Pokud bychom
hledali paralelu se světem osobních počítačů, pak bychom mohli klidně říci,
že karty Matrox jsou mezi grafickými akcelerátory jako počítače
Macintosh ve světě PC - mají své věrné příznivce i odpůrce přičemž
každá skupina poukazuje na jiné vlastnosti. Nejinak je tomu v případě
karty Matrox Millenium G450 - příznivci na ni nedají dopustit, odpůrci
nechápavě kroutí hlavou. Co tedy na tom Matroxu vlastně je?
Kapitoly článku:
Poznámka: Tuto kapitolu můžete přeskočit a přejít dále na popis karty G450...
Historie grafických karet kanadské firmy Matrox je téměř tak dlouhá jako historie grafických (tehdy 2D) akcelerátorů pro platformu IBM PC vůbec. A musíme dodat, že "Matroxy" byly od začátku v tomto novém HW odvětví pojmem - na špičku grafik je vynesly v tu dobu velmi populární programy CAD, zejména Autocad. Jedinečná hardwarová akcelerace ;-) typu kreslení čár, kružnic a polygonů, Bit-Blt přesuny, vyplňování ploch apod. a vysoká kvalita zobrazení, to vše podepřeno jistou exkluzivitou, způsobilo, že Matrox a její karty Millenium se staly ve svém oboru referenčními standardy - o všem bylo možno pochybovat, o Matroxu však nikoliv.
Pak do klidných a exkluzivních vod profesionální 2D akcelerace plácla firma 3dfx se svým "tfuj!" herním produktem Voodoo Graphics, a spustila vířivku 3D akcelerace - pak už nic nebylo jako dřív. Nepatrný a do té doby téměř neexistující herní "pop" segment začal totiž rapidně růst - a k neštěstí klasických firem (Matroxu, S3 a Number 9) se zde navíc vydala i malá ale sílící firma nVidia. Stále častější dotazy typu: "zahraji si na vaši kartě NHL... Quake 2 ?" vedly Matrox ke svému prvnímu 2D/3D počinu, k akcelerátoru G200.
Přestože se jednalo z hlediska 3D o problematickou kartu (ovládače OpenGL nebyly dokončené), cíl byl splněn - Matrox od té doby měl již kartu která zvládala 3D hry, činnost, která už nebyla ostudou "slušného PC".
Millenium G400
Od té doby začal Matrox již brát otázku 3D akcelerace (a her) vážněji. V létě 1999 spatřil světlo světa nový 3D akcelerátor Millenium G400 a jeho výkonnější bratr G 400 MAX. Obě karty jsou založeny na 0.25um čipu G400 a ve své době přinesly nejen kvalitní 2D zobrazení, kvalitní kompatibilitu s Direct 3D a OpenGL , 16 + 32-bitové zobrazení, ale i celou řadu novinek a vylepšení.

Protože je nová G450 založena na "enginu G400" můžete si přečíst recenzi: Matrox G400 Dual head - test
Novými technologiemi řady G400 byly zejména tyto:
- Dual Head - schopnost karty pracovat s dvěmi výstupy současně (kombinace VGA, S-Video, možnost rozhraní DVI pro ploché panely),
- Environment Bump Mapping - unikátní dynamické mapování nerovností,
- Digital Vibrance Color 2 - věrné / živé zobrazení barev...

Environment Bump Mapping zde vytváří dynamické vlnění (nic ale není zadarmo = -10 až 20% výkonu FPS)...
I když si tato karta našla celou řadu příznivců (zejména svým kvalitním 2D zobrazením ;-) nelze říci, že by se v případě G400 jednalo o strhující tržní úspěch. Tehdejší generaci 3D akcelerátorů reprezentovanou typem TNT2 Ultra (a zde 3D výkonem patří i G400) totiž v tuto dobu začaly dobývat další, výkonnější a často i levnější typy - GeForce 256, GeForce DDR, MX, Voodoo 4, Voodoo 5, ATI ze svým Radeonem. Ty to karty, co se týče 3D akcelerace, nastupujícího Matroxa zcela převálcovaly.
Jak ale uvidíte dál, nejen pojmy jako T&L, GPU (grafický koprocesor) či FSAA je člověk živ. Stále je zde obrovská část trhu, kde je rozhodující kvalitní zobrazení desktopové grafiky počínaje zobrazením "office" aplikací (textové a tabulkové editory), aplikacemi DTP - DeskTop Publishing, vektorovými či grafickými editory, programy pro architekty, oblasti CAD, GEO. A právě zde se Matrox chopí své šance, proto vznikl "trochu jiný" grafický akcelerátor - Millenium G450.