady. Přinášíme výjimečnou recenzi výjimečné karty.

Benchmarky - další DirectX hry

Splinter Cell 1.2b

Hra Splinter Cell, která je založena na raném buildu téhož Unreal enginu, jaký používá i UT2003 a dále vyvíjeném odděleně, přidává časté využití dynamických stínů nebo pixel shaderů pro vodní hladinu.

Já používám demo Caspian Oil Refinery ze serveru Beyond3D.com, které je náročnější na grafickou kartu než standardně používaná mapa Tbilisi. V timedemu jsou použity snad všechny aspekty hry, včetně nočního vidění, které je právě důvodem, proč ve hře nefunguje korektně anti-aliasing.

Výsledky asi není třeba komentovat, nový Radeon X800 Pro je zhruba o polovinu rychlejší než předchozí generace.

Unreal Tournament 2004 demo

Od hry Unreal Tournament máme k dispozici pouze demo verzi s poloviční velikosti textur, a tak jsem použil jako testovací rozlišení "LCDéčkovské" 1280 × 1024. Všechny mapy v demu (alespoň v režimu botmatch) jsou hodně závislé na výkonu systému a málo na grafické kartě. Mapa Torlan pak ještě jakžtakž otestuje trošku i grafickou kartu.

Radeon X800 Pro je jasně limitován procesorem, což je vidět i na tom, že mu vůbec nepomohlo přetaktování. Museli bychom zapnout FSAA i anisotropní filtrování, aby se projevila jeho síla, ale to si počkejme, až začneme testovat s plnou verzí hry a vyberu nějakou (graficky) náročnější mapu.

Gun Metal

 

Hra, která se stejně jako CodeCreatures vyznačuje vysokým počtem trojúhelníků na scénu a byla napsána s využitím jazyka shaderů Cg, byla zatím logicky dominantou nejrychlejších řešení firmy NVIDIA, u jejíž karet se také často objevovala jako přibalená hra. Uvidíme, jestli si Radeon X800 Pro poradí s tímto menším handicapem a bude předčit i FX5950 Ultra. V testu kvůli objektivitě používám FSAA 2×, protože na některých kartách ATI nelze vypnout, i když hra je dostatečně náročná na grafickou kartu i bez něj a to už od rozlišení 1024 × 768.

Náskok X800 Pro je opravdu značný a myslím, že můžeme s klidem Gun Metal používat jako objektivní moderní benchmark.

F1 Challenge `99-02

Závodní hra od EA SPORTS má poměrně nenáročný engine, který docela solidně běží i na starších kartách, a tak už delší dobu testuji pomocí utility FRAPS ve vlastním záznamu na okruhu Monza se zapnutým 4× FSAA, ale i tak ...

... jsem měl obavy, že už by bylo třeba alespoň 1600 × 1200, 8× anis. filtr. a 4×FSAA. Moje obavy se potvrdily, v tomto nastavení jsou všechny karty limitovány procesorem a FX5900 XT je lepší než FX5950 Ultra nejen díky čipsetu Intel 875P, ale hlavně díky zlepšení ve ForceWare 56.56 oproti 53.03 použitým s FX5950. Tento graf nemá žádnou podstatnou vypovídací hodnotu, bohužel jsem s tímto nastavením už měl výsledky jiných karet.

Halo: Combat Evolved

Převod z Xboxu – Halo – by se dal uvést jako příklad minimálně podivně napsaného enginu. Běhá o moc lépe bez pixel shader efektů a je zajímavé, že zatímco pěkně vypadající exteriéry běží celkem dobře, tak jednotvárně šedé interiéry jsou doslova "fps killerem". Hra nebo alespoň její části však patří mezi dobře hratelné a našla si svoje příznivce, tak proč v ní netestovat, zvlášť, když výkon v ní je skutečně hlavně odrazem grafické karty a toto číslo často používají firmy ve svých prezentacích.

Novější ovladače a čipset dovolily přetaktované kartě FX5900 XT přeskočit i FX5950 Ultra, ale Radeon X800 Pro si drží jasný odstup a jeho výkon po přetaktování vzroste (až na trochu neuvěřitelných) 87 fps.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,