Matrox Parhelia: Ani ryba, ani rak

Matrox Parhelia se dostala fyzicky do naší testovací laboratoře. Nyní vám můžeme předložit rozsáhlou recenzi čítající téměř 40 grafů, které vznikly z několika stovek měření. Testovali jsme nejenom v klasických 3D hrách jako je Wolfenstein nebo Jedi Knight, ale použili jsme zbrusu nové RPG Dungeon Siege. Pro 3D grafiky jsme připravili test Parhelie v programech 3DStudio MAX a Unigraphics. Jak rychlá je Parhelie na procesorech AMD a Intel? To se dozvíte z naší recenze. Přeji příjemné počtení ...
 

Když začínalo tušit, že Matrox uvede novou grafickou kartu, byl jsem plný nadějí. Nový přírůstek mohl zamíchat kartami ve vysoké hře výrobců grafických čipů.

Přes veškeré snahy ostatních výrobců se trh s grafickými kartami rozděluje mezi dva velké hráče: ATI a NVidii. Nechci říct, že by mi to příliš vadilo, lepší duopol než monopol, ale čím větší konkurence, tím jsou ceny pro koncové uživatele příjemnější. Nejlepším příkladem je konkurenční souboj našich mobilních operátorů, který stlačil ceny na stejnou úroveň jako účtuje Telecom za pevné linky. Každý zkušený byznysmen mi dá za pravdu, že platí rovnice: Čím větší konkurence, tím lepší ceny. Tedy pokud firmy mezi sebou neuzavřou kartelovou dohodu.

Když se podíváme pár let nazpátek, tak si určitě vzpomeneme na obrovské množství výrobců grafických karet s širokou nabídkou grafických čipů. Ceny byly velmi příjemné, za všechno hovoří fakt, že revoluční 3Dfx Voodoo stálo na tu dobu nehorázných 7000 - 8000 Kč (dnešní špičkové karty stojí dvojnásobek).

V dnešní době platí, že každý výrobce, který se rozhodne proniknout na trh s grafickými čipy je uvítán velkým aplausem. Po dominaci nVidie s GeForce 3 v prvním a druhém čtvrtletí roku 2001 byl Radeon 8500 osvěžení, které vzbudilo obrovské nadšení. Stejně tomu bylo na jaře se SiS Xabre. Jen VIA se Savage XP si přízeň nezískala. Uvedení Matrox Parhelia byl pro grafický průmysl minimálně stejně velká událost jako Radeona 8500. Hlavním tahounem byla špičková kvalita 2D a revoluční 3D technologie s Parhelií spojené. Je to první karta, která podporuje Vertex Shadery 2.0 a Displacement Mapping.

V květnu byla Parhelia prezentována pouze technologicky, až ke konci června byla Parhelia recenzována po stránce výkonu. Pokud jste čtenáři Anandtechu a TomsHardware, tak jste hltaly články s podtituly Performance Paradox a Attack to Blind Spot. Anand s Tomem se shodli, že přes své revoluční technologie je Parhelia v 3D aplikacích pomalá. Přes veškeré ohlasy ze zahraničí jsem doufal, že benchmarky Parhelie dopadnou lépe než na zahraničních serverech, protože jsem měl oproti Tomovi pouze dva dny staré ovladače. Přesto testy dopadly pro Parhelii špatně, dokonce naše výsledky vyznívají ještě hůř. Naproti našim zahraničním kolegům jsme použili velmi výkonnou sestavu s P4 2,53 GHz a 32 bitovými RDRAMy PC1066. To by na první pohled nebylo špatné, ale na druhou stranu si musíme uvědomit, že GeForce 4 Ti z vysokého výkonu profituje více než Parhlie. Takže pokud se výkon Parhelie v Anandově recenzi blížil GeForce 4 Ti 4200, tak v případě PCtuningu se blíží spíše GeForce 3.

Architektonicky se Parhlie podobá ATI Radeonu 9700, ale má jen 20 - 30 % výkon nového Radeonu, pro který by měl být přímým konkurentem. Kde se výkon poděl? Upřímně, na tuto otázku neznám odpověď. Částečně se ztrácí v ovladačích, které mají daleko do dokonalosti, ale i když se programátorům z Matroxu povede zvýšit softwarově výkon Parhelie o 10  - 15 %, tak se nikdy nepovede výkon dvojnásobit, aby se Parhlia stala konkurenční vůči novým grafickým kartám.

Kdyby vyšla Parhlie před rokem, v době uvedení GeForce 3, tak by její výkon nepochybně stačil. Při kvalitních 2D funkcích a některým 3D třešničkám (např. Fragment AA), by si určitě získala obrovskou popularitu a Matrox by mohl kartu prodávat i za 20 000 Kč. Píše se však rok 2002, GeForce 3 Ti 200 se v obchodech dají koupit za 2000 - 3000 kč bez DPH a máme tady ještě velmi zajímavou GeForce 4 Ti 4200 a ATI Radeon 8500 s cenou jen o 1000 - 2000 Kč vyšší než GeForce 3. To ale stále mluvíme o mainstreamových kartách s kterými nemá Parhlia vůbec soupeřit. Protivníkem pro Parhlii má být GeForce 4 Ti 4600, Radeon 9700 a dokonce i NV30.

Dnes se dá s Parhlií ještě počítat, protože přes svoji cenu má několik zajímavých technologií a výkon se dá překousnou, ale v brzké době se objeví nový Radeon 9700, který za stejnou cenu poskytuje 3x vyšší výkon než Parhelie. To ještě vůbec nemluví, o novém čipu od nVidie, který podle všech indicií bude natolik revoluční, že přínos grafickému průmyslu bude srovnatelný s ClawHammerem v oblasti procesorů. Nejenže bude pravděpodobně výkonnější než Radeon 9700, ale také bude technologicky vyspělejší a bude mít analogový výstup srovnatelný s Parhlií (na jaře se šéf vývoje NV30 vyjádřil, že jednou z nejlepších vlastností nové grafické karty on nVidie bude křišťálový obraz).

Někteří mi mohou oponovat, že Parhelia je určena pro profesionální využití. Ale já se ptám, pro jaké profesionální využití? OpenGL to bezpochyby není, protože to podle testů Parhelia vůbec nezvládá a dovolil bych si říct, že to není ani 2D. Ano, Parhlia má nejlepší 2D výstup ze všech karet na trhu, ale dát 15 000 Kč za 2D kartu nedá ani nejšílenější DTPák, když si může koupit starší Matroxy G450 a G550 za 3000 Kč, jen o trošku slabším 2D výstupem.

Pro koho je tedy Parhlia určena? Pouze pro nejzarytější fandy Matroxu s tučným kontem. Žádný pařan 3D her se s výkonem Parhlie nespokojí, když je na trhu GeForce 4 Ti a Radeony. O profesionálním OpenGL jsem také mluvil, zde se Parhlia neuplatní díky slabému výkonu. V DTP a grafice se při svojí ceně také příliš rychle neprosadí. Parhelia tedy není ani ryba, ani rak. Není to pořádný 3D akcelerátor, ale na 2D kartu je předražená.

Smutně musím o Parhlii říct, že mě zklamala, i když jsem do ní vkládal velké naděje. Jsem příznivcem každé nové technologie, ale tento pokus se Matroxu prostě nepovedl. Je to velká škoda, Matrox mohl hodně zamíchat kartami. Těžko nyní odhadovat budoucnost Parhlie. Pokud se cena sníží, tak je možné, že si příznivce najde. Výkon také poroste, protože by se měly nejen doladit ovladače, ale Matrox chystá i určité úpravy jádra. Pro dnešek však musím říct, že na další steč pozic nVidie a ATI si musíme ještě počkat.

Grafickou kartu zapůjčila firma Matrox a eD´system Czech

Témata článku: Nature, Sam, Care, Nat REV, Událost, RPG, Mat, Benchmark, Upravený engine, Castle, Matrox, Engine, GeForce, Běžná karta, Detail, Ryba, Široká paleta, Quake, Build, Grafický benchmark, Špičková kvalita, Polygon, Little, První pohled, Wolfenstein


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 1

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

** Pochopit techniky a principy A.I. je složité ** Ale nebojte, jde to i bez doktorátu z IT a matematiky ** Vyzkoušíme generátor neuronových sítí od Googlu

Jakub Čížek | 9

Geniální programátor Edsger Dijkstra: hledal nové postupy a zavrhoval GoTo

Geniální programátor Edsger Dijkstra: hledal nové postupy a zavrhoval GoTo

** Edsger Dijkstra je osobností historie programování ** Vynalezl algoritmus pro nalezení nejkratší cesty v grafu a dostal Turingovu cenu ** Zasloužil se o blízké propojení programování a matematiky

Jiří Nahodil | 13


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X