Mattel kupuje výrobce her: nová éra?

Tvůrce panenky Barbie kupuje významného výrobce počítačových her - za čtyři milíardy dolarů.
Jakou hodnotu má průmysl počítačových her? Podle všeho gigantickou, a vyrostl do ní během několika málo let – z doby, kdy vývojáři her byly studentské či jiní undergroundové programátorské kroužky. Největší světová firma zabývající se výrobou hraček, americký Mattel (mající na svědomí i mj. panenku Barbie včetně příslušenství) pohltil jednu z největších společností vyrábějících počítačové hry, Learning Company, za neuvěřitelnou hodnotu 3.8 miliardy dolarů. Learning Company byla v posledních letech známá tituly jako Riven a Myst, dvěma z největších bestsellerů vůbec- přesto jí však ve velice diverzifikovaném trhu s počítačovými hrami nepatřilo více než deset procent. Pokud bychom dospěli k hodnotě trhu celého, pak dosahuje ohromujících čtyřiceti miliard dolarů – což je dnes například větší kapitalizace než mají giganti typu Hewlett-Packard nebo Compaq.

Spojení tradičního hračkáře s výrobcem počítačových her ukazuje na to, čemu průmyslníci věří – že hry na počítačové bázi budou získávat stále větší část trhu „hraček“, že nejsou jen doplňkem tradičního hračkářského trhu, ale stávají se jeho velkou integrální částí. Šéf Learning Company správně hovoří o „morfování“ obou trhů, software a hraček – a o tom, že spolu s Mattelem jsou nyní schopni oslovit úplně jakéhokoli zákazníka dětského věku. O´Leary dále předpovídá, že Mattel bude brzy prodávat zboží zákazníkům ve velké míře i přes Internet, a že během několika příštích let dosáhne internetový prodej hodnoty miliardy dolarů. Pro Mattel bylo pohlcení výrobce počítačových her jednou z mála šancí, jak si zvýšit prodeje a také pošramocenou reputaci – firma má několik let stagnující zisk i obrat. Zatím jedinou další velkou firmou z tradičního světa, která se aktivizuje v oblasti počítačů, je Disney; vedle těchto firem stále existuje několik desítek či možná stovek společností vyrábějících počítačové hry, od velkých až po úplně maličké.

Váš názor Další článek: 1998: Na tento rok dlouho nezapomeneme (II.)

Témata článku: Software, Internet, Hračky, Největší výrobce, Hero, Disney, Tradiční výrobce, Hra, Tradiční hra, Barbie, Mattel, Nová éra, Velká část, Company, Světová firma, Bestseller

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší