Drony | DJI | Mavic | Kvadrokoptéra

Mavic Mini: Nový maličký dron od DJI, který váží pouze 249 gramů

  • DJI už před lety ovládlo střední kategorii dronů a high-end
  • Nyní představuje Mavic Mini, který váží čtvrt kilogramu
  • Základní verze bude stát okolo deseti tisíc korun

Evropa, USA a další vyspělé země v souvislosti s rozmachem komerčních kvadrokoptér a dalších civilních dronů připravují nová a mnohdy přísnější pravidla, neboť současné předpisy na tento nový segment letadélek s chytrou elektronikou i autopilotem příliš nemyslí.

Jedním z klíčových parametrů pro takové to domácí létání na zahradě anebo na poli za městem bude někdy po roce 2020 vzletová hmotnost dronu, neboť je přímo úměrná i případné škodě, pokud letadélku z nějakého důvodu selže motor a zřítí se jako brambora někomu na hlavu.

DJI Mavic ovládl trh s drony střední kategorie 

Lídrem na trhu s civilními drony je už řadu let DJI, které se proslavilo jak svými profesionálními drony, které bez problému uzvednou filmovou kameru hollywoodské produkce, tak dnes už ikonickým bílým Phantomem s pevným monolitickým drakem. I dnes na něj nedají mnozí letci dopustit.

Ve střední a vyšší střední třídě kvadrokoptér s cenou v řádu několika desítek tisíc korun se však ještě více proslavil jeho nástupce – řada skládacích dronů Mavic, které jsou prošpikované senzory, jsou vybavené počítačovým viděním pro automatické sledování a natáčení osob a hlavně skvělým trojosým gimbalem, takže i v protivětru roztřesený dron bez problému natočí zcela plynulý 4K záznam.

Nejmenší zástupce třídy Mavic se jmenuje Air a společně s baterií váží 430 gramů. Přesto bude mít dostatek šťávy a jeho lehké motorky hromadu výkonu k tomu, aby se ve vzduchu udržel teoreticky až 20 minut (reálně kvůli protivětru spíše 15 minut).

Nový Mavic Mini váží pouhých 249 gramů

Mavic Air od svého představení zkraje roku 2018 působil jako zjevení a byl praktickou ukázkou miniaturizace pokročilejších dronů, počínaje dneškem to už ale neplatí. Právě dnes totiž DJI oficiálně představuje nový model řady Mavic – Mavic Mini.

Klepněte pro větší obrázek
Mavic Mini se ve složeném stavu vejde do dlaně

Mavic Mini je nejmenší dron střední třídy na trhu a zároveň zdaleka nejlehčí, bez baterie totiž váží zhruba 150 gramů. Kompletní a oficiální vzletová hmotnost s baterií je pak úctyhodných 249 gramů!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekObsah balení DJI Mavic Mini Fly More Combo a samotný dron s ochrannou klecí pro létání v budově. Další fotografie najdete v galerii.

Právě extrémně nízká hmotnost by měla DJI výhledově zajistit to, aby se Mavic Mini vešel do té nejnižší možné kategorie civilních dronů, kterých se budou týkat ty nejslabší možné regulace EU a dalších trhů, které jsou aktuálně v přípravě.

Rozbalujeme DJI Mavic Mini Fly More Combo:

Až 30 minut ve vzduchu

Možná teď namítnete, že jste si koupili miniaturní Wi-Fi dron za pár stovek, který je ještě o řád lehčí, to se však už přesouváme do jiné kategorie a srovnávali bychom hrušky a jablka. Mavic Mini si přes nízkou hmotnost zachovává hlavní rysy svých předchůdců.

Klepněte pro větší obrázek
Mavic Mini a protisvětlo
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fotky z dronu Mavic Mini za dnešního slunného počasí v Brně a včera podvečer za šera při západu Slunce

Tou první je dolet, respektive doba, po kterou se udrží ve vzduchu. Za ideálních podmínek to může být až 30 minut, takže by se měl udržet ve vzduchu stejně dlouho jako Mavic 2.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mavic Mini ve verzi Fly More Combo s kufírkem, který může posloužit jako startovací rampa pro vzlet z vysoké trávy. Dron ale bez problému odstartuje i z ruky. Ovládací aplikace má i mapu s vyznačenými no-fly zónami, které DJI průběžně aktualizuje i nad územím ČR.

Toto číslo přitom není vycucané z prstu, během vlastního testování, kdy foukal slabý říjnový protivítr a okolní teplota klesla na 10 °C, což baterii také moc nepomohlo, jsem dosáhl na 25 minut. Přitom jsem se rozhodně nevznášel jen tak na místě, ale nalétal zhruba kilometr.  

Klepněte pro větší obrázek
Včerejší večerní let zhruba při 10°C a jak ukazuje hodnota vpravo nahoře, baterie byla kriticky vybitá po 25 minutách. Majitelé dronů od DJI si jistě všimli, že Mavic Mini používá jednodušší aplikaci DJI GO Lite, zatímco ostatní maviky trošku odlišnou DJI GO 4.

Trojosý gimbal a 2,7K video při 30 fps

Samozřejmostí je opět trojosý stabilizační gimbal s kamerou, kterou můžete vertikálně naklánět. Snímací čip zvládne pořizovat 12megapixelové JPEGy a natáčet video. Na výběr je FHD rozlišení se snímkovací frekvencí až 60 fps, která pohyb ještě více zjemní, anebo 2,7K video s 30 fps.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Trojosý gimbal se stará o mechanickou stabilizaci kamery, kterou můžete dálkově vertikálně natáčet. Další fotografie najdete v galerii.

Kameru lze zároveň využít k natáčení automatických krátkých scén, kdy se dron přepne do autopilota. Na displeji mobilu stačí označit člověka na zemi a dron pak okolo něj bude třeba kroužit a natáčet video. Veškerá média se ukládají na microSD.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jedna z automatických scén, v rámci které označím v živém náhledu z kamery dronu osobu, načež Mavic Mini začne kroužit okolo a natočí video.

Video z dronu za jasného poledního počasí (1080p, 60 fps):

Video z dronu za večerního špatného počasí (1080p, 60 fps)

Nechybí GPS, detekce silného větru a RTH

Dron je samozřejmě vybavený i GPS a funkcí RTH – Return To Home. Režim RTH se aktivuje jako u ostatních chytrých dronů v případě, že s ním ztratíte rádiové spojení, případně pokud si jeho firmware spočítá, že má akorát tolik energie, aby se vrátil do výchozí pozice.

Klepněte pro větší obrázek
Dron  právě získal GPS fix, nastavil výchozí polohu (H – Home), a tak nyní může bezpečně odstartovat. V případě ztráty signálu se vrátí právě na tuto pozici.

Nehrozí tedy, že se zapomenete a dron spadne kdesi do lesa stovky metrů od vás. RTH můžete zároveň kdykoliv aktivovat ručně, a to buď v ovládací aplikaci na mobilu, anebo stisknutím tlačítka na ovladači, do kterého je mobil připojený.

DJI Mavic Mini za letu a v interiéru: 

Začátečníkům pomůže i hromada varovných signalizací. Zejména v zimě při nízkých teplotách se dron za letu sám ozve, pokud zjistí silnější výkyvy v napětí a na displeji mobilu se zobrazí varování.

Pokud zároveň odstartujete v silnějším větru, případně do něj vlétnete pár desítek metrů nad zemí, i v tomto případě se dron sám ozve, takže můžete slétnout níže, anebo pro jistotu raději rovnou přistát.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bezpečnostní varování při slabé baterii: Dron nejprve nabídne návrat do výchozí GPS polohy (RTH) a při kritickém nedostatku energie sám přistane. Jak ale ukazuje poslední snímek, i v tomto případě vám dá ještě možnost přistát třeba na ruku, pokud jeho spodní detektor překážek zjistí nestabilní povrch (keře, vysoká tráva, svah aj.). 

Všechny tyto výpočty provádí palubní počítač na základě neustálé kalibrace výkonů čtveřice motorků, protože tato konstrukce vrtulových dronů používá ke změně směru letu vlastně jen vzájemnou úpravu otáček motorů. Když dron sníží otáčky předních dvou motorů a zvýší naopak výkon zadních motorů, letoun se nakloní a začne se pohybovat vpřed.

Klepněte pro větší obrázek
Varování před nárazy větru ve výšce 43 metrů nad zemí

Pokud by však vpřed letěl příliš pomalu, dron se dovtípí, že aktuálně zápasí s poryvy, které detekuje kvůli otřesům i gyroskop a další senzorová elektronika IMU jednotky.

Až dvoukilometrový dosah signálu

Maličká konstrukce dronu by neměla příliš ublížit dosahu signálu, antény jsou totiž jako u ostatních maviků umístěné v předních nožkách. Podle předběžné specifikace, kterou jsme měli k dispozici ještě před spuštěním oficiálního webu, by mohla rádiová komunikace za dokonalých rádiových podmínek dosáhnout až na 2 000 metrů u 2,4GHz kanálů a 500 metrů na 5,8GHz kanálech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekRádiové spojení s dronem a přenos živého obrazu z kamery zajistí dálkové ovládaní, ke kterému připojíte telefon se samotnou ovládací aplikací pro Android a iOS

Ve výchozím stavu si dálkové ovládání a dron vyberou komunikační kanál automaticky, nechybí ale ani ruční nastavení. Každý z kmitočtů má své výhody. 2,4GHz kanály mají sice větší dosah, ale ve městech jsou zpravidla zahlušené Wi-Fi signálem, Bluetooth a dalším rušením. Reálný dosah dronu tedy může klesnout třeba jen na sto metrů.

5,8GHz kanály jsou zpravidla mnohem dostupnější, sníží se ale i dosah. Výborně poslouží opravdu poblíž sídlišť a novostaveb, ze kterých mohou do okolí zářit třeba i desítky domácích Wi-Fi, a 2,4GHz pásmo je velmi nestabilní. 

Vždy tedy záleží na místních podmínkách. Ostatně, na předměstích můžete v několika desítkách metrů nad zemí vlétnout i do silného laloku směrového vysílače bezdrátové internetové páteře a signál ztratíte prakticky okamžitě.

Klepněte pro větší obrázek
Mavic Mini za letu 

Naopak kdesi v zapomenutém údolí bez civilizace si s dronem bez problému zaletíte nad ten vzdálený rybníček půl kilometru před vámi. Rovnou ale připomenu, že stávající legislativa nadále vyžaduje přímý oční kontakt s dronem, takže maximální teoretický dolet berte s rezervou.

A jen tak na okraj, nebudu pokrytec a připomenu, že maviky nabízejí ještě jednu možnost, jak navýšit dosah třeba i na dvojnásobek. Stačí se drobným fíglem přepnout na americkou vysílací normu FCC, na které získáte jak nové kanály, tak vyšší vysílací výkon. Má to jen jeden háček, je to samozřejmě v rozporu s předpisy Českého telekomunikačního úřadu.

Základní verze za deset tisíc korun

Když jsem si ve Frankfurtu povídal s představiteli DJI Europe, zajímalo mě, kdo je podle nich dnes vlastně ta klíčová konkurence, když tu západní v podstatě zlikvidovali a z maviků se stala téměř norma, kterou používají také policisté (včetně těch českých), záchranáři apod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Základní verze dronu má jen jednu baterii. Fly More Combo má tři baterie a dobíjecí dok, který se může chovat i jako USB zdroj  energie třeba pro mobil.

Odpověď? Největším konkurentem čínského DJI, kterému se podařilo obsadit západní trhy, je dnes… Opět samotná Čína, neboť drony konstrukce Mavic všichni kopírují, a tak na Aliexpressu, Gearbestu a dalších najdete kvadrokoptéry za pakatel, které jako by z oka vypadly třeba právě modelu Mavic Air.

Nutno podotknout, že tak opravdu jen vypadají a svoji technickou výbavou a hlavně softwarem s ním nemají nic společného. Mavic Mini je tedy mimo jiné odpovědí i na tyto laciné kopie.

Základní verzi dronu s dálkovým ovládáním a jednou baterií bude DJI na evropském trhu prodávat za 399 eur. K dispozici ale bude i tradiční rozšířená verze Fly More Combo, která obsahuje přenosný kufřík, tři baterie, náhradní vrtule a také ochranné plastové rámy pro bezpečný let v interiéru. Právě tuto vyšší verzi jsme měli šanci otestovat v předstihu a zájemce přijde na 499 eur.

České ceny jsou podobné. Oficiální distributor Stablecam má už v nabídce základní model Mavic Mini za 10 590 korun včetně DPH a verzi Fly More Combo za 13 290 korun s DPH.

Předprodej začíná už dnes, přičemž nový dron bude definitivně k dispozici v polovině letošního listopadu, aby DJI ještě stačilo využít vánoční sezóny.

Osobní srovnání s DJI Mavic Air

Jelikož jsem loni na jaře utratil bezmála třicet tisíc korun za DJI Mavic Air Fly More Combo, se kterým jsem od té doby nalétal dobrých 200 kilometrů hned v několika zemích Evropy a nabral jsem tedy už snad i nějaké ty zkušenosti, zajímalo mě, jak se bude takto titěrný Mavic Mini ovládat a jaké budou jeho reálné letové schopnosti, když výrobce osekal hromadu pokročilejších funkcí a čidel (Mavic Mini má pouze spodní detektory) a s drobnou skořápkou bude lomcovat i sebemenší větřík.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mavic Mini a černý Mavic Air, který byl doposud nejmenším zástupcem řady Mavic

Nakonec mě mile překvapilo, jak je Mavic Mini ve vzduchu stabilní a hravý – zejména v agresivnějším sportovním režimu. To vše s přihlédnutím k tomu, že se nejedná o miniaturní a rychlý závodní dron, ale stále běžnou civilní kvadrokoptéru, která však nejen fotí, ale je s ní i zábava.

Když bych si kupoval dron dnes, Mavic Mini by mi pro takové to domácí létání naprosto stačil.

DJI Mavic Mini v číslech

  • Vzletová hmotnost: 249 gramů
  • Složené rozměry: 140×82×57 mm
  • Rozložené rozměry: 245×290×55 mm
  • Maximální rychlost: 13 m/s (sportovní režim)
  • Maximální stoupání: 4 m/s (sportovní režim)
  • Maximální klesání: 3 m/s (sportovní režim)
  • Provoz na baterii: 30 minut při bezvětří
  • Rádiové pásmo: 2,4GHz a 5,8 GHz
  • Rádiový dosah: až 2 000 m na 2,4 GHz, 500 m na 5,8 GHz 
  • Satelitní navigační systém: GPS, GLONASS 
  • Detektor překážek: spodní, 0,5-10 metrů
  • Kamera: 1/2,3" CMOS, f/2,8, 24 mm ekv., 12 megapixelů, 83° zorné pole, JPEG
  • Video: FullHD (25p, 30p, 50p, 60p), 2,7K (25p, 30p), MP4 (H.264)
  • Živý náhled na mobilu: HD (30p), zpoždění 170-240 ms
  • Oficiální web
  • Český distributor a e-shop
Diskuze (48) Další článek: Fotografie z dalekohledu VLT udělala z planetky Hygiea trpasličí planetu

Témata článku: USA, Wi-Fi, Evropa, Brno, Evropská unie, Baterie, Drony, Kamera, Letadla, Létání, Slunce, DJI, GPS, Turistika, Mavic, Kvadrokoptéra, UAV, Půl kilometru, AliExpress, Česká republika, Gearbestu, Střední kategorie, Předměstí, Air, Dosah


Určitě si přečtěte

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

** Google představil nový kvantový čip s 53 qubity ** Oznámil, že díky němu lidstvo poprvé dosáhlo kvantové nadvlády ** IBM toto tvrzení zlehčuje

Karel Javůrek | 15

Vybrali jsme 21 programovatelných hraček a stavebnic pro děti i jejich rodiče

Vybrali jsme 21 programovatelných hraček a stavebnic pro děti i jejich rodiče

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme 21 stavebnic pro malé caparty i budoucí experty na A.I.

Jakub Čížek | 10

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

** Kolem baterií a akumulátorů koluje řada mýtů, nepravd a polopravd ** Dnes vám devět z nich zkusíme vyvrátit na základě faktů ** Většina z nich totiž neplatí pro moderní lithiové baterie

Karel Kilián, David Polesný | 99


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky